نمایندگانی که جایگاه خود را نمی دانند

نمایندگانی که جایگاه خود را نمی دانند

طی سه ماه گذشته با افزایش اعتراضات در شهرهای مختلف کشور، نمایندگان شورای اسلامی مواضع متفاوتی در مورد بازداشت شدگان اتخاذ کردند. چندی پیش جمعی از نمایندگان با انتشار نامه ای خواستار تشدید درگیری ها و اعدام «آشوب گران» شدند. نامه ای که با واکنش های زیادی مواجه شد و در نهایت جمعی از نمایندگان به انتقاد از این اقدام پرداختند. چند روز پیش سید مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس و از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، با درخواست اعدام «سریع» متهم سروصدا کرد. سخنان میرسلیم علاوه بر واکنش تند مردم، واکنش اصولگرایان را برانگیخت و باعث اعتراض برخی نمایندگان به این نوع موضع گیری های تند شد. اگرچه در این مجلس افرادی هستند که به نظر می رسد هم عقیده میرسلیم هستند، اما احتمالا به دلایل مشابه میرسلیم اظهار نظر نمی کنند، اما در گفت وگو با خبرگزاری هایی مانند فارس بارها خواستار اقدامات سختگیرانه شده اند.

هفته گذشته دو مرد جوان به جرم محارب در تهران و مشهد اعدام شدند. اعدامی که واکنش های زیادی را در پی داشت، به ویژه به دلیل اعتراض بسیاری به اجرای سریع حکم اعدام برای این افراد. اما میرسلیم در مصاحبه ای با اشاره به اینکه دستگاه قضایی روال خاص خود را دارد از نمایندگان مجلس خواست که زمان بازداشت تا اعدام را 5 تا 10 روز کاهش دهند. مصطفی میرسلیم با تاکید بر اینکه به شدت از کار دستگاه قضایی در خصوص حوادث اخیر حمایت می کند، گفت: فکر نمی کنم اعدام ها زودهنگام بوده، اما به موقع و درست بوده است. او از فاصله طولانی بین دستگیری ها و رسیدگی طولانی به پرونده ها انتقاد کرد و گفت که از بین بردن این شکاف درس عبرتی خواهد بود و برخی را که می خواهند به مبارزه بپیوندند بازدارد.

حالا پس از اظهارات میرسلیم، واکنش ها علیه او ادامه دارد. معین الدین سعیدی نماینده چابهار در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، درباره اظهارات برخی نمایندگان درباره دستگیرشدگان حوادث اخیر کشور و تقاضای اجرای حکم اعدام برای این بازداشت شدگان گفت: چنین اظهاراتی تکان دهنده و نگران کننده است. ، این رفتارها را با بزرگان دین خود مقایسه می کنیم معروف است که در جنگ جمل حضرت علی علیه السلام با دیدن کشته های دشمن گریه کرد، چرا به آنجا رسیدند که کشته شدند؟

این عضو شورای اسلامی شهر ادامه داد: در کنار موازین احکام حقوقی که این روزها به برخی افراد داده می شود، برخی از همکاران را می بینیم که می گویند این پدیده یک پدیده مبارک است و یا نظر دیگری را از یکی از دوستان می شنویم که می گوید 5 ده روز بعد از اینکه معترضان را گرفتند باید اعدام شوند، دیگر دیر شده است، من آنها را اخلاقی و انسانی نمی دانم. هموطنان خوشحالیم؟»

وی تاکید کرد: به هر دلیلی فارغ از اختلافات حقوقی که حکم این افراد قابل اجرا است یا خیر، به نظر من جای خوشحالی ندارد و موجب دلسوزی و نگرانی است و دلسوزان کشور باید تصور کنید چرا کارها تا این حد پیش رفته است.» این است که آنهایی که بچه های همین آب و خاک هستند دچار چنین مشکلی شده اند و من فکر می کنم این حرف ها با نمایندگی مردم که رسالت ماست فرق دارد. عزت جز خدمت به مردم، در چنین شرایطی احساس می کنم بسیاری از این بحث ها نه اخلاقی است، نه شرعی و نه بر اساس موازین دین ما».

ساعدی با توجه به اینکه رئیس قوه قضائیه به نمایندگان هشدار داد که در قانون گذاری کار کنند و در کار قوه قضائیه دخالت نکنند، گفت: قاعده باید برعکس باشد، معمولا قوه قضائیه جنبه های خشن قانون و نمایندگان مردم را نشان می دهد. باید سعی شود این مواضع تلطیف شود، اما آنچه امروز از سوی برخی از همکارانمان می بینیم پدیده بسیار نگران کننده ای است و به جایی رسیده است که رئیس قوه قضائیه از گفت وگو و کسانی که ماموریت نمایندگی مردم را بر عهده دارند صحبت می کند. و باید پایه گذار ایجاد فضای گفت و گو مانند این صحبت می کنند باشند!»

ساعدی با توجه به اینکه تعدادی از بازداشت شدگان حوادث اخیر زیر 18 سال سن دارند، شورای اسلامی به این بخش از بازداشت ها ورود پیدا می کند، گفت: کشور ما به برخی از کنوانسیون های بین المللی حقوق کودک پیوسته و البته رعایت می کند. یکسری الزامات قانونی موضوع است اگر شخصی در این هیجان بی گناهی را به قتل رسانده باشد، قانون و مجازات های قانونی مشخصی در نظر گرفته شده است، اما گاهی ممکن است برخی از کسانی که مجازات سنگینی دریافت می کنند کسانی باشند که به کسی آسیبی نرسانده اند، اما تحت عنوان محراب، به نظر من احکام برای آنها در نظر گرفته شده است، در اینجا قاضی باید با صراحت صحبت کند و حداکثر دوستی قانونی برای کسانی داشته باشد که به کسی آسیبی نرسانده اند. »

نماینده مردم چابهار در شورای اسلامی ادامه داد: اینکه بگوییم پس از این اتفاقات این تعداد نفر را اعدام کردیم نه تنها برای کشور و نظام ما خوب نیست، بلکه نگران کننده است. این افراد از کجا آمده اند؟ اینها بچه های هم آب و خاک هستند. برخی از این اعتراضات به دلایلی ناشی از عملکرد مسئولانی است که به وظایف خود عمل نکرده اند، من با کسانی که به صورت سازماندهی شده با رسانه های دشمن یا دستگاه های جاسوسی غربی سازماندهی شده اند، کاری ندارم و در آن نیستم. همه باید بحث کنند، اما افرادی که در تظاهرات شرکت کردند، شرکت کردند، آنها کاری به جنبش های ضد انقلاب در خارج از کشور ندارند و ما نتوانستیم این تفکیک را به درستی انجام دهیم.»

حتی اصولگرایان نیز از اظهارات میرسلیم ابراز خوشحالی نکردند. روز گذشته حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا در گفت وگویی در واکنش به اظهارات اخیر میرسلیم نماینده تهران در خصوص اعدام ها گفت: اظهارات آقای میرسلیم به عنوان نماینده مجلس هیچ ارزش قانونی و حتی بحثی ندارد زیرا قوه قضاییه مستقل است و قوه قضائیه این قدرت است که مسئول مجازات مجرمان است. او تصمیم می گیرد که چگونه عمل کند.”
وی افزود: این صحبت ها دخالت در پرونده های قضایی است زیرا در قانون اساسی بحث تفکیک قوا داریم. نکته بعدی این است که به نظر می رسد او مجبور شده این جملات را در مورد پسر محبوبش که در زندان به سر می برد بگوید. در این شرایط کار درستی نیست که روی آتش ریخته شود و حرف هایی بزند که باعث نگرانی برخی خانواده های درگیر در حوادث اخیر شود که فرزندانشان به دلایل مختلف در زندان به سر می برند. این نباید باعث نگرانی اذهان عمومی شود. به نظر می رسد سخنان آقای میرسلیم قابل بیان نیست و در چنین شرایطی که نمایندگان مردم چنین اظهارنظرهای علنی می کنند، رئیس مجلس باید وارد عمل شود و در این خصوص موضع گیری کند.

کنعانی مقدم در پاسخ به این سوال که چقدر لازم است که شخصیت های سیاسی مانند نمایندگان مجلس و آقای میرسلیم در جایگاهی صحبت کنند که نماینده همه مردم باشد نه بخشی از اقشار مختلف مردم، اگر بیانیه مشترکی ندهند یا در در قالب قانون، بیانیه مجلس نیست، بلکه نظر شخصی است و ارزش قانونی ندارد.»

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که آیا این اظهارات باعث تضعیف جایگاه نمایندگان مردم نشده است، گفت: نمایندگان در اظهار نظر آزادند و در همه موارد می توانند نظر خود را اعلام کنند. اما اینها کسانی هستند که در انتخابات آتی از چنین اظهارنظرهایی ملاک ارزیابی صلاحیت و انتخاب افراد خواهند بود.»
با این حال تعدادی از نمایندگان مجلس همچنان با ادبیاتی مشابه در نامه تاکید بر اعدام با رسانه های اصولگرا مصاحبه می کنند. منصور آرامی نماینده مردم بندرعباس در مجلس در گفت وگو با فارس، با اشاره به لزوم برخورد قوه قضائیه با متخلفان امنیت عمومی اظهار داشت: قانون در کشور باید اعمال شود. اگر به هر موضوعی با بی قانونی برخورد شود، کشور دچار هرج و مرج خواهد شد.»

وی افزود: امروز چندین نفر به خیابان ها ریختند و به اموال عمومی و خصوصی آسیب رساندند و باعث ایجاد رعب و وحشت در جامعه و به خطر انداختن امنیت مردم شدند. آیا قوه قضاییه باید سکوت کند؟ تکلیف حقوق دیگران چه می شود؟ تکلیف کسانی که حقشان تضییع شده چه می شود؟» نماینده مردم بندرعباس در مجلس با تاکید بر اینکه قوه قضائیه باید برابر قانون با متخلفان و اغتشاشگران امنیتی برخورد کند، گفت: اگر به اموال عمومی در اثر اقدامات معاندین خدشه وارد شده باشد. و قیام کنندگان، پس باید خسارت وارد شود؛ – مماشات در اینجا نتیجه ای ندارد. آرامی ادامه داد: همانطور که رئیس قوه قضائیه فرمودند، قوه قضائیه نباید در برخورد با شورشیان کوتاه بیاید و شدید نباشد؛ آنچه قانون دارد. تصریح کرد، باید اجرایی شود.» نماینده مردم بندرعباس در مجلس گفت: دستگاه قضایی باید با جدیت و بر اساس قانون با معاندین برخورد کند.

دیدگاهتان را بنویسید