نقشه راه همکاری های اقتصادی ایران و بلاروس تهیه و نهایی شد


ساعت: 19:24
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۰۱
کد خبر: 1913008

معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر بلاروس بر توسعه روابط اقتصادی در شرایط تحریم تاکید کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران محمد مخبر و نخست وزیر جمهوری بلاروس بر لزوم گسترش روابط تهران و مینسک و ارتقای سطح روابط تجاری بین آنها تاکید کردند.

محمد محبر عصر امروز (سه شنبه) در این گفت و گوی مطبوعاتی مشترک با اشاره به مذاکرات دو هیئت گفت: در این دیدارها همه زمینه های همکاری دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا زمینه توافقات بین روسای جمهور فراهم شود. دو کشور در جریان سفر رئیس جمهور بلاروس به تهران.

معاون اول رئیس جمهور افزود: ایران و بلاروس نیازهایی دارند که با همکاری مشترک می توان آنها را به صورت متقابل برآورده کرد.

مخبر، همکاری های بانکی و مالی را مبنای و ضرورت همه توافقات اقتصادی و تجاری دانست و تصریح کرد: تفاهمات خوبی بین دو کشور در زمینه توسعه همکاری های بانکی حاصل شده است و لازم است این تفاهم نامه ها در اسرع وقت نهایی شود و از ارزهای ملی هر دو طرف در معاملات استفاده کنید.

معاون اول رئیس جمهور فعال شدن بخش خصوصی دو کشور را یکی از تصمیمات جدی ایران و بلاروس خواند و افزود: بخش خصوصی دو کشور همکاری های خود را بیش از پیش گسترش خواهند داد و اتاق بازرگانی ایران و بلاروس اقدامات لازم را در این زمینه انجام خواهد داد

مخبر گفت: با توجه به اینکه بلاروس نیز تحت تحریم جهان حاکم است، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تجربیات خود را در مدیریت کشور در دوران تحریم در اختیار بلاروس قرار دهد.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دو کشور مصمم به بهبود روابط دوجانبه هستند، گفت: روابط سیاسی ایران و بلاروس در سطح خوب و قابل قبولی است اما روابط اقتصادی متناسب با روابط سیاسی نیست و توافقات لازم انجام شده است. برای بهبود روابط تجاری بین دو کشور منعقد نشده است

نخست وزیر بلاروس نیز در این مصاحبه مطبوعاتی مشترک گفت: در نشست های امروز تصمیماتی برای رفع موانع و ارتقای همکاری های اقتصادی اتخاذ شد تا بتوانیم حجم مبادلات تجاری و سطح روابط اقتصادی دو کشور را به میزان قابل توجهی ارتقا دهیم.

رومن گلاوچنکو در خصوص تهیه نقشه راه همکاری های اقتصادی دو کشور گفت: این نقشه راه برای اجرا در سال های 2023 تا 2026 تهیه شده است که سندی جامع است که تصمیماتی را برای توسعه همکاری های اقتصادی در همه موارد مشخص می کند. بخش ها

وی افزود: همه کشورهایی که فشارها و تحریم های غیرقانونی و ظالمانه علیه آنها اعمال شده است می توانند با همکاری به مبادلات تجاری بپردازند و از این طریق از تحریم خارج شوند.

نخست وزیر بلاروس با تاکید بر اینکه جمهوری بلاروس آمادگی دارد همکاری های خود را با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه ها ارتقا دهد، گفت: در این سفر دریچه ای برای روابط دو کشور باز شد تا بتوانیم روابط دو کشور را تقویت کنیم. اقتصاد هر دو کشور و ملت های ما را به سوی رفاه سوق دهد. بیایید بیشتر رهبری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید