وزارت صمت اعلام کرد که ثبت سفارش ها تایید نشده است

ساعت: 12:39
تاریخ انتشار: 1300/08/17
کد خبر: 1782610

سومین جلسه دادگاه برگزار شد؛

امروز دوشنبه 17 آبان ماه سومین جلسه رسیدگی به اتهامات 99 متهم تحت عنوان پرونده ثبت نام خودرو با موضوع قاچاق خودرو سازمان یافته

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امروز دوشنبه 17 آبان ماه سومین جلسه رسیدگی به اتهامات 99 متهم تحت عنوان پرونده ثبت نام خودرو با موضوع قاچاق خودرو سازمان یافته

قاضی صلواتی با اعلام این جلسه از دادستان خواست تا کیفرخواست را قرائت کند.

یزدانی فر دادستان با موضع گیری و قرائت ادامه کیفرخواست 250 صفحه ای پرونده حاضر گفت: با وجود محدود بودن روند صدور مجوز ثبت سفارش در پرونده، دستورات در همان محل ثبت شد. زمان. “

نماینده دادستان در تشریح نحوه ثبت سفارش ها بر اساس قانون گفت: واردات خودرو توسط دو گروه نمایندگان رسمی و سنتی انجام می شود در حالی که در 21 مهر 95 معاون اول رئیس جمهور مصوبه ای مبنی بر واردات خودرو اعلام کرد. مشمول نمایندگی می باشد اما علیرغم این مصوبه عملاً این مصوبه در تاریخ 95/10/23 اجرا می شود و در این مدت بالغ بر 34000 خودرو توسط گری پازاری ثبت نام می شود.

وی گفت: بسیاری از این افراد موفق شدند خودروهایی را که سفارش داده بودند از گمرک ترخیص کنند. سعید نوروزی یکی از افرادی است که به صورت غیرقانونی ثبت سفارش کرده است و فرشته تنگستانی نیز از افرادی در بوشهر است که با هک کردن سامانه موفق به ثبت سفارش غیرقانونی شده که برادرش به گفته برادرش از کشور خارج شده است.

یزدانی فر بیان می کند: در سال های 89 و 90 افراد مذکور با نفوذ به سامانه امکان ثبت سفارش غیرقانونی را داشتند، اما دستگاه های اجرایی با وجود ابلاغ هیچ اقدامی انجام ندادند و این روند تا سال 96 ادامه داشت.

نماینده دادستان در ادامه بیان کرد: در تاریخ 4 فروردین 96 دستور توقف ثبت سفارش خودرو توسط وزیر صمت به مسئولان ابلاغ شد.

یزدانی فر در ادامه اظهار داشت: اداره اطلاع رسانی بندرلنگه در گزارشی از ماموران گمرک بندرلنگه اعلام کرد که ترخیص 22 دستگاه خودرو لکسوس به دستور سیامک حسین نژاد انجام شده است.

سخنگوی دادستان گفت: مشارالیه گفت: صاحب کالا با ارائه تعهدنامه کتبی و انجام تعهدات خود، خودروها را ترخیص کرد. اما متهم بدون اخذ مدارک لازم برای ثبت نام اقدام به صدور مجوز کرده است.

وی تصریح کرد: یکی از معیارهای ثبت سفارش خودرو از افراد فاقد نمایندگی خودرو، ارائه گواهی گارانتی خدمات در نمایندگی رسمی برند است. لذا با توجه به اینکه نظارت بر این بخشنامه به گمرک محول شده است، این بخشنامه یک آیین نامه گمرکی محسوب می شود.

یزدانی فر گفت: با توجه به اینکه احمد گلابیان فر بدون انعقاد قرارداد خدمات پس از فروش با دستگاه مربوطه وارد محدوده گمرکی خودرو شده است، در نتیجه تمامی خودروهای ترخیص شده از این طریق قاچاق خواهند بود.

نماینده دادستان در ادامه تاکید کرد: فرآوری کالا منوط به ارائه کلیه مدارک و مجوزها و طی کلیه تشریفات می باشد.

وی خاطرنشان کرد: در این مورد خدمات پس از فروش توسط نماینده رسمی غیر رسمی ارائه نشده است. بنابراین ترخیص آن کالا امکان پذیر نبود.

یزدانی فر افزود: در این صورت قرارداد خدمات پس از فروش یکی از مجوزهایی است که باید ضمیمه اظهارنامه شود.

نماینده دادستان افزود: کنترل مجوزهای لازم یکی از تشریفات گمرکی است که توسط گمرک کنترل می شود و یکی از تشریفات گمرکی که باید توسط گمرک انجام شود، نظارت بر ارائه قراردادهای خدمات پس از فروش است.

وی بیان کرد: سهیل گناوه معتمد تجارت با مدیرعاملی حیدر محبی مجوز شش دستگاه خودرو عمدتاً چند دستگاه بی ام و تویوتا راو4 را صادر کرد و در خرداد و تیرماه 96 این مجوز بدون تشریفات قانونی صادر شد. ارزش کالاهای فوق بالغ بر 30 میلیارد ریال می باشد.

نماینده دادستان گفت: سهیل گناوه معتمد تجارت طی اظهارنامه واردات قطعی و شماره ثبت سفارش مندرج در آن دو دستگاه خودرو لکسوس از گمرک منطقه آزاد حسنرود وارد کرد. در این میان خودروهای مذکور قاچاق اعلام شده است. به دلیل عدم موافقت با ورود دستورات مذکور، موضوع مشمول جرم قاچاق سازمان یافته است.

یزدانی فر با اشاره به عدم موافقت با ثبت سفارش های ثبت شده توسط محمد آذرمهر در چند مرحله مختلف، گفت: در مرحله انتشار، اجرایی هستند. در تمامی مقررات صنعتی، معدنی و بازرگانی آمده است که ثبت این قراردادها مورد تایید نیست.

سخنگوی دادستان در ادامه بیان کرد: همچنین در پرونده دیگری در خصوص محمد آذرمهر 9 دستگاه خودرو به ارزش بیش از 31 میلیارد ریال ترخیص و 88 دستگاه خودرو دیگر در تشریفات گمرکی باقی مانده و ترخیص نشدند.

نماینده دادستان در ادامه قرائت کیفرخواست با اشاره به اعمال مجرمانه ای که در رابطه با ثبت سفارش خودرو توسط شرکت امین جاوید بوشهر و شرکت خدمات مرزبان بندر مرتکب شده است، گفت: دو سمت ثبت سفارش در خصوص ورود هفت خودرو بر اساس استعلام وزارت صمت گزارش داد که ثبت سفارشات تایید نشده است.

یزدانی فر خاطرنشان کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز فرماندهی انتظامی هرمزگان اعلام کرد 10 فقره ثبت کالای مشمول 32 فقره اظهارنامه گمرکی شامل 60 دستگاه خودرو توسط شرکت خدمات مرزبان بندر سفارش داده شده است که در بررسی های انجام شده مشخص شد. که ثبت این سفارشات اصل نبود، اما با این وجود خودروها ترخیص شدند.

نماینده دادستان در ادامه بیان کرد: مستندات مربوط به پرونده های منتقل شده از سوی دادسرای کشم نشان می دهد که با توجه به انتساب جرم به محمد دوستدار ماسوله و شرکت خدمات مرزبان بندر، بر اساس مستندات پرونده آن فرد، اقدام خواهد کرد. اعلام شش خودرو بررسی در سازمان توسعه تجارت، سازمان امور مالیاتی و سازمان استاندارد منعکس خواهد شد.

وی گفت: با توجه به مکاتبات مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته گمرک مشخص می شود که علیرغم تایید اولیه، این ثبت سفارش اصالت ندارد.

این خبر کامل شد…

دیدگاهتان را بنویسید