نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه آغاز شد

به گزارش خبرگزاری موج


جلسه فوری شورای امنیت ملل متحد پس از حمله روز دوشنبه 1 فروردین 2024 برابر با 13 آوریل 1403 رژیم اسرائيل به کنسولگری ایران در دمشق پایتخت سوریه زمانی برگزار می‌شود که نمایندگی ایران در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد این اقدام را محکوم کند و پس از درخواست روسیه برای تشکیل جلسه علنی شورای امنیت سازمان ملل از مالتا که ریاست دوره‌ای این شورا را برعهده دارد. برای ماه جاری (آوریل)، کرد.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در پی حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه در نامه ای به شورای امنیت از شورای امنیت خواست این اقدام جنایتکارانه را به شدیدترین شکل ممکن محکوم کرده و یک فوریت آن را برگزار کند. نشستی برای مقابله با نقض آشکار هنجارها و اصول حقوق بین الملل توسط رژیم اسرائیل.

«زهرا ارشادی» سفیر و معاون نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه ای به آنتونیو گوترش، رئیس موقت شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل، پس از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه نوشت: «مکاتبات فعلی نقض آشکاری را در پی دارد. هنجارها و اصول حقوق بین الملل توسط رژیم اسرائیل تهیه شده است. رژیم اشغالگر اسرائیل یک حمله تروریستی شنیع و مملو از نفرت را علیه تأسیسات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در جمهوری عربی سوریه انجام داد. بعدازظهر یکم آوریل 2024، ساعت 16:45، تاسیسات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق هدف حملات هوایی و موشکی رژیم صهیونیستی از بلندی‌های جولان اشغالی قرار گرفت. این حمله تروریستی منجر به شهادت دلخراش حداقل پنج مقام ایرانی از جمله مستشاران ارشد نظامی و تخریب کامل تاسیسات دیپلماتیک ایران شد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در نامه خود اعلام کرد: این جنایات فجیع و حملات تروریستی ناجوانمردانه، نقض آشکار منشور ملل متحد، قوانین بین‌المللی و اصل اساسی مصونیت مأموریت‌های دیپلماتیک و کنسولی (به صراحت در این قانون) است. کنوانسیون روابط دیپلماتیک 1961، کنوانسیون 1963 وین در مورد روابط کنسولی، و همچنین کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرایم علیه افراد تحت حمایت بین المللی، از جمله ماموران دیپلماتیک، 1973. این جنایات شنیع همچنین تهدیدی برای صلح و امنیت در منطقه. “

وی تصریح کرد: با توجه به پیامدهای گسترده بین المللی چنین جنایات هولناکی که ممکن است موجب تشدید تنش در منطقه و شعله ور شدن درگیری های بیشتر با سایر کشورها شود، جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت می خواهد که از اقدام جنایتکارانه و حمله تروریستی توسط شورای امنیت جلوگیری کند. رژیم اسرائیل به شدیدترین شکل ممکن محکوم می کند. »

معاون نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: همچنین جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت درخواست می کند که تمامی اقدامات لازم از جمله تشکیل جلسه اضطراری برای رسیدگی به این تخلف فاحش و جلوگیری از اقدامات تجاوزکارانه آتی را که تهدیدی برای ایران است انجام دهد. امنیت و ایمنی ماموریت های دیپلماتیک.” خطری را به همراه دارد و همچنین تضمین می کند که مسئولین چنین اعمال جنایی به سرعت به دست عدالت سپرده شوند.”

معاون سفیر ایران در سازمان ملل گفت: رژیم متجاوز صهیونیستی مسئولیت کامل عواقب این جنایات تروریستی را بر عهده دارد. جمهوری اسلامی ایران این حق قانونی و ذاتی مبتنی بر حقوق بین الملل و منشور ملل متحد را برای پاسخ قاطع به این گونه اقدامات تروریستی محفوظ می دارد.

روابط عمومی عمومی ارتش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: پس از شکست های جبران ناپذیر رژیم گرگ صهیونیستی در برابر مقاومت فلسطین و مقاومت مردم غزه و شکست اراده پولادین رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی در منطقه، ساعاتی قبل (عصر دوشنبه 23 فروردین 1403) هواپیماها در جنایتی جدید، این رژیم جعلی ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را هدف حمله موشکی قرار داد که در نتیجه این جنایت سردار رشید، مدافع حرم «سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی» و «سردار پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی» از فرماندهان، جانبازان و جانبازان سرافراز. حراست مقدس و مستشاران ارشد نظامی ایران در سوریه و 5 تن از افسران آنها به شهادت رسیدند.

فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه شامگاه دوشنبه با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: این حمله تروریستی شوم به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق که منجر به شهادت تعدادی از مردم بی گناه شد را محکوم می کنیم.

وی افزود: رژیم صهیونیستی هرگز نمی تواند روابط سوریه و جمهوری اسلامی ایران را مختل کند.

پس از این حمله، فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه با حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه ایران تماس گرفت و دو وزیر درباره ابعاد مختلف این جنایت گفتگو کردند.

وزیر امور خارجه سوریه در این گفتگو با شدیدترین لحن حملات جنایتکارانه رژیم اسرائیل را محکوم و آن را نقض فاحش مقررات بین المللی به ویژه کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در مورد روابط دیپلماتیک توصیف کرد.

امیرعبداللهیان با ارزیابی حضور وزیر امور خارجه سوریه در سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق گفت: نتانیاهو به دلیل ناکامی های پی در پی رژیم اسرائیل در غزه و نرسیدن به اهداف بلندپروازانه، تعادل روحی خود را کاملا از دست داده است. اهداف صهیونیست ها».

امیر عبدالخیان حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را نقض تمامی تعهدات و کنوانسیون های بین المللی دانست و رژیم صهیونیستی را مسئول عواقب این اقدام دانست و بر لزوم واکنش جدی جامعه جهانی به این جنایتکار تاکید کرد. اقدامات.


آیا این خبر مفید بود؟