معبد آتشین ارفع سوادکوه و وسوسه دراویش یهودی

ساعت: 09:55
تاریخ انتشار: 14/04/08
کد خبر: 1779051

معبد آتش در ایران برای عبادت و ارتباط استفاده می شده است. آتش حتی قرن ها بعد در میان ایرانیان پیش از اسلام نیز جایگاه مقدسی داشته است و استفاده از معبد آتش بر روی تپه های ارفایده سوادکوه نیز به همین صورت است. در دوره قاجاریه دراویش یهودی تبار با وسوسه گنج یابی در زمان شعاعالملک باوند این آثار را تخریب کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بالا، قدمت معبد آتش در ایران به زمان ظهور زرتشت برمی گردد. اگرچه زمان و مکان دقیق دین زرتشتی این پیامبر ایرانی مشخص نیست و در مورد پیشگویی او اختلاف نظرهای عمیقی بین مورخان وجود دارد، اما بررسی های علمی نشان می دهد که منشاء آتشکده دین زرتشتی است.

در دوران پیش از اسلام، اکثر حکومت‌های هخامنشی، حزبی و ساسانی از ابزار آتش برای علامت‌گذاری، نشانی، نقشه‌برداری و علامت‌گذاری استفاده می‌کردند. برای اطلاع مؤمنان از وجود خطر یا نشانه ها یا مسیرهای نمادین، آتشکده ها و روحانیون مغان که دارای سطوح بالایی بوده و عموماً از جایگاه ویژه ای از نژاد مغان برخوردار بودند، در امتداد آتشکده ها و آتشکده های ایران در هارپ ده سوادکوه قرار گرفتند. به گفته سفرنامه نویسانی مانند زنده. بزرگداشت معبد آتش نوار سوتود و معبد آتش در کوه ارفاده نیز از این قاعده مستثنی نبودند.

منوچهر ستوده در کتاب آستارا به استرآباد در فصل آثار و بناهای تاریخی ولوپی و راستتوپی سوادکوه آمده است. در زمان شعاع الملک باوند (پدر امیر موید باوند و پدربزرگ هژبر سلطان که عهده دار سوادکوه بود) دو یا سه درویش یهودی کشف شدند و ادعا کردند که گنجی در کنار ده مجد سر (ده) پنهان شده است. مساجد). .

شعاع الملک باوند دستور داد 30-40 کارگر بیایند، اما چیزی جز سه ستون سر گچ و یک سیم برنزی به عرض یک متر نیافتند. یهودیان نیز راه خود را در پیش گرفتند و آنجا را ترک کردند و ظاهراً مکان، معبد آتشین قدیمی بود که به پناهگاهی تبدیل شده بود و ده دانه پس از چکش زدن در آن دمیده شده بود.

در بالای قلعه معبد عظیم آتشینی وجود دارد که بر این آبادی مسلط است به نام قدمگاه دلدل علی بن ابیطالب (ع).

سوتود در کتاب خود به افسانه ای نیز اشاره می کند که در محلی به نام دیوکلتیان که پایین تر از قله کوه بین این قله و مسجد است، به گفته اهالی، خروس طلایی وجود دارد که بیرون می آید و در روزهای خاصی آواز می خواند. سال پنهان است

بالای ارفع کوه به تنگ سرخ آباد (پایین دست به ورودی مالی دره و گرزین خیل و …) و چاپارخانه (چاپخانه) به معابد آتش متصل است.

معبد آتش به شکل مکعب با 4 طاق است که توسط پله های سنگی وارد محراب می شد. محققین متوجه کاربرد آن نشده اند، گنبدی آجری که احتمالاً در زمان شعاع الملک حفاری و تراشیده شده و به بهانه یافتن گنج توسط دراویش یهودی تشویق شده و یا به مرور زمان فروریخته است.

مهدی عابدینی ایرکی، رئیس مرکز تحقیقات عمومی هورشید و آثار تاریخی مرتبط در بالادست سوادکوه و مدیر کاوش‌های آتشکده ارفاده، این بنا را متعلق به دوره ساسانیان و تا قرن چهارم هجری می‌گوید. که شهرت جهانی یافت و مراحل کار تنها یک فصل با مساحت 150 متر اکتشاف، کاوش، گمانه زنی و کاوش است و 3 فصل تا شعاع 350 متر وجود دارد.

عبدالله شهمیر شورمستی; کارشناس اجتماعی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید