نمایندگان با درخواست شستا برای تحقیق و تفحص موافقت کردند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه 7 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی، با 161 رأی موافق، 47 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع، درخواست تحقیق و تفحص از سال 1392 تا 1399 توسط شرکت شستا را تصویب کردند. از مجموع 227 نماینده در دادگاه موافقت کردند.

شهباز حسن پور بیگلری در تشریح گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص این درخواست رسیدگی گفت: بررسی مدیریت اقتصادی، مالی، اداری و حقوقی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و شرکت های تابعه محور اصلی این طرح است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات این طرح پژوهشی ادامه داد: بررسی مدیریت مالی و سرمایه گذاری شرکت های تابعه، روند خرید و فروش داخلی و خارجی، خرید و فروش دارایی و نحوه نظارت بر سودآوری شرکت، اجاره دارایی ها، دریافت تجهیزات و روش های پرداخت شرکت های تابعه و اخذ ضمانت بازپرداخت، نحوه نقل و انتقالات ارزی و … و تخلفات ناشی از آن، بررسی انتصاب و احراز شایستگی ترکیب اعضای هیأت مدیره در برخی از شرکت ها از نظر تحصیلات و سابقه کاری متناسب با فعالیت اجرایی شرکت، نحوه استخدام مشاوران، عضویت مشاوره به صورت همزمان در شرکت های مختلف، بررسی ضوابط حقوق و مزایای نمایندگان مجلس، مشاوران و مدیران شرکت ها و تخلفات ناشی از سایر محورها این طرح بازرسی است.

وی افزود: همچنین بررسی مدیریت معاونت حقوقی شرکت های شستا و تعداد دعاوی، روند رسیدگی به دعاوی و چگونگی هزینه حق الوکاله و نتایج مالی حاصل از دعاوی حقوقی به نفع شستا، بررسی قرار قرار مدیران حقوقی متمرکز از طریق مشاور حقوقی شستا و عزل کارشناسان حقوقی «مستقل نیز مشمول این طرح است.

بر اساس این گزارش، علی هزریان به عنوان کاندیدای طرح تحقیقاتی با اشاره به اهمیت تحقیق و اکتشاف مجتمع شستا گفت: شستا دارای مجتمع های زیادی در زمینه های داروسازی، کشاورزی، دامپروری، صنایع پتروشیمی، عمران است. مهندسی و غیره .n.

نماینده متقاضی در تحقیق و تفحص شستا بیان کرد: این گروه در شرکت های ملی صنایع مس، ایرانول، جم، میلاد سلامت و غیره نیز سهام دارد. در واقع می توان گفت این شرکت با پول کارگران و بازنشستگان سهامدار این شرکت ها شد.

وی گفت: مجموعه شستا دارای 165 شرکت مدیریتی و 65 شرکت غیر مدیریتی است و کل سرمایه آن از سال 97 تاکنون حدود 57 هزار میلیارد تن است. همچنین درآمد سالانه آن 32 هزار میلیارد تن برآورد شده است که در شرایط فعلی باید دو برابر شود.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: این مجموعه عظیم.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: در دوران 8 ساله ریاست جمهوری آقای روحانی حادثه تلخی در این مجموعه رخ داد و منجر به ایجاد حریم خصوصی در شستا شد؛ معاون وزیر کار مردم به جامعه اجتماعی معرفی شدند. حراست به دلیل اینکه اعضای ستاد بودند در هیئت مدیره منصوب شوند.

هزریان توضیح داد: چرا فردی با تحصیلات نامرتبط در مجتمع پتروشیمی به عضویت هیات مدیره در می آید در حالی که افراد نخبه دیگری جویای کار هستند! در واقع یک نفر یک ماه است که در تبلیغات انتخاباتی مشغول به کار شده و در این مجموعه مشغول به کار شده است، بنابراین در زیربخش ها شاهد تخلفات سرمایه گذاری و همچنین سوء استفاده در انتصابات و سایر مشکلات در حوزه حقوقی هستیم که باعث شد 13 مورد هزاران پرونده برای این مجموعه تشکیل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید