مطالب قانونی رتبه بندی معلمان زیر ذره بین کمیسیون آموزش

مطالب قانونی رتبه بندی معلمان زیر ذره بین کمیسیون آموزش

اجرای طرح رتبه بندی و تصویب قانون آن حدود یک دهه زمان می برد که یکی از مشکلات حل نشده وزارت آموزش و پرورش است.

طرحی که بارها و بارها با حضور وزرای مختلف آن وزارتخانه در دولت اجرا شده که نیاز به اجرایی شدن دارد اما بخشی از آن هنوز اجرایی نشده است، مهم ترین قسمت این طرح رتبه بندی تاثیر و ارزیابی است. صلاحیت معلمان، اما آنچه که اجرا تا کنون صرفاً متکی بر نظام پرداخت معلمان بوده است و این به گفته معلمان و کارشناسان به معنای ناقص بودن اجرا و اشتباه بودن راه پیشرفت در رتبه بندی معلمان است.

با وجود این مشکل از سال گذشته، اقداماتی برای روش صحیح و در راستای مستندات زنجیره رتبه بندی معلمان در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد، هرچند این موضوع همچنان در ایستگاه بهارستان با موانعی همچون بار مالی و اجرایی مواجه است.

مطالب قانونی رتبه بندی معلمان زیر ذره بین کمیسیون آموزش
بار مالی، نحوه اجرا و افراد تحت پوشش رتبه بندی معلمان موضوعی بحث برانگیز است و این بار باید تکلیف در قوه مقننه، کار نهایی و شبهات و اما اگر مربوط به اجراست مشخص شود. امتیاز حذف شد.

پیش از این اعلام شده بود آنچه در بودجه طرح رتبه بندی معلمان دیده می شود 15 تا 20 هزار میلیارد تن است از سوی دیگر اعتبار پیش بینی شده در قانون بودجه 1400 برای طرح با اجرای دقیق رتبه بندی معلمان مطابقت ندارد. قانون علاوه بر این، 30 تا 50 تریلیون تن اعتبار مورد نیاز است.

اما بر اساس آخرین تصمیمات کمیسیون آموزش مجلس و به گفته علیرضا منادی، رئیس کمیسیون، رئیس سازمان برنامه و بودجه با اختصاص 25 هزار میلیارد تن برای اجرای این لایحه موافقت شده است. در حالی مطرح شد که بسیاری قول تامین اعتبار برای رکود برای اجرای این قانون می دهند.

البته، این تنها یکی از چندین گره در کاربرد رتبه بندی معلمان است. الزام جداسازی نظام پرداخت از کاربرد رتبه بندی و کارکرد منحصر به فرد آن از جمله مواردی است که شبهه افزایش حقوق و انتساب آن به اعمال رتبه بندی را به طور همزمان برطرف می کند و راه حلی برای وضعیت به دست آمده توسط معلمان خواهد بود. هر برنامه ای را به عنوان رتبه بندی انجام دهید.از جاده اصلی منحرف نشوید.

چکش زدن لایحه دولت و نزدیک شدن به مرحله تصویب قانون
ابهامات «اگر» و «اما» در تصویب و اجرای طرح رتبه بندی معلمان، لایحه دولت را بر آن داشته تا برای رسیدن به آن هدف، راه تصویب قانون را با چکش جدی طی کند. معلمان لزوماً در بدو ورود به عنوان «دستیار معلم» منصوب شدند، حذف شدند، یعنی بخشی از مخاطبان و دست اندرکاران اجرای طرح رتبه بندی معلمان.

از سوی دیگر همچنان سوالاتی از قبیل میزان افزایش در مقابل افزایش، نحوه ارزیابی کار و… وجود دارد که قسمت عمده آن مربوط به اصلاح ماده 6 قانون رتبه بندی معلمان است. و نماینده آموزش و پرورش در مجلس گفت بالاخره تکلیف کمیسیون تعیین شد تا امروز به صحن علنی شود.

کاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش نیز درباره نواقصی که در اجرای رتبه بندی وجود دارد، گفت: منتظر تصویب این لایحه در مجلس هستیم. آمادگی لازم برای نامه و اجرای کار را داریم.

رتبه بندی معلمان یکی از مصیبت های وزارت آموزش و پرورش است که با توجه به آخرین اخبار و نظرات مسئولان مربوطه به نظر می رسد در سال جاری پرونده تصویب تکمیل شود و روند اجرایی آن از 5 شهریور امسال بررسی شود. سال دستگاه های مربوطه

دیدگاهتان را بنویسید