هشدار هواشناسی/ تشدید ناپایداری جوی در 21 استان

هشدار هواشناسی/ تشدید ناپایداری جوی در 21 استان

سازمان هواشناسی نسبت به تشدید ناپایداری جوی در 21 استان از جمله تهران هشدار داد و از احتمال طغیان رودخانه ها، خسارت به سازه های موقت و سیلابی خبر داد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های سینوپتیک و پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی امروز، در برخی مناطق استان‌های واقع در شمال غرب، استان‌های ساحلی دریای خزر و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی، بارش باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، گرد و خاک و تگرگ در برخی مناطق مستعد بارش پیش بینی می شود.

فردا و پنجشنبه علاوه بر این مناطق، در برخی مناطق در غرب خراسان شمالی و روز جمعه در شمال شرق کشور و دامنه های شرقی البرز این وضعیت پیش بینی می شود. شنبه هفته آینده در البرز مرکزی و رشته کوه های شمال عرب رگبار پراکنده خواهد بود. برای استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و فردا چهارشنبه برای استان‌های ساحلی دریای خزر در شمال غرب و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی مرکزی بارش‌های شدید پیش‌بینی می‌شود. البرز.

طی 5 روز آینده در بعدازظهر و اوایل شب در برخی مناطق اصفهان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و شرق فارس بارش باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت همراه با گرد و خاک پیش بینی می شود.

همچنین از امروز تا پنجشنبه وزش باد شدید همراه با گرد و خاک در بعدازظهر در استان های قزوین، البرز، تهران و قم پیش بینی می شود.

از چهارشنبه تا جمعه به دلیل نفوذ هوای خنک دما در شمال کشور کاهش می یابد. دریای خزر نیز از سه شنبه تا پنجشنبه مواج است.

شرح سامانه اول: ادامه فعالیت سامانه بارشی

مهلت: جمعه 19.03.1402

نوع خطر: باران شدید، رعد و برق، رعد و برق، باد موقتی شدید، در مناطق گرد و غبار و تگرگ.

حوزه اثر:

سه شنبه 16/03/1402: سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران، گلستان و ارتفاعات و دامنه های نیمه جنوبی و نیمه شمالی سمنان، قم، شمال اصفهان، آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی و زنجان.

چهارشنبه 17/3/1402: سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران، گلستان و ارتفاعات و دامنه های نیمه جنوبی و نیمه شمالی سمنان، قم، شمال اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان شمال غربی، زنجان.

پنجشنبه 18/03/1402: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، اصفهان، کرمان، کوه ها و دامنه های نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، یزد. ، شمال فارس، نیمه شمالی سمنان، خراسان شمالی، مرکزی و همدان.

جمعه 19/03/1402: خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان، ارتفاعات کرمان، اصفهان و یزد.

اثر خطر: احتمال آبگرفتگی جاده ها، لغزندگی جاده ها، جاری شدن آب، احتمال طغیان رودخانه، رعد و برق، گرد و غبار در برخی مناطق، کاهش دید و محدودیت فعالیت های کشاورزی.

توصیه: پرهیز از اسکان در بستر رودخانه ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت های کوهستانی و تردد عشایر، آماده سازی دستگاه های اجرایی و پشتیبانی و پاکسازی دهانه پل ها، لایروبی مسیل ها و آبراه ها.

توضیحات سیستم: افزایش ابرهای همرفتی و تقویت ناپایداری موضعی (به ویژه در بعد از ظهر و اوایل شب)

مهلت : سه شنبه 1302/03/16

نوع خطر: رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید موقت، تگرگ در نواحی منفصل و گرد و غبار در مناطق بالادست.

حوزه اثر:

سه شنبه 16/03/1402: تهران، البرز، قزوین، اردبیل، شمال شرق آذربایجان شرقی و دامنه ها و ارتفاعات در استان های گیلان، مازندران، غرب گلستان و مرکزی، غرب و جنوب غربی کرمان.

اثر خطر: آبگرفتگی معابر عمومی و آب روان، افزایش ناگهانی سطح رودخانه ها و مسیل ها، طغیان رودخانه ها، رعد و برق، آسیب به سازه های موقت مانند بنرها، داربست ها و تابلوهای تبلیغاتی، اختلال در پروازها و در مناطق کوهستانی، احتمال سقوط سنگ

توصیه: پرهیز از هرگونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، احتیاط بیشتر در تردد بین شهرها، پرهیز از فعالیت های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و مناطق مرتفع، اطمینان از استحکام سازه های موقت. لایروبی کانال ها و خندق ها با توجه به احتمال بارش تگرگ اقدامات لازم برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و پارکینگ های محدوده پشت بام انجام شود.

توضیحات سیستم دوم: باد شدید و گرد و غبار

مهلت: جمعه 19.03.1402

نوع خطر: وزش باد نسبتاً شدید در مناطق مستعد گرد و غبار
حوزه اثر:

سه شنبه 16/03/1402: خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، سمنان، کرمان، شمال سیستان و بلوچستان.

چهارشنبه 17/3/1402: خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، سمنان، کرمان، شمال سیستان و بلوچستان.

پنجشنبه 18/03/1402: خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و سمنان.

جمعه 19/03/1402: خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان.

اثر خطر: در مناطق مستعد گرد و غبار، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال آسیب به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنرها، بیلبوردها، داربست ها و سازه های موقت، احتمال سقوط اجسام از ارتفاع و احتمال شکستگی. نهال و درختان کهنسال

توصیه: در تردد جاده ها دقت کنید، از استحکام سازه های موقت اطمینان حاصل کنید، در فعالیت های کوهنوردی دقت کنید، در فعالیت های ساختمانی مراقب باشید، در عبور و مرور مراقب باشید و خودروها را در کنار ساختمان های نیمه کاره و درختان کهنسال پارک نکنید و از پارک کردن خودروها خودداری کنید. سم پاشی یا برگها را در باغات و مزارع بپاشید.مخصوصاً بعدازظهرها و با استفاده از محافظ نهال.

توضیحات سیستم: افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع موج

مهلت : عصر جمعه 1302/03/19

نوع خطر: باد شمال غربی افزایش به 24 گره و افزایش ارتفاع موج در سواحل تا 1.2 متر و در مناطق فراساحلی تا 2 متر.

حوزه اثر:

سه شنبه 16/03/1402: نواحی شرقی و مرکزی دریای خزر، نواحی ساحلی و فراساحلی استان های گلستان و مازندران.

چهارشنبه 17/03/1402: نواحی شرقی و مرکزی دریای خزر، نواحی ساحلی و فراساحلی استان های گلستان و مازندران.

پنجشنبه 18/03/1402: شرق و مرکز دریای خزر، نواحی ساحلی و فراساحلی استان های گلستان و مازندران.

جمعه 19/03/1402: دریای خزر، نواحی ساحلی و ساحلی استان های گلستان، مازندران و گیلان.

اثر خطر: احتمال غرق شدن شناگران، آسیب به قفس ها و تورهای ماهیگیری و قفس های پرورش ماهی، آسیب به قایق ها و کشتی های کوچک و اختلال در ترافیک دریایی سبک، ماهیگیری و کشتی های مسافری.

توصیه: ممنوعیت شنا و فعالیت های دریایی، اتخاذ تدابیر لازم در تردد دریایی به ویژه تردد کشتی های سبک و قایق های ماهیگیری و تفریحی، تدابیر لازم برای عبور ایمن شناورهای مسافربری و کشتی های تجاری، فعالیت های دریایی فراساحل و در صورت لزوم اجتناب از تردد. از رگ های سبک

دیدگاهتان را بنویسید