معاون اول رئیس جمهور بر عزم جدی ایران برای گسترش روابط با ترکمنستان تاکید می کند

ساعت: 15:04
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۱۹
کد خبر: 1799205

دیدار با معاون نخست وزیر ترکمنستان؛

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تقویت کلی روابط با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان یکی از راهبردها و اولویت های جمهوری اسلامی ایران است، گفت: تهران از گسترش و تعمیق روابط با عشق آباد استقبال می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد محبر ظهر امروز (یکشنبه) در دیدار با سردار بردی محمداف معاون نخست وزیر ترکمنستان، خاطرنشان کرد: با روی کار آمدن سیزدهم، نقطه عطف جدید و فصل جدیدی در روابط جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان رقم می خورد. در تمامی ابعاد بویژه در حوزه های نفت، انرژی، حمل و نقل ریلی، دریایی و زمینی، صادرات خدمات مهندسی و تسهیل صادرات و واردات در پایانه های مرزی بیش از پیش گسترش یابد.

معاون اول رئیس جمهور بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای شناسایی ظرفیت ها، نیازها و امکانات دو کشور تاکید کرد و گفت: با وجود گسترش روابط دو کشور در حال حاضر، نرخ فعلی ارز غیرقابل قبول است و نیاز به توسعه دارد. ، دو کشور به الگوی روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی سایر کشورهای منطقه تبدیل شوند.

وی با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو ملت، گفت: ایران و ترکمنستان می توانند در زمینه ترانزیت و حمل و نقل منطقه ای مکمل یکدیگر و به عنوان رهبر عالی روابط ایران و ترکمنستان به عنوان روابط خویشاوندی عمل کنند. این دو باید تقویت شوند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: روابط خوب سیاسی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان باید زمینه ساز و تضمین کننده روابط اقتصادی دو کشور باشد.

سرلشکر بردی محمداف با اشاره به روابط دیرینه و تاریخی دو کشور افزود: در پی سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به ترکمنستان، گام بزرگی برای تحکیم بیشتر روابط دو کشور برداشته شده است.

وی با تاکید بر اینکه تعمیق روابط با همسایگان از جمله جمهوری اسلامی ایران از اولویت های سیاست خارجی ترکمنستان است، بر توسعه همکاری های اقتصادی، صنعتی، تجاری، ترانزیتی و فرهنگی دو کشور تاکید کرد.

معاون نخست وزیر ترکمنستان افزود: زمینه های مختلف همکاری بین ایران و ترکمنستان وجود دارد و امیدواریم با رویکرد جدید دولت ایران شاهد شکوفایی روابط دو کشور باشیم.

گفتنی است در پایان مقرر شد تیم مشترکی بین نمایندگان ارشد دو کشور برای گسترش و توسعه همکاری های دوجانبه در زمینه های مختلف از جمله تجاری، صنعتی، علمی، پزشکی و غیره تشکیل شود. در هر ماه، تصمیمات خود را در ارائه این به ویژه.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید