ورود ایران به گروه کم درآمد/ جمعیت فقیر جهان ۱۱ میلیون نفر افزایش یافت

ورود ایران به گروه کم درآمد/ جمعیت فقیر جهان ۱۱ میلیون نفر افزایش یافت

بر اساس داده‌های گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، نرخ فقر در مناطق روستایی از سال 1393 همواره بالاتر از نرخ فقر در مناطق شهری بوده است. در سال 1400 نرخ فقر در مناطق روستایی 35.6 درصد و در مناطق شهری 28.8 درصد بوده است. همچنین در سال 1400 نسبت به سال 1390 جمعیت فقیر حدود 11 میلیون نفر افزایش یافته است.

به گزارش شبکه شرق، بر اساس گزارش مجلس؛ ایران به کشورهایی با درآمد کمتر از میانگین جهانی سقوط کرد. در حالی که حتی در سال های جنگ، ایران جزو کشورهایی بود که درآمدی بالاتر از میانگین جهانی داشت!

مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی در گزارشی به بررسی وضعیت فقر و ویژگی‌های فقرا در سال 1390 پرداخت و نبود اشتغال مطمئن، نداشتن سواد، سن پایین‌تر از تحصیل، فرزندآوری و اشتغال را از جمله عوامل تبیین کننده در کشور فقر بود

این گزارش با بیان اینکه فقر در ایران در سال 1390 «افزایش» و «عمیق» شد، می‌افزاید که میانگین خط فقر کشور در سال 1400 برای هر نفر یک میلیون و 680 هزار تومان بوده است، یعنی درصد جمعیت زیر خط فقر مطلق در کشور. در سال 1400 30.4 درصد بود.

در مجموع، نرخ فقر از سال 1385 افزایش یافته و از سال 1397 به بیش از 30 درصد رسیده است. از سوی دیگر، این گزارش حاکی از آن است که شکاف فقر که فاصله بین فقرا و خط فقر را اندازه‌گیری می‌کند، در سال‌های 2019 و 2018 به بالاترین میزان خود یعنی 27 درصد رسیده است.

بلایی که بر سر غذای خانواده ها آمد!

یکی از نتایج قابل توجه در این گزارش، اتفاقی است که برای غذای خانگی رخ داده است، به طوری که خبرنگاران آن اعلام می‌کنند سه اتفاق همزمان در مصرف مواد غذایی خانوار در سال 1390 رخ داده است:

1- افزایش سهم غذا از کل مخارج خانوار 2- کاهش کل غذای خانوار یعنی کاهش کالری مصرفی 3- کاهش کیفیت کالری مصرفی خانوار.

سهم مسکن از کل مخارج خانوار به عنوان یکی دیگر از کالاهای عمده نیز طی دهه مذکور با افزایش 4 درصدی مواجه بوده است.

اشتغال دیگر به فقر نمی انجامد!

در بخشی دیگر از گزارش مرکز پژوهش های مجلس به عوامل ایجاد فقر در سطح خانوار پرداخته شد و نوشت: در اواسط دهه 1380 و اوایل دهه 1390، شکاف قابل توجهی بین افراد فقیر و غیر فقیر در داشتن شغل وجود داشت. اما با گذشت زمان، با افزایش فقر و همچنین با افزایش اهمیت مشاغل تخصصی، نسبت خانوارهای کارگر سرپرست بین اقشار فقیر و غیر فقیر تقریباً برابر با 60 درصد بوده است.

از سوی دیگر، در حالی که نرخ شاغل و بیکار در بین اقشار فقیر و غیر فقیر برابر است، 37 درصد از خانوارهای غیر فقیر دارای کارگر شاغل رسمی هستند، در حالی که این شاخص برای خانوارهای فقیر حدود 16.5 درصد است. توصیه سیاست مشتق شده در این بخش، توانمندسازی و آموزش مهارت و همچنین پوشش بیمه همگانی خواهد بود.

با سواد، احتمالاً فقر کاهش می یابد

این گزارش با بیان اینکه اقشار غیر فقیر به طور متوسط ​​سه سال بیشتر از فقرا تحصیل کرده اند، افزود: توصیه سیاستی در این بخش تداوم سیاست های گسترش نهضت های سوادآموزی و سوادآموزی و افزایش فرصت آموزش است. به ویژه در مناطق روستایی

سالمندان روستاها فقیرتر از جوانان هستند

در این گزارش همچنین می خوانیم: با گذشت زمان و با بدتر شدن وضعیت اقتصادی همه گروه های درآمدی، افراد مسن و افراد مسن با درآمد ثابت در وضعیت بهتری نسبت به جوانان قرار دارند که احتمال کمتری پیدا کردن کار با درآمد ثابت دارند. اما در روستاها به دلیل پوشش کمتر بیمه تامین اجتماعی و همچنین نوع مشاغلی که نیاز به فعالیت بدنی دارد، با افزایش سن و از کارافتادگی. احتمال فقیر شدن او بیشتر است. افزایش پوشش بیمه ای در روستاها یکی از سیاست هایی است که می تواند فقر را کاهش دهد.

تاثیر بچه دار شدن و مستاجر بودن بر فقر

مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه بیان می‌کند: خانوارهای شهری دارای فرزند جزو اقشار فقیر در هزار و 400 نفر هستند که حدود 14 درصد بیشتر از خانوارهای غیرفقیر دارای فرزند است. از طرفی اجاره خانه یکی از مواردی است که باعث کاهش رفاه خانوار می شود. نرخ اجاره در میان فقرای شهری حدود 4 درصد است.

همچنین با توجه به پرداخت اجاره، مستاجرها مجبورند سایر هزینه های خود به ویژه غذا را کاهش دهند، بنابراین کالری مصرفی اجاره کنندگان به طور متوسط ​​همیشه کمتر از مالکان بوده است.

وخامت جایگاه ایران در توزیع درآمد کشورهای جهان نسبت به دوران جنگ

یکی از نکات ذکر شده در این گزارش این است که ایران در زمره کشورهای با درآمد کمتر از میانگین جهانی قرار می گیرد، اما این نکته حائز اهمیت است زیرا بر اساس داده های این گزارش، ایران جزو کشورهای با درآمد بالاتر است. از میانگین جهانی در سال های جنگ. !

افزایش 11 میلیون نفر فقیر در سال 2010

بر اساس داده های این گزارش، نرخ فقر روستایی از سال 1392 همواره بالاتر از نرخ فقر شهری بوده است. در سال 1400، نرخ فقر روستایی 35.6 درصد و نرخ فقر شهری 28.8 درصد بوده است. همچنین در سال 1400 نسبت به سال 1390 جمعیت فقیر حدود 11 میلیون نفر افزایش یافته است.

این گزارش همچنین به ما می گوید که علاوه بر سطح فقر، شاخص فقر نیز یکی از شاخص های مورد استفاده نویسندگان گزارش مرکز پژوهش های مجلس برای بررسی وضعیت فقر است و بر اساس آن نشان داده شده است که فقر شاخص شکاف (نشان دهنده میانگین فاصله بین درآمد هر فقیر و خط فقر) از سال 1395 افزایش یافته و به بالاترین مقدار خود در سال 1400 رسیده است. یعنی فقرا فقیرتر شده اند. از سوی دیگر می توان شکاف فقر را برای افراد غیر فقیر نیز محاسبه کرد، بنابراین این گزارش نشان می دهد که افراد بالای خط فقر نیز به خط فقر نزدیک شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید