واکنش بازنشستگان به سخنان سخنگوی دولت + توضیح رئیس کانون بازنشستگان درباره تصمیم افزایش حقوق بازنشستگان

واکنش بازنشستگان به سخنان سخنگوی دولت + توضیح رئیس کانون بازنشستگان درباره تصمیم افزایش حقوق بازنشستگان

روز جدید :افزایش ده درصدی برای مستمری بگیران در سطوح دیگر، که تنها 5 میلیون حقوق دریافت می کنند، احتمالاً می تواند کاهش سبد غذایی را جبران کند. شاخص های تورم خردادماه نیز در حال افزایش است و در این شرایط است که دگان کیا می پرسد: چطور روی ده درصد اصلی خود اصرار دارند و حاضر به تغییر نیستند؟

علی بهادری جهرمی پس از دو ماه انتظار با نگرانی و اعتراض بازنشستگان و 9 روز پس از ابلاغ مصوبه شورای اجرایی مبنی بر لزوم لغو مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان کارگری گفت: قانونگذار مقرر کرد وظیفه همچنان افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ​​است که توسط هیات وزیران انجام می شود اما در افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی قبلا در لایحه بودجه 1401 افزایش 10 درصدی پیش بینی شده بود اما با برنامه ریزی سازمان تامین اجتماعی افزایش حقوق بیشتر از این برای حفظ قدرت خرید در نظر گرفته شده است و این میزان باید در حد عرضه باشد. در خصوص این مصوبه، هیئت تطبیق نظرات، سوالات و شبهاتی داشت و دولت پاسخ های خود را به هیئت ارائه کرد. «بعد از جلسه رئیس جمهور با بازنشستگان دستوری به معاون اول دادند که ایشان هم با احزاب جلسه داشتند.

سخنگوی دولت در ابتدا در مسیر درستی قرار دارد (قانون تکلیف را مشخص کرد، افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ​​همچنان توسط هیات وزیران انجام می شود) اما در ادامه مسیر تغییر می کند و به نظر می رسد آنچه وی گفته شده مطابق با آنچه اتفاق افتاده است و خواسته های قوانین مطابقت ندارد. در لایحه بودجه 1401 افزایش دستمزد کارگران بازنشسته به هیچ وجه ده درصد نبود. فقط بحث ویرگول بود که آن هم با تلاش فعالان صنفی بازنشستگان حذف شد و در نهایت در بودجه نهایی دولت تنها تعیین افزایش حقوق بازنشستگان از محل اعتبارات کشوری باقی ماند. این همان روندی است که در قوانین بودجه سالانه اتفاق می افتد. در هیچ سالی دولت مسئول تعیین افزایش مستمری کارگران بازنشسته نبوده است. قانون از نظر استقلال نهادی سازمان بیمه گر این اجازه را نمی دهد.

علی دهقان کیا (رئیس کانون کارگران بازنشستگان تهران) در خصوص این قسمت از اظهارات سخنگوی دولت می گوید: در جریان بررسی لایحه بودجه 1401 یک ویرگول مشکل دار بود که گفتند اشتباه سهوی بوده و در نهایت حساب حذف شد. . این ده درصد مربوط به افزایش مستمری بازنشستگان کشوری و مستمری بگیران خدمات کشوری نیروهای مسلح است. سازمان بیمه گر همواره یک صندوق مستقل بوده و حقوق بازنشستگان را بر اساس امکانات و هزینه ها تعیین می کند.

در بخشی دیگر از اظهارات بهادری جهرمی به «برنامه سازمان و سقف بیمه ای برای افزایش حقوق بازنشستگان» اشاره شده است و در این خصوص دهگان کیا می گوید: بحث طرح یا سقف بیمه اساساً مشکلی ندارد؛ اما در این خصوص بحث طرح یا سقف بیمه ای مشکلی ندارد. سازمان تامین اجتماعی مستمری ها را بر اساس قانون افزایش می دهد که مهم ترین بندهای آن مواد 111 و 96 قانون تامین اجتماعی است. سپس سازمان بر تناسب و تعادل منابع و هزینه ها تکیه می کند. امسال منابع آن از طریق افزایش 57 درصدی حق بیمه کارگران حداقل دستمزد و 38 درصدی به اضافه 515 هزار تومان برای کارگران سایر رده ها تامین می شود که همین ارقام به بازنشستگان هم سطح در بخش هزینه ها اختصاص می یابد، بنابراین نهاده ها و خروجی ها متناسب است و بحث سقف عرضه برای سازمانی که بودجه ندارد و دولت ندارد و حقوق بازنشستگان را با حق بیمه کارگران پرداخت می کند کاملاً منتفی است.

دهقان کیا به بخشی دیگر از اظهارات بهادری جهرمی در خصوص ابهامات و سوالات هیات تطبیق اشاره می کند و می گوید: رای هیات تطبیق مبنی بر لغو مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان به دلیل عدم رعایت قانون، موضوع “ابهام و سوال” نیست. “؛ نمایندگان مجلس همچنین بارها از دولت خواستند که مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان را به سرعت تغییر دهد. به عنوان نمونه می توان به اظهارات رئیس فراکسیون کارگری در مجلس در 17 تیرماه مبنی بر درخواست از دولت برای تغییر این مصوبه غیرقانونی اشاره کرد.

وی می افزاید: همچنین به نظر می رسد مسئولان ماده 96 قانون تامین اجتماعی را نخوانده اند. این ماده می گوید افزایش مستمری باید بر اساس افزایش هزینه های زندگی باشد و شورای دولت افزایش حقوق بازنشستگان را «به همان میزان» تصویب می کند. به همان میزان، یعنی. افزایش هزینه های زندگی چقدر است؛ افزایش معیشت جز ارقامی که در اسفندماه سال گذشته توسط شورای عالی کار تصویب شده معیار دیگری ندارد. بیایید افزایش ناگهانی هزینه های زندگی در سال جاری را کنار بگذاریم. شورای عالی کار اسفندماه سال گذشته افزایش هزینه های زندگی را بر اساس داده های رسمی مرکز آمار محاسبه کرد و بر این اساس افزایش دستمزد کارگران در حداقل دستمزد و سایر سطوح تامین اجتماعی را تصویب کرد. برای بازنشستگان نیز همین اعداد را پیشنهاد کرد. اصل 96 مقرر می دارد که شورای دولت افزایش به همان میزان را تصویب می کند. پس چرا قانون رعایت نشد و به همین میزان افزایش تصویب نشد؟ حالا چرا در مورد سؤالات کمیته بحث می کنند و به آن سؤالات پاسخ می دهند. کدام سوال و کدام ابهام؟!

انتظارات بازنشستگان از دولت

با توجه به این موضوع، بازنشستگان انتظار دارند پس از پایان جلسات شورای دولت، سخنگوی دولت اعلام کند که مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان امروز اصلاح شده است. آنها حتی انتظار دارند مصوبه افزایش حق مسکن کارگران که 100 هزار تومان از 650 هزار تومان حق مسکن مصوب شورای عالی کار کاهش یافته بود در یکی از جلسات شورای دولت اصلاح شود اما…

فرامرز توفیقی (از نمایندگان کارگری مزدور) در مورد این انتظارات; وی به ایلنا گفت: یکشنبه و چهارشنبه هر هفته منتظریم سخنگوی دولت بیاید و اشتباهات اخیر مربوط به کاهش غیرقانونی حق مسکن و دستکاری مصوبه شورای عالی کار در زمره بازنشستگان را اصلاح کند. اما متأسفانه بارها و بارها شاهد اصرار آنها بر همان رویکردهای قبلی هستیم.

وی می افزاید: سخنگوی دولت باید به طور کامل قوانین را رعایت کند. وی می گوید در بودجه حقوق بازنشستگان ده درصد افزایش یافته است. در حالی که ده درصد فقط برای بازنشستگان کشوری و ارتشی است. سازمان تامین اجتماعی مستقل است و جالب اینجاست که سخنگوی دولت در اظهارات خود این استقلال را می پذیرد. باید پرسید اگر سازمان مستقل است چرا حق تعیین افزایش مستمری بازنشستگان را ندارد؟ چرا دولت این حق را از NGO ها سلب کرد؟ پس از این اظهارات، سخنگوی دولت به تشریح یک سری رفت و آمد بین دولت و مجلس پرداخت، اما حاضر به اعتراف به غیرقانونی و اشتباه بودن دستکاری مصوبه شورای عالی کار نبود. نمی گوید چرا ماده 96 قانون تامین اجتماعی اصلاح نشده است؟

به گفته توفیقی، اشتباه اصلی در دولت احمدی نژاد زمانی رخ داد که سازمان تامین اجتماعی را زیر مجموعه وزارت کشور قرار دادند و شورای عالی آن را منحل کردند. و می افزاید: حال بهتر است به جای اینکه درباره نحوه افزایش حقوق بازنشستگان در صندوق بیمه بین نسلی و غیردولتی صحبت کنیم، توضیح دهیم که تکالیف قانونی آن چیست و چگونه باید به تعهداتش عمل کند. بدهی بالای 400 هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی چگونه، کی و با چه مکانیزمی باید بازپرداخت شود.

وی تاکید می کند: دولت باید اشتباهات خود را در زمینه دستمزد بپذیرد و اصلاح کند; حق مسکن 650 هزار تومانی باید احیا شود و مصوبات شورای عالی کار و ماده 96 قانون تامین اجتماعی مستمری بگیران نیز اجرایی شود. این اشتباهات را نمی توان با پیش بینی ها و توضیحات غیر مرتبط با قانون رد یا توجیه کرد.

چرا دولت حقوق بازنشستگان را اصلاح نمی کند؟

بر اساس آخرین محاسبات، بر اساس آمار رسمی تورم اردیبهشت ماه، سبد غذایی خانوارهای کارگری به حدود 6 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است و این در حالی است که برای مستمری بگیران سایر رده ها که تنها 5 میلیون تومان دریافت می کنند، ده درصد افزایش داشته است. حساب نهایی می تواند به همان مقدار برسد. شاخص های تورم خردادماه نیز در حال افزایش است و در این شرایط است که دگان کیا می پرسد: چطور روی ده درصد اصلی خود اصرار دارند و حاضر به تغییر نیستند؟

دیدگاهتان را بنویسید