هنر ماندگار و چشم نواز سفالگری همچنان در اصفهان فعال است


ساعت: 11:14
تاریخ انتشار: 1301/05/24
کد خبر: 1890039

این سفالگر با بیان اینکه سفالگران روحیه حساس و لطیفی دارند و با تمام عشق به ظروف شکل می دهند، گفت: با وجود بازار و فروش مستمر سرامیک خوشحالم که این هنر را به عنوان کار اصلی خود انتخاب کرده و کسب درآمد می کنم. البته مشکلاتی هم وجود دارد که گاهی شرایط را پیچیده می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ سفالگری یکی از ماندگارترین هنرهایی است که در تاریخ جوامع بشری باقی مانده است، این هنر یکی از اولین مهارت های انسانی است که ممکن است به طور تصادفی آموخته شده و از روی ناچاری تکامل یافته باشد، بعداً در کوره پخت. اختراع چرخ به این صنعت انگیزه داد.

صنعت سفالگری در دوره اشکانی رونق از دست رفته خود را بازیافت، زیرا این صنعت قبلاً به فلز روی آورده بود، اما هرگز به هنر زیبا، ظریف و هنرمندانه استادان سرامیک پیش از این بازنگشت.

حسن دهباشی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز در خصوص نحوه ساخت سفال اظهار داشت: برای ساخت سفال باید وسایل مورد نیاز سفال را تهیه کنیم که گل رس از همه مهمتر است که با چهار نوع خشت کار می کنیم که یکی از آنهاست. که شامل این کائولن یا کائولن است.

هنرمند سفالگر اصفهانی بیان می کند: این گل به رنگ سفید است و برای ساخت ظروف چینی استفاده می شود. از نوع خاک رس نیز برای ساخت ظروف چینی و سرامیکی استفاده می شود.

دهباشی تصریح کرد: نوع بعدی خاک رس نسوز است که ظروف ساخته شده از این نوع رس در برابر حرارت بالا و آتش مقاوم بوده و شکسته نمی شوند و از بین نمی روند و آخرین آن خاک رس است که متداول ترین آن است. نوع خاک رس سفالی است و کاربردهای زیادی دارد.


* از نوع سفالی برای ساخت سفال های معمولی و ارزان استفاده می شود

وی با اشاره به اینکه از خاک رس برای ساخت سفال های معمولی و ارزان استفاده می شود، افزود: خاک رس را می توان برای ساخت سفال های کوچک تهیه کرد و سایر وسایلی که برای سفال نیاز داریم سوزن سفالگری، چاقوی سفالگری، مشت، ماله، اسفنج، قلم مو است. ، ماله، سیم برش و چرم.

حسن دهباشی اذعان داشت: به طور کلی خاک رس مورد استفاده در سفال از خاک رس و آب تشکیل شده است، هر چند باید در افزودن آب به خاک رسی بسیار دقت شود تا خاک رس مناسب به گونه ای تهیه شود که از حد لازم بیشتر نشود. نازک باشد و خیلی ضخیم نباشد، زیرا خاک رس نازک یا خاک رس غلیظ استحکام کافی را ندارد.

به گفته این هنرمند، اگر در ریختن آب به داخل خاک رس دقت نکنید، ممکن است پس از ساخت ظرف، ترک هایی بر روی دیواره ظرف ایجاد شود و تمام زحمت خود را از دست بدهید.پس از مخلوط شدن خاک رس با آب، گل و لای محصول باید به اندازه کافی ورز داده شود.

دهباشی اذعان داشت: خاک رس را مانند خمیر کیک ورز می دهیم و با مشت می کوبیم تا حباب های هوایی که در لایه های ذرات خاک وجود دارد خارج شود. ما با گل شروع می کنیم.


* سفالگری بدون چرخ به سه صورت هلی، فیتیله ای و دال انجام می شود

وی خاطرنشان کرد: گل آماده شده را می توانیم با استفاده از روش سفال بدون چرخ و روش سفال چرخ شکل دهیم. روش سرامیک بدون چرخ به سه روش هلی، فیتیله ای و صفحه ای انجام می شود و راحت است.

دهباشی تصریح کرد: سفال های چرخ دار نیاز به مهارت بیشتری دارد و با این روش می توان ظروف و آثار هنری پیچیده و زیبایی خلق کرد. هنگام تشکیل گل باید تمام قسمت های ظرف را به دقت بررسی کنید تا کاملاً متعادل و یکنواخت باشد.امید است ظرف حاصل از نظر زیبایی و استحکام مشکلی نداشته باشد.

حسن دهباشی خاطرنشان کرد: هنگام ساخت سفال باید دقت کنیم که خاک رس از نظر رطوبت و پایداری با گلی که می خواهیم غذا را با آن بپزیم برابر باشد و همچنین در حین کار یک کاسه آب را نزدیک خود نگه داریم و نگه داریم. دستان شما خیس می شود و به این ترتیب از خشک شدن گل جلوگیری می شود.

این هنرمند سفالگر خاطرنشان کرد: پس از آماده شدن ظرف سفالی مورد نظر نوبت به آتش زدن و خشک شدن آن می رسد که در این مرحله باید مطمئن شویم که ظرف رطوبت خود را از دست داده و خاک رس تقریباً خشک شده است و سپس آن را قرار می دهیم. در کوره

دهباشی با اشاره به اینکه دمای فر و مدت زمان ماندن ظرف در فر بسته به شرایط و نوع ظرف متفاوت است، گفت: بعد از پختن دیگ سفالی باید از دستکش و انبر برای درآوردن آن استفاده کنیم. قابلمه از فر

وی افزود: اگر احساس کردیم سطح ظرفی که درست کرده ایم صاف نیست با سمباده آن را صاف می کنیم و با اسفنج مرطوب گرد و غبار روی ظرف را پاک می کنیم.

حسن دهباشی در خصوص بازار سرامیک گفت: خوشبختانه سرامیک ها به دلیل قیمت مناسب همیشه در بازار به فروش می رسند، علاوه بر این که سرامیک ها دستخوش تغییر هستند و ممکن است ظروف نیز در کنار مد روز به شکل جدید بازار تبدیل شوند.


* سرامیک گزینه خوبی برای هدیه است

این هنرمند بیان کرد: همچنین سرامیک گزینه مناسبی برای هدیه است، زیرا علاوه بر قیمت مناسب نسبت به سایر صنایع دستی اصفهان، یک هدیه کاربردی نیز هست و به همین دلیل همیشه انتخاب شده است، بنابراین می توان گفت این محصول فاقد هرگونه خواب .

دهباشی درباره تاثیرات کرونا بر بازار سرامیک گفت: در دوره کرونا فروش سرامیک نیز مانند سایر مشاغل تحت تاثیر قرار گرفت اما فروش آن متوقف نشد. در فصل زمستان سفارش گلدان شب شب عید را همیشه می پذیریم.

وی با توجه به رضایت خود از این شغل افزود: خوشحالم که در این زمینه فعالیت می کنم، سفالگران روحیه حساس و لطیفی دارند و با عشق تمام ظروف را شکل می دهند، برای من هم همینطور فروش مستمر. از انتخاب هنر به عنوان کار اصلی خود راضی هستم. البته مشکلاتی هم وجود دارد که گاهی شرایط را پیچیده می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید