همکاری‌های اقتصادی در سی امین سالگرد روابط ایران و بلاروس احیاء می شود


به گزارش خبرگزاری موج، نظرات وزرای مختلف دولت درباره توسعه همکاری ها در آستانه سفر معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه به بلاروس، درخصوص این سفر مهم برای احیا روابط ایران و بلاروس در سی امین سالگرد آن و ظرفیت های دو کشور برای توسعه همکاری ها اقتصادی، وزرای مختلف دولت گفتگوهایی انجام داده اند که خلاصه ای از آنها را می خوانید.

 

وزیر صمت: امکان افزایش حجم تجارت ایران و بلاروس تا 400 میلیون دلار در سال وجود دارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سفر معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه به بلاروس و با توجه به تاکیدات روسای جمهور و ظرفیت های عظیم اقتصادی – صنعتی دو کشور از امکان و برنامه ریزی برای افزایش حجم تجارت و همکاری های اقتصادی ایران و بلاروس تا سطح 400 میلیون دلار در سال خبر داد.

عباس علی آبادی سفر چند روز گذشته وزیر صنایع بلاروس به ایران در راستای نهایی سازی توافقات را مفید و سازنده خواند و از تلاشها و حمایتهای دولت بلاروس در توسعه همکاریهای صنعتی و تولید مشترک خصوصاً در زمینه تجهیزات پزشکی، ماشینآلات سنگین معدنی و پروژههای خدمات فنی مهندسی تقدیر کرد.

وی تصریح کرد: ما در کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی مهمترین موضوعات و زمینههای همکاری دو کشور خصوصاً در حوزههای صنعتی و تجاری را مورد بحث و بررسی قرار دادیم که از جمله آن می توان به مذاکره در حوزه دامتراک، تراکتور و کشنده، صادرات خودرو به بلاروس و تامین برخی نیازهای صنعتی و کشاورزی اشاره کرد.

علی آبادی افزود: با همکاری بسیار خوبی در حوزه تولیدات مشترک صنعتی ازجمله در تجهیزات پزشکی، ماشینلاتآآلات صنعتی، خودرو سواری و سایر بخشها تعریف کردهایم و با توجه به سفر آتی دکتر مخبر به بلاروس به زودی شاهد رونق بیشتر در این زمینهها خواهیم بود.

وزیر صمت یکی از موانع توسعه همکاری های اقتصادی را عدم پرواز مستقیم میان دو کشور دانست و گفت: دو طرف با توجه به نیاز به توسعه روابط تجاری و برقراری خط مستقیم هوایی توافق کردند از هر طرف یک آژانس گردشگری مسئول صدور ویزای گردشگری باشند و برای روادید تجار نیز یک راهکار جهت تسریع در صدور و یا لغو روادید در نظر گرفته شود.

علی آبادی موافقت نامه تجارت آزاد اوراسیا را نیز ظرفیت مهمی برای توسعه روابط اقتصادی دانست و تصریح کرد: همکاران من در سازمان توسعه تجارت برنامهریزی خوبی برای نهاییسازی، امضاء و اجرای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا انجام دادهاند و امیدواریم به زودی شاهد اجرای آن توسط همه کشورهای عضو باشیم.

 

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری: ایجاد پروازهای مستقیم و تسهیل اعطای روادید دو اقدام مهم برای توسعه گردشگری میان ایران و بلاروس است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به سفر معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه به بلاروس تاکید کرد: ایجاد پروازهای مستقیم و تسهیل اعطای روادید دو اقدام مهم برای تحرک بخشی به همکاری های دو کشور در زمینه توسعه گردشگری است.  

ضرغامی با اشاره به اینکه هرگونه کاهش موانع و شروط برای مسافران به توسعه گردشگری کمک می کند، افزود: اعطای روادید گروهی به تورهای مسافرتی مورد تأیید مشابه اقدام روسیه یک گام مناسب برای تسهیل مسافرت است. متقابلاً ایران نیز آمادگی دارد از گردشگران بلاروسی پذیرایی کند و در همین زمینه تور آشناسازی تخصصی برای مؤسسات ذیربط گردشگری و بخش خصوصی بلاروس را به منظور معرفی ظرفیت های گردشگری ایران برگزار کند.

ضرغامی افزود: ایجاد زمینه های لازم برای گردشگری دو کشور ایجاب می کند که بخش دولتی و خصوصی بلاروس برای حضور در نمایشگاه های بین المللی گردشگری در ایران با جدیت بیشتری مشارکت کنند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سفر معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه را برای توسعه فعالیت های اقتصادی بسیار با اهمیت برشمرد و تصریح کرد: همکاری در زمینه تبادلات بین موزه ای، تبادل تجربیات در راستای مدیریت، حفاظت، مرمت و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی و امور دیگری مثل دیجیتالی سازی میراث فرهنگی و اشیای تاریخی دو کشور به منظور ترویج و برگزاری نمایشگاه های مشترک، همکاری و مشارکت در برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی و هنرهای سنتی و بزرگداشت های فرهنگی مشترک از جمله موارد دیگری است که می تواند به توسعه گردشگری بین دو کشور بیانجامد.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: صادرات متقابل و تولید مشترک دارو از سوی ایران و بلاروس درحال برنامه ریزی است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به سفر معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه به بلاروس تاکید کرد: توافقات خوبی در بخش های دولتی و خصوصی دو کشور در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین صادرات متقابل و تولید مشترک دارو انجام گرفته و آمادگی برای افزایش همکاری ها در این زمینه و رفع موانع وجود دارد.

دکتر عین اللهی یکی از موانع موجود را زمانبر بودن و هزینه نسبتا بالای ثبت دارو و تجهیزات پزشکی در بلاروس دانست و افزود: در جمهوری بلاروس، ثبت دارو، تجهیزات پزشکی و ایجاد فرایندهای تولید مشترک، هم زمانبر است و هم هزینه های زیادی را برای طرف ایرانی ایجاد می کند.

وی با توجه به گشایش سیاسی در روابط دو طرف و سفر پیش روی معاون اول رئیس جمهور به این کشور اظهار امیدواری کرد این فضای ارتباطی جدید بتواند در راستای غلبه بر تحریم های ظالمانه غربی علیه ایران و بلاروس، فرایندهای اداری در بلاروس را برای ثبت دارو و تجهیزات پزشکی تولیدی ایران تسهیل کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: بلاروس درخواست واردات برخی از محصولات دارویی ایران را دارد که حداکثر همکاری در این زمینه صورت می گیرد. با این حال میزان تولید داروهای خاص در ایران ممکن است زمینه لازم برای صادرات آن به سایر کشورها را فراهم نکند. 

وی توافق درباره همکاری تولید محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی توسط طرف ذیربط بلاروسی با شرکت های ایرانی و همچنین توافق درباره تولید مشترک داروهای بلاروسی در ایران توسط شرکت¬های دو طرف را در دسترس خواند و اظهار امیدواری کرد با توجه به مذاکرات هیات های عالی دو کشور در سفر پیش رو بتوان به به نقطه اجرایی و عملیاتی رسید.

 

وزیر نفت: مسیر جدیدی برای توسعه روابط اقتصادی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی باز شده است

وزیر نفت با اشاره به سفر معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه به بلاروس از اعلام آمادگی ایران برای تامین و تعمیر تجهیزات پیشرفته نفتی بلاروس بخصوص تامین کاتالیست ها و سایر اقلام مورد مذاکرات طرف های نفتی دو کشور خبر داد.

جواد اوجی در خصوص همکاری های نفتی ایران و بلاروس توضیح داد: در راستای توافقات سال 1401  روسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس سران سازمان شانگهای در سمرقند، یک هیات عالی رتبه نفتی طی سفر به تهران در مهر ماه سال 1401 و ملاقات با مقامات و مدیران ارشد وزارت نفت و سازندگان تجهیزات نفتی، مسیر جدیدی را برای همکاری های اقتصادی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی باز کرد.

وی افزود: اخیراً نیز هیات های نفتی بلاروسی به ایران سفر کرده و متقابلاً برخی از سفرها از سوی طرف ایرانی به بلاروس صورت گرفته است. مذاکرات خوبی بین طرفین درباره همکاری های تخصصی نفتی آغاز شده که باید تلاش کنیم در سفر پیش روی معاون اول رئیس جمهور به بلاروس به نتایج مطلوبی منتهی شود.

اوجی با اشاره به تنها همکاری دو کشور در یک پروژه نفتی در سال 1391 که به دلیل فشار کشورهای غربی به نتیجه نرسید، تاکید کرد: تغییر رویکرد سیاست خارجی بلاروس و گسترش روابط با کشورهای شرقی از جمله ایران طی چند سال اخیر، بستر مهمی برای توسعه همکاری های دو کشور ایجاد کرده که با حضور معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه پس از دو دوره سفر رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور به ایران، می تواند زمینه ساز تعاملات بیشتر خصوصا در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی باشد.

وی از اعلام آمادگی ایران برای تامین تجهیزات صنعت نفت، پتروشیمی، قطعات صنعتی و ماشینآلات شرکتهای بلاروسی خبر داد و اظهار داشت: بصورت متقابل از سرمایهگذاری طرف بلاروسی در توسعه میادین نفتی جدید ایران و امکان فعالیت مشاوران و پیمانکاران ایرانی در اجرای طرحهای انتقال و توزیع گاز بلاروس استقبال می کنیم.

 

وزیر جهاد کشاورزی: ایران آماده تبدیل به مرکز توزیع منطقه ای و بین المللی برای کود پتاس بلاروس است

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سفر معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه به بلاروس از آمادگی ایران برای تبدیل به مرکز توزیع (هاب منطقه ای) و مسیر اصلی انتقال کود پتاس بلاروس به مقاصد منطقه ای و بین المللی خبر داد. 

محمد علی نیکبخت افزود: ظرفیت بلاروس در تولید کودهای کشاورزی به ویژه کود پتاس بسیار قابل توجه است به شکلی که یکی از منابع اصلی تأمین این کود برای کشور ما و برای کشورهای آسیای جنوب شرقی به ویژه هند و … به شمار می آید. با توجه به محدودیت های اعمال شده از سوی کشورهای غربی برای صادرات بلاروس از طریق بنادر اروپایی، پیشنهاد داده ایم می توان با برنامه ریزی مناسب نقش فعال و موثری در زمینه تغییر مسیر صادرات کود بلاروس از اروپا به ایران ایفا کرد. حتی در این زمینه مقدمات لازم برای تأمین فضای کافی انبارداری در جنوب کشور آغاز شده و برخی استان ها نیز درگیر مسأله شده اند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نیاز کشور و پیرو توافق نامه سال گذشته شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای تأمین کود پتاس از کشور بلاروس، اعلام کرد: تاکنون بیش از 100 هزار تن کود پتاس به ایران ارسال شده و دریافت مابقی توافق نیز در حال پیگیری است.

وی با اشاره به آمادگی ایران برای افزایش تنوع و حجم عرضه مواد غذایی ایرانی بخصوص مواد خام کشاورزی به بازارهای بلاروس خاطرنشان ساخت: این امر منوط به اعطای تسهیلات بیشتر گمرکی و خدمات لازم به تجار بخصوص بخش خصوصی در این زمینه است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: تنوع بخشی صادرات به بازار بلاروس می تواند در زمینه محصولات تازه و فرآوری شده سبزی و صیفی گلخانه ای، قارچ های خوراکی، گیاهان دارویی، محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری (مانند کیوی، خرما و مرکبات)، آجیل، مغزها و خشکبار، میوه خشک، ماهی و محصولات شیلات و غذاهای دریایی و سایر محصولات کشاورزی باشد.

نیکبخت سفر معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه به بلاروس را در جهت بسترسازی برای توسعه همکاری های کشاورزی بسیار با اهمیت خواند و اظهار امیدواری کرد نتایج این سفر و نهایی سازی برخی توافقات بتواند به هر دو کشور در مسیر تامین امنیت غذایی کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید