واکنش متفاوت آذری جهرمی به طرح جدید مجلس

در خبرها دیدم که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارائه طرحی به دنبال جرم انگاری تولید محتوا در برخی تریبون های بین المللی هستند.

خبر را چک کردم هرچند عنوان طرح آنطور که در خبر نیست و همچنین این طرح (با کلیک روی کلمه طراحی (https://rc.majlis.ir/fa/legal_draft/show/1680553) ، می توانید از محتوای آن مطلع شوید) جدید نیست و در تاریخ 1400/4/24 ثبت شده است اما تاکنون خبری از آن منتشر نشده است.

اما جزئیات:

موضوع طرح نمایندگان اضافه شدن اعضای جدید به طرح ممنوعیت استفاده از ماهواره است که بر اساس آن شرکت های ایرانی از ارائه تبلیغات و هر نوع تامین مالی شبکه های ماهواره ای منع می شوند. نکته مهم در اینجا گنجاندن کلمه پهنای باند به شبکه های ماهواره ای است. یعنی به بهانه فرهنگ سازی یا امنیت، کل اقتصاد تبلیغات سایبری با ترکیبی جالب به صورت یکپارچه در اختیار کارگروهی قرار گرفته است و به نظر می رسد نتیجه آن گسترش بیشتر انحصار اقتصادی تبلیغات رادیویی باشد.

یک ضرب المثل فارسی می گوید: «موش وارد سوراخ نشد، جاروش به دمش بسته بود».

اول اینکه طرح ممنوعیت ماهواره چه نتیجه ای داشت و الآن اضافه شدن مطالبی به آن چه نتیجه ای دارد؟

ثانیاً این دوستان تعهدات شرکت های ایرانی که به دنبال بازاریابی در برخی از کشورهای فارسی زبان منطقه هستند را مشخص نکردند.

ثالثاً اگر هدف ممنوعیت تأمین مالی برخی از شبکه های ماهواره ای از داخل ایران باشد، دیگر نیازی به توسعه و توسعه کارکرد در فضای مجازی نیست، مگر اینکه ممنوعیت تأمین مالی شبکه های ماهواره ای وسیله ای برای رسیدن به هدف باشد.

دیدگاهتان را بنویسید