نمایندگانی که قرار بود «فقط زنده» و «مردمی» باشند!

نمایندگانی که قرار بود «فقط زنده» و «مردمی» باشند!

این نمایندگان در ابتدای مجلس یازدهم قرار بود مصداق کار جهادی و انقلابی باشند، اما هرچه پیش رفتیم در این زمینه از توقعات کوتاهی کردند، در حالی که بسیاری از منتقدان حتی آنها را یک دستاورد نمی دانستند. . با این شرایط باید گفت که حاشیه سازی های پی در پی نمایندگان مجلس یازدهم در آخرین سال فعالیت خود در بهارستان تمام نشده است و در این مورد با توجه به واکنش های نمایندگان مجلس به نظر می رسد که جناح های مختلف به دنبال تخریب یا سرنگونی مجلس هستند. در سال پایانی مجلس که قرار بود ساده زیستی را در قوه مجریه و مقننه کشور بازگرداند، هفته ای نبود که مردم بهارستان درگیر آن نباشند. پس از حاشیه سازی نمایندگان و برخی جریان ها در مجلس، حالا بحث به «لغزش های راست گرایان» آنها رسیده است، به گفته شریعتی که لغزش های دست راستی اش در رسانه ها منتشر شده است، این جریان را مسیری خواند. تخریب توسط رقبا، اما برخلاف برخی منتقدان، نسبت به آمار و ارقام منتشر شده و هزینه های نمایندگان واکنش منفی نشان دادند و در این زمینه شفافیت در این زمینه را می طلبند. هفته گذشته تصویری از فیش حقوقی «مالک شریعتی نیاسر» نماینده تهران که دارایی خالص 93 میلیون تومانی او با واکنش شدید کاربران مواجه شد در فضای مجازی منتشر شد.

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم گفت: نمایندگان دو حساب دارند که حقوق آنها به یک حساب و هزینه دفترشان به حساب دیگری واریز می شود. حقوق ماهانه نمایندگان حدود 20 میلیون تومان است که افزایش حجم کار تاثیری در افزایش آن ندارد. در مورد هزینه نمایندگی در حوزه ها نیز میزان ودیعه متفاوت است که حوزه های بزرگتر ودیعه را افزایش می دهند. من نماینده سه شهرستان استان قم هستم و مبلغی که بابت هزینه های اداری به حسابم واریز شده 53 میلیون تومان است. کل سپرده نمایندگان مجلس بین 80 تا 100 میلیون تومان خواهد بود که تنها حدود 20 میلیون تومان آن بابت حقوق شخصی نمایندگان و مابقی هزینه دفاتر، مشاوران، کارکنان دفاتر و هزینه های جاری است. مانند سفر و…

شاید تسویه حساب باشد

«ملک شریعتی نیاسر» نماینده تهران و رئیس کمیسیون تحقیقات و تحقیق و تفحص از حقوق نجومی مجلس شورای اسلامی در تشریح انتشار فیش صحیح منتسب به وی نوشت: ای کاش نمایندگان تسهیلات ثابت داشتند اما فعلاً اداری. هزینه ها به صورت نقدی پرداخت می شود. آن‌ها آن را از مجلس می‌گیرند و باید هزینه دفتر، حقوق کارکنان، هزینه‌های تلفن و احتمالاً اجاره مسکن را خودشان بپردازند.» این نماینده مجلس که فیش حقوقی او در فضای مجازی منتشر شده است، در یک سری توییت‌ها ادامه داد: «از ابتدا من مؤمن و کارگزار شفافیت مسئولان به ویژه مالکیت بود چرا این کوپن هنوز منتشر نشده است، چون «فقط در اختیار رهبری مجلس بوده» و صادر نشده است، چرا توسط قوه مجریه مجلس از ۲۸۶ فیش مشابه “حق النمایندگی” فقط این یکی تمام شده شاید تسویه حساب، درآمد نمایندگان مردمی که از مجلس حقوق می گیرند بین 20 تا 24 میلیون تومان است، البته من حقوق هیات علمی را می گیرم و مابه التفاوت پرداخت می شود. توسط مجلس اگر استانداری کرایه، ماشین، چند پرسنل و هزینه های دیگر را نقداً بر عهده بگیرد، خیلی بیشتر از هزینه نمایندگی است، ای کاش نمایندگان مجلس محل را ثابت می کردند، اما در حال حاضر هزینه های اداری را از مجلس می گیرند. به صورت نقدی و باید دفتر کار، حقوق کارکنان، هزینه های جاری تلفن و احتمالاً اجاره را بپردازند. البته، هیچ راهی برای تفکیک نیازهای فردی نمایندگان برای هر مورد وجود ندارد، بنابراین اگر یک نماینده خانه ای را اجاره نمی کند، ممکن است پول خود را برای اجاره کارکنان یا دفتر و سایر وظایف نمایندگی خرج کند. طبق وعده اول مجلس مبلغ ودیعه مسکن مذکور را بابت اعتبار اصلی مشتریان در بانک رسالت واریز کردم. البته نماینده اجازه استفاده شخصی از آن را ندارد اما باید بررسی شود.»

این 10 سوال باید توسط نمایندگان مردم پاسخ داده شود

ضمن قدردانی از صداقت، شفافیت و صراحت این دو نماینده مجلس که در این گزارش به آنها اشاره کردیم، سوالاتی در این زمینه مطرح می شود که بسیاری از رسانه ها به چنین موضوعاتی پرداخته اند که در ادامه به برخی از آنها خواهیم پرداخت. آیا سادگی از بین رفته است؟ عصر ایران در این باره نوشت: 1. چرا نمایندگان مردم معادل حداقل دستمزد تعیین شده را نمی گیرند؟ دستمزد فعلی تقریباً سه برابر حداقل دستمزد است. چقدر احتمال دارد که کارکنان اداری با هم مرتبط باشند؟ 2. چرا از امکانات دولتی یا عمومی یا دوستان برای دفتر استفاده نمی کنند؟ 3. نماینده مجلس معمولاً قبل از نماینده شدن به عنوان کارمند آزاد یا کارمند در سطوح مختلف بوده است. اگر در اداره باشد و شاغل باشد ممکن است همین حقوق را بگیرد و اگر آزادکار باشد البته به قصد حقوق وارد مجلس نشده است و باید دوستان و طرفدارانی داشته باشد و دستش به سمت دهانش می رود. با این وصف اصلا چرا باید حقوق بگیره؟ 4. مدرس و مصدق پول دادند؟ می توان گفت که او موساد نگرفت چون ثروتمند بود و دارایی بود و معلمی هم به خاطر زاهد بودنش نگرفت و ما نه ثروتمند هستیم و نه می توانیم زاهدانه زندگی کنیم. خیلی خوب، این نوع افراد را به مجلس بفرستید. 5. آیا موساد که نفت را ملی کرد یا سایر نمایندگانی که دفاتر ارزشمند را ترک کردند دفتر و دستکش داشتند؟ 6. در بین افرادی که به فلان نفر رای داده اند و در انتخابات که معمولاً از چند هزار تا چند صد هزار نفر است تشویق کرده اند، آیا نمی توان 5 نفر را پیدا کرد که حاضر باشند برای خانم یا نماینده و در واقع برای آنها کار کنند. شهر و منطقه و حتما باید ماهیانه حقوق بگیرن؟ 8. آیا تعبیر «مجلس انقلاب» فقط در شکل و شعار است؟ چرا به اعداد و ارقام تبدیل نمی شود و وقتی صحبت از پول می شود، ربطی به ارزش های اول انقلاب ندارد؟ 9. ما نمی گوییم زندگی را نباید زندگی کرد و زندگی گران نیست. اتفاقاً به برکت سیاست آقایان و هنر لاینفک بسیاری از آنها، زیر فشار تورم له می شویم. اما زمانی که بخشی از وعده غذایی روزانه خود را در مجلس صرف می کنند. 10. همه آنها از سر راه هستند. اگر نماینده واقعاً نماینده است و از انتخابات واقعی و رقابتی بیرون آمده است و نه از یک آرایش گزینشی، باید جان خود را بنوشد. اگر چه نماینده، اگر واقعاً نماینده باشد، مطابق با اختیارات طرف یا دلسوزان مربوطه یا حفظ برند است و به جای دفتر و از امتیازات و حقوق این و آن، از امکانات عمومی استفاده می کند. البته این گفته در مورد گوینده جملات اول این مقاله صدق نمی کند. مشکل جای دیگری است.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید