نگاهی متفاوت به توقیف یک نفتکش در دریای عمان

نگاهی متفاوت به توقیف یک نفتکش در دریای عمان

روز جدید : وحید افراسیبان در یادداشتی درباره دیپلماسی ایرانی می نویسد: در ماجرای نفتکش توقیف شده در دریای عمان که به بهترین شکل توسط سپاه پاسداران ساخته شد، این موضوع بازتاب گسترده ای در رسانه های داخل و خارج ایران داشت. در نتیجه شاهد بودیم که آثار رزمایش رژیم صهیونیستی تحت الشعاع قرار گرفت و تلاش برای تصرف نفتکش عمانی در ایران با ایجاد حس غرور ملی، جان تازه ای به رویارویی با دشمن دمید.

هفته گذشته در اخبار منتشر شد که رژیم صهیونیستی میزبان مانور هوایی بین المللی موسوم به پرچم آبی با حضور هفت کشور آمریکا، آلمان، ایتالیا، انگلیس، فرانسه، هند و یونان بود. این رزمایش تا هشتم مهرماه در بخش جنوبی سرزمین های اشغالی در پایگاه اوفادا ادامه داشت. طی روزهای اخیر در اخبار شاهد اقدام نظامی ایران برای توقیف یک نفتکش در دریای عمان با حضور نیروی دریایی آمریکا بودیم. سوالی که در این زمینه به ذهن متبادر می شود این است که اقدام نظامی ایران علیه نفتکش مذکور در دریای عمان چه تاثیری بر آموزه های رژیم صهیونیستی داشته و تحت الشعاع قرار داده است؟ در پاسخ می توان فرض کرد که ایران بدون توجه به آموزش های رژیم صهیونیستی با تکیه بر توان دفاعی خود، آمادگی کامل برای رویارویی شدید نظامی در همه عرصه ها را دارد و رژیم صهیونیستی پیش از آغاز دور جدید به دنبال ایجاد رعب و وحشت در ایران است. از مذاکرات وین.. به دلیل همه انواع جدول، این اقدامی اشتباه از سوی این رژیم تلقی می شود.

معمولاً طرفین در اجرای رزمایش‌های نظامی اهداف متعددی را دنبال می‌کنند که برخی از آنها عبارتند از:

1. نیروهای رزمی را در هر سطح در برابر دشمنان آماده کنید.

2. ایجاد ترس از جنگ در افکار عمومی طرف متخاصم

3. ایجاد نگرانی های اقتصادی فراوان در نتیجه جنگ.

4. به هزینه جنگ برای طرف های متخاصم نگاه کنید.

5. جلوگیری از هرگونه اقدام پیشگیرانه دشمن.

6. ایجاد جنگ رسانه ای علیه افکار عمومی طرف متخاصم.

یک تمرین زمانی موفقیت آمیز است که پوشش اخبار به نفع خود باشد. رسانه ها نقش مهمی در ارائه موفقیت تمرینات دارند. بخش عمده ای از موفقیت رزمایش در تأثیرگذاری و اعتماد آن به ذهنیت عموم مردم جامعه دشمن است که طرف رقیب قدرتمند است. بنابراین، عموم مردم در یک جامعه متخاصم، با درک این باور که اقدام نظامی پرهزینه است، دولت خود را تحت فشار قرار می‌دهد تا از بروز هرگونه رویداد نامطلوب در آینده جلوگیری کند. رژیم صهیونیستی همچنین به دنبال ارعاب و ارعاب جامعه ایران و همچنین نشان دادن قدرت مقامات ایرانی برای نشان دادن این است که این رزمایش را با هماهنگی کامل با قدرت های بزرگ انجام داده است. رژیم تلاش کرده در ایما ایران اجماع جهانی ایجاد کند و قصد دارد با مشارکت کشورهای حاضر در رزمایش موضوع را عینی کند.

در مورد نفتکش توقیف شده در دریای عمان که به بهترین نحو توسط سپاه پاسداران انجام شد، این موضوع بازتاب گسترده ای در رسانه های داخل و خارج ایران داشت. در نتیجه شاهد بودیم که آثار رزمایش رژیم صهیونیستی تحت الشعاع قرار گرفت و تلاش برای تصرف نفتکش عمانی در ایران با ایجاد حس غرور ملی، جان تازه ای به رویارویی با دشمن دمید. وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور آمادگی کامل برای رویارویی نظامی سنگین را دارد و از رویارویی با رژیم صهیونیستی و آمریکا هراسی ندارد. طبیعتا هر اقدامی از سوی دشمنان عواقبی به همراه خواهد داشت و تصرف نفتکش در دریای عمان، دشمنان ایران را از هرگونه توطئه و فشار در مذاکرات آتی در وین باز داشت.

دیدگاهتان را بنویسید