هزینه شام ​​در یلدا; 2 میلیون و 720 هزار تومان!

هزینه شام ​​در یلدا;  2 میلیون و 720 هزار تومان!

تحقیقات میدانی از قیمت اقلام مربوط به بازار شب یلدا نشان می دهد که برای پذیرایی از هر نفر در شب یلدا حدود 272 هزار تومان هزینه می شود. البته گرانی چند سالی است که میهمان اصلی پای تخت یلدا است اما امسال سخت گیری هایش بسیار بیشتر از سال های گذشته است.

البته شرایط سیاسی و اجتماعی امسال مانند سال های گذشته نیست و بسیاری از خانواده ها و شهروندان تمایلی به برگزاری این جشن سنتی ندارند. اما اگر فردی قصد برگزاری یک مهمانی ساده را داشته باشد احتمالا به دلایل اقتصادی شب یلدا را مانند شب های دیگر می گذراند.

قیمت انواع اقلام در بازار شب یلدا

آجیل یکی از خوراکی های اصلی شب یلدا محسوب می شود. چندی پیش اتحادیه آجیل و خشکبار قیمت آجیل در بازار شب یلدا را 350 هزار تومان اعلام کرد. برای یک مهمانی 10 نفره در عصر یالدسکا حداقل دو کیلوگرم آجیل لازم است. بنابراین خانه دار برای خرید دو کیلوگرم آجیل باید حدود 700 هزار تومان هزینه کند.

در کنار آجیل، شیرینی نیز جزء جدایی ناپذیر پذیرایی شب یلدا است. بر اساس اعلام اتحادیه قنادان و قنادان، قیمت هر کیلوگرم شیرینی در شب یلدسکا بین 120 هزار تا 160 هزار تومان و قیمت نبات خشک بین 100 هزار تا 120 هزار تومان خواهد بود. یک کیلو شیرینی در بازار شب یلدا برای گروه 10 نفره به طور متوسط ​​200 هزار تومان است. همچنین کاکائو و شکلات تلخ کیلویی بین 100 تا 130 هزار تومان است.92 خبر خاکستری

هندوانه و انار هم جزء همیشگی شب یلدا هستند. در حال حاضر یک هندوانه پنج کیلویی حدود 150 هزار تومان و یک انار سه کیلویی حدود 60 هزار تومان قیمت دارد و تخم مرغ به عنوان یکی از تنقلات مفرح همیشه در منوی ایرانی ها بوده است. خرید دو کیلوگرم تخم مرغ نیز برای صاحب خانه حدود 220 هزار تومان هزینه دارد.

هزینه شام ​​در یلدا چقدر است؟

بررسی ها نشان می دهد که هزینه برگزاری یک مهمانی 10 نفره در بازار شب یلدا برای هر نفر حدود 100 هزار تومان است، مثلاً اگر یک نوع شام را در نظر بگیریم و آن زرشک پر شده با مرغ باشد، هزینه برنج ایرانی چهار کیلویی تقریباً میانگین ارزش آن حدود 440 هزار تومان است. تهیه این غذا برای یک مهمانی 10 نفره به حدود سه کیلوگرم مرغ نیاز دارد که قیمت آن حدود 200 هزار تومان خواهد بود، قیمت روغن 800 گرمی آن 55 هزار تومان و رب گوجه فرنگی 800 گرمی 45 هزار تومان است. هزینه های اضافی چیدن سفره شب یلدا مانند ماست، نوشابه، سالاد و … حدود 350 هزار تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید