منتظر یک تعطیلات جدید و بحث برانگیز باشید!

طرحی که هدف آن افزایش تعطیلات رسمی کشور به دو روز است تا به گفته طراحان آن علاوه بر افزایش تعطیلات بر اساس استانداردهای جهانی، روزهای تعطیل نیز مطابق با دنیا باشد. به همین دلیل است که چند سالی است که نمایندگان مجلس طرح هایی را برای ساماندهی موضوع تعطیلات ارائه کرده اند.

منتظر یک تعطیلات جدید و بحث برانگیز باشید!

آنچه تاکنون در این طرح ها محل بحث بوده، روزهایی است که برای افزایش تعطیلات در نظر گرفته شده است. کمیسیون اجتماعی مجلس در آخرین پیشنهادات و برنامه ریزی ها با عدم فعالیت در روزهای شنبه به جای پنجشنبه موافقت کرد.

در این بین اگرچه به نظر می رسد با تصویب کمیته مربوطه یکی از مهم ترین مشکلات طرح ساماندهی تعطیلات که توافق در تعطیلات آخر هفته به جای پنج شنبه ها است، حل شده است؛ اما با توجه به این موضوع، این موضوع در دستور کار قرار گرفت. اما ایراداتی که برخی از نمایندگان مجلس و شخصیت های سیاسی به انتخاب روز شنبه به جای پنج شنبه مطرح کردند در چند روز گذشته مطرح شده است.

مخالفان تعطیلی روز شنبه به جای پنجشنبه معتقدند که شنبه برای یهودیان، یکشنبه برای مسیحیان و جمعه برای مسلمانان تعطیل است. مخالفان نیز معتقدند پنجشنبه برای ایرانیان یک روز فرهنگی و آیینی است و نمی توان تعطیلات را به پنجشنبه تغییر داد. از سوی دیگر مخالفانی هستند که مخالف کار نکردن روز سبت هستند زیرا یهودیان در آن روز تعطیل دارند و آن را طرحی اسرائیلی می دانند.

جنجال در توییتر بر سر برنامه تعطیلی شنبه

به این ترتیب مصطفی میرسلیم نماینده تهران در مجلس او سه شنبه شب در توییتی با طرح تعطیلی روز شنبه مخالفت کرد. وی در توییتی نوشت: چه افتخاری است که برخی مانند اسرائیل حامی و مدافع تعطیلی سبت شده اند؟ در پاسخ به این توییت محسن پیرهادی نماینده تهران وی در توییتی در مجلس شورای اسلامی نوشت: «کسی که تفاوت ۲۰۶ و لندکروزر را نمی‌فهمد، دلیل چیدمان روزهای هفته و تعطیلات را به طریق اولی متوجه نمی‌شود. بعضی ها که حمله می کنند و مقاومت می کنند، خیالشان از صحت راه تنگ تر می شود.

منتظر یک تعطیلات جدید و بحث برانگیز باشید!

در واکنشی دیگر عبدالله گنجی که سابقه مدیریت مسئول روزنامه های همشهری و جوان را دارد در کارنامه خود دارد و مدتی عضو هیات اطلاع رسانی دولت سیزدهم بود، در مجموعه ای از توئیت ها نوشت: کمیسیون اجتماعی مجلس موافقت کرد به جای پنج شنبه، شنبه تعطیل شود (مثل کار نباشد. ساعاتی که برق در ادارات در اوج گرما یک ساعت زودتر قطع نمی شود) شاید اقتصادی یا اجتماعی باشد، اما مجلس محترم می داند که عروسی و عزاداری ایرانیان در روز پنجشنبه متمرکز است و در عمل هفته سه گانه می شود. روز تعطیل آنچه ممکن است مجلس نادیده گرفته باشد این است که پنجشنبه یک روز فرهنگی و آیینی برای ایرانیان است که پشتوانه قابل اعتمادی دارد. اگر دولت بخواهد از کار مرده است. بنابراین بسته خواهد شد. غرب نیز در روز یکشنبه، چهار روز دیگر، تعطیل است.

پاسخ دولت چیست؟

میثم لطیفی، رئیس امور اداری و کارگری سازمان کشوری در پاسخ به این سوال که آیا تعطیلی روزهای شنبه با مصوبه دولت بوده است، تصریح کرد: در قانون فعلی خدمت وظیفه عمومی تعیین روز تعطیل بعد از روز ششم بر عهده دولت است و دولت این اختیار را دارد. برخی از نمایندگان بر این عقیده بودند که این بار باید تغییر کنیم اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است و منتظریم ببینیم در مجلس چه می شود. به گزارش ایسنا، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: این موضوع برای برخی از دستگاه های اجرایی که ارتباط بین المللی دارند، مطرح است، اما اکثر دستگاه های اجرایی ارتباط بین المللی ندارند که می خواهیم کارکرد آنها را تغییر دهیم. و اکنون باید تصمیم گیری شود.»

منتظر یک تعطیلات جدید و بحث برانگیز باشید!

طرح تعطیلی شنبه ها در ایران جدی شد

طرح تعطیلی روزهای شنبه در کمیسیون اجتماعی مجلس در حال بررسی است. اما هنوز مشخص نشده است که به جای پنجشنبه، شنبه تعطیل است یا خیر. به گفته برخی از نمایندگان، تعطیلی روز شنبه می تواند تاثیر مثبتی بر روابط اداری و تجاری با کشورهایی که روز یکشنبه تعطیل هستند، داشته باشد و تعطیلی روز پنجشنبه از خارج از کشور دو روز کاری طول می کشد.

فتح الله طوسلی نماینده مجلس در مورد طرح تعطیلی روز شنبه:

* این بحث در کمیته اجتماعی مطرح شده و هنوز برای اطلاع سایر نمایندگان از جزئیات آن بیرون نیامده است. دوستان معتقدند با توجه به روابط تجاری ما با دنیا، تعطیلات هفتگی باید به گونه ای باشد که روابط و فرصت تبادل تجاری را تسهیل کند. به همین دلیل پیشنهاد شد برای هماهنگی با بازارهای جهانی به جای پنج شنبه، روز شنبه تعطیل شود. نظرات مختلفی وجود دارد، برخی فکر می کنند که پنجشنبه تعطیل است. اما برخی شنبه ها را برای امور تجاری پیشنهاد می کنند.

* (در مورد احتمال رای گیری این طرح در مجلس): نظر من این است که طرح تعطیلی روز شنبه به احتمال زیاد تصویب می شود. دوستان در دادگاه باید نظر نهایی را بدهند و در این طرح نظرات مخالفی وجود دارد. اما احتمالا رای خواهد آورد. بررسی های مختلفی روی این طرح انجام شده و مرکز تحقیقات، اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی روی این موضوع کار کرده اند که اکنون در مجلس مطرح شده است. نظر مجلس هر چه باشد با تصویب شورای نگهبان انجام خواهد شد.

* من با داشتن سابقه دیپلماتیک این لایحه را به این شکل درک می کنم که تعطیلی روز پنجشنبه تاثیر منفی بر روابط خارجی ما خواهد داشت و اگر این لایحه مطرح شود به تعطیلی شنبه رای خواهم داد. طبیعتا شرایط جهانی و بین المللی و محیط های داخلی گاهی چیزهایی را به ما تحمیل می کند. باید تمام تلاش خود را بکار برد تا قوانین به گونه ای اجرا شود که از آنها نهایت استفاده را ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید