مظلومیت مزار بی نام و نشان برادران شهید چابلیس در سنندج / سه سنگ قبری که حتی نام شهدا بر روی آنها حک نشده است!+فیلم


ساعت: 09:49
تاریخ ارسال: 05/10/1401
کد خبر: 1886969

کردستان زادگاه مظلومیت شهدایی است که 5400 شهیدشان نشانه وجود سرزمینی به نام مبارزات خاموش است، شهدای کردستان نه تنها مظلوم نبودند، بلکه بودند مسئولانی که کار شایسته حفاظت و حراست نکردند و آنها را به خاطر بسپار که یک نمونه است. مزار شهدای شبلی در مقبره شیخ محمد باقر سنندج است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، کردستان زادگاه مظلومیت شهدایی است که 5400 شهیدشان نشان از وجود سرزمینی به نام مبارزات خاموش دارد، شهدای کردستان نه تنها مظلوم نبودند، بلکه خادمانی بودند که کار فوق العاده ای انجام دادند. نکردند که نمونه اش مزار شهدای شبلی در مقبره شیخ محمدبکر سنندج است.

مزار بی نشانی که حتی نام شهدا بر روی این سنگ ها درج نشده و تنها مادرانشان در کنار قبورشان دفن شده اند. بهیه خانم مادر شهدای شبلی در ۱۴ خرداد ۱۳۵۹ درگذشت.

پدر این شهیدان نواب شبلی معروف به نواب خان از مردان متدین و شیعه آن روزگار بود و اکثر مردم سنی شهر سنندج او را به مردانگی و میهن پرستی می شناختند اما به دست هجرت به شهادت رسید. رژیم منحوس پهلوی


a9678de6 c487 45ab 9558 747bb44d49c7 خبر خاکستری

محمدمهدی فرزند ارشد نواب با اینکه از ارتش شاهنشاهی است اما به دلیل فطرت پاک اسلامی و انسانی اش نمی تواند ظلم رژیم پهلوی بر مردم را ببیند و چیزی نگوید. محمدمهدی در زمان فرار، گاه مخفیانه به خانه پدری خود در سنندج سر می‌زد و جویای احوال پدر و مادر و خواهر و برادر پیرش می‌شد.

محمد هادی – برادر دوم – تحصیلات خود را تا پایان دبیرستان ادامه داد و موفق به اخذ دیپلم طبیعی شد و پس از آن به سازمان آب شهرستان سنندج منصوب شد. محمدهادی که جوانی آرام و سر به زیر بود فقط به فکر خدمات رسانی به مردم بود.

محمد معروف، برادر کوچکتر خانواده، تحصیلات خود را تا پایان دوره ابتدایی ادامه داد و سپس مشغول به کار شد. محمد معروف به همراه یکی از دوستانش شهید نعمت الله سهراب نژاد مشغول گچ کاری بودند و پس از ساعت ها کار به زورخانه گیو در خیابان فردوسی سنندج می رفتند و به ورزش می پرداختند.

محمد معروف که همواره از حقوق مردم مستضعف و مستضعف سنندج دفاع می کرد به همراه دوست شهیدش نعمت الله سهراب نژاد برای حفظ حقوق پایمال شده مردم با نیروی انتظامی درگیر شدند و بارها آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

محمد معروف پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نماینده کارگران در شورای 11 نفره شهر سنندج انتخاب شد و از حقوق مردم دفاع کرد. او علیرغم اینکه به عنوان نماینده مردم می توانست از حقوق و مزایای قابل توجهی برخوردار شود، هرگز اجازه نداد زندگی اش قبل و بعد از نمایندگی، متفاوت باشد.


b7436a0a f034 461a 9fa1 c6beb58e589c خبر خاکستری

پس از حضور ناموجه گروهک های ضد انقلاب در کردستان و مهاجرت جوانان انقلابی کردستان به استان های همجوار، شهید محمد معروف شبلی که نماینده مردم در شورای یازده نفره سنندج بود به مخالفت پرداخت. گروه های ضد انقلاب

مخالفت محمد معرفت با گروهک های ضد انقلاب هر روز بیشتر می شد و ابعاد جدیدی پیدا می کرد. یک روز پس از رگبار گلوله‌های گروهک‌های ضد انقلاب مقابل ساختمان سابق باشگاه افسری به سمت ساکنان بی‌گناه سنندج و شهادت یک کودک خردسال، شهید محمد معروف شبلی با حضور در صدا و سیمای سنندج و در یک برنامه زنده مصاحبه رادیویی ضمن محکومیت این اقدام تروریستی، نقشه های شوم گروهک های ضد انقلاب را برای مردم آشکار می کند.

چند روز پس از سخنرانی پرشور محمد معروف در رادیو سنندج در سال 1359، عناصر گروه کومله برای انتقام از وی با سلاح گرم وارد مسجد شیخ گیاتیان در منطقه وکیل سنندج شدند. مردم ابتدا اجازه نمی دهند نماینده شهر خود توسط نیروهای کومله مورد آزار و اذیت قرار گیرد، اما با دیدن سلاح های نیروهای کومله بر پیشانی خود، مسجد را ترک می کنند.

شهید محمد معروف شبلی در خرداد 1359 (براساس اسناد بنیاد شهید) در مسجد غیاثیان سنندج پس از تحمل شکنجه های فراوان به دست نیروهای کومله به شهادت رسید. پس از گذشت چند ساعت و انتشار خبر شهادت محمد معروف شبلی در سطح شهر، برادرش محمد هادی نیز در محل کار خود در ابتدای خیابان شهید شبلی کنونی در اعتراض به جنایتکاری گروهک کومله و برادرش کشته شد. شهادت .


58594ec6 c3e3 474c 8812 a22890224ca3 خبر خاکستری

شهید محمدمهدی شبلی با شنیدن خبر شهادت برادرانش به سنندج آمد اما در پاسگاه گروهک های ضد انقلاب در جاده کامیاران – سنندج توسط جاسوسان رهگیری و به طرز فجیعی کشته شد.

شهیدان محمدمهدی، محمدی هادی و محمد معروف شبلی نمادهای مقاومت مردم کردستان در برابر زیاده خواهی های مزدوران استکبار جهانی هستند. این سه برادر جان خود را فدای انقلاب اسلامی کردند تا کسی زیر بار ظلم و جنایت مستکبران قرار نگیرد.

غربت شهدای شبلی به حدی است که تنها یک تصویر از این سه شهید گرانقدر – آن هم با کیفیت بسیار پایین – به یادگار مانده است و امروز پس از گذشت 41 سال از سالگرد شهادت این سه برادر غریب اهل کردستان. برای آنها اطلاعات تقریبا کم و ناقصی وجود دارد.این بستگان وجود دارند.

شهدای شبلی که سال های سال خود را در محله راه آهن سنندج به تدریس و تدریس گذرانده اند، امروز با خروج خواهر صبورشان از سنندج و شاید از کشور، عجیب تر از همیشه در تپه شیخ محمد باکر آرام گرفته اند. در سنندج

سه برادر عجیب اهل کردستان که روزگاری در کوچه پس کوچه های این شهر و در میان مردم این شهر زندگی می کردند، امروز در تاریکی و بیگانگی شهر گم شده اند و کمتر مسئولی است که ردی از این سه برادر اهل این شهر داشته باشد. کردستان. سه برادر که جان خود را فدای انقلاب اسلامی کردند تا مزدوران خارجی برای همیشه بخشی از تاریخ روسیه باقی بمانند.


1440873b d803 4908 8de9 0ec8e7433ed6 خبر خاکستری

غربت بالاتر از این است که قبر مطهر این سه برادر شهید برای افراد کمی دیده شود! سه سنگ قبری که حتی نام آن عزیزان حک نشده است! و اما مردمی که با خیالی آسوده از کنار تپه شیخ محمد باقر عبور می کنند، غافل از اینکه ارواح مطهر سه برادر مظلوم و غریب شبلی در آن مکان دفن شده اند!

و اما راحله شابلی تنها خواهر شهدای شابلیان مدتی پس از شهادت برادرانش ازدواج کرد و به گفته برخی از کشور خارج شد و امروز خبری از تنها بازمانده خانواده شهدای شابلیان نیست؟

درست است که یکی از خیابان های سنندج به نام این عزیزان مزین شده است، اما باید از مسئولان پرسید: آیا مردم می دانند چرا این خیابان به نام این عزیزان مزین شده است؟ آیا مردم از محل دفن این عزیزان اطلاعی دارند؟ آیا مردم از خانواده این عزیزان اطلاعی دارند؟ خود کارمندان چطور هستند؟

برادران شهید شبلی که از چهره های انقلابی کردستان بوده و از شهدای جانباز محسوب می شوند، اکنون از مظلوم ترین شهدای کردستان هستند که در صحرای تپه شیخ محمد باقر مفقود شده اند.

اگر نسل های آینده در مورد فلسفه نامگذاری بلوار شابلیس بپرسند، آیا کسی می تواند به آنها پاسخ دهد؟ آیا نصب پلاک منقش به نام شهید شبلی می تواند اندکی جبران زحمات و جانفشانی های آن عزیزان باشد؟


در ادامه فیلم با سخنان مدیر کل بنیاد شهید استان کردستان را در زیر مشاهده کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید