وضعیت اضطراری کلانشهرهای تهران روزی جدید

وضعیت اضطراری کلانشهرهای تهران روزی جدید

ما نمی توانیم ساختمان های خطرناک را مشخص کنیم. آنها در ابتدای جلسه به ما یادآوری می کنند که هنگام پوشش اخبار باید ملاحظات اجتماعی را در نظر بگیریم. در سومین جلسه ستاد حراست شهر تهران بر سر ایمن سازی چند ساختمان و گود اجماع می شود. ساختمان ها، برخی مسکونی، برخی تجاری و صدها نفر روزانه در آنها تردد می کنند. نمایندگان قوه قضائیه و وزارت راه و فواید عمومی هم آمدند.

نورا حسینی: نمی توان از ساختمان های خطرناک نام برد. آنها در ابتدای جلسه به ما یادآوری می کنند که هنگام پوشش اخبار باید ملاحظات اجتماعی را در نظر بگیریم. در سومین جلسه ستاد حراست شهر تهران بر سر ایمن سازی چند ساختمان و گود اجماع می شود. ساختمان ها، برخی مسکونی، برخی تجاری و صدها نفر روزانه در آنها تردد می کنند. نمایندگان قوه قضائیه و وزارت راه و فواید عمومی هم آمدند. تصویری از یک مجتمع مسکونی روی مانیتورهای سالن پخش می شود. ساختمانی در منطقه یک که رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران آن را یکی از کلانشهرهای تهران می نامد که باید سریعا تخلیه شود. مردم هنوز در 24 بلوک مجتمع زندگی می کنند که می گویند برای تخلیه نیاز به حکم دادگاه دارند. بیشتر این ساختمان ها در دهه 1970 ساخته شده اند. تذکر قضایی دارند اما ملاحظات اجتماعی و اقتصادی اجرای حکم را به تاخیر می اندازد. تعطیلی یکی از مجتمع های تجاری معیشت هزار خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد. تخلیه برای همه این ساختمان ها توصیه می شود. با پایان یافتن گزارش، نماینده دادستان در جلسه گفت که پس از شنیدن آن شب ها نمی خوابد و باید هر چه سریعتر در مورد این ساختمان ها تصمیم گیری شود.

علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران معتقد است: بحث ایمنی شهر مربوط به یک دستگاه نیست و بلاتکلیفی مربوط به امروز و دیروز نیست. لذا درخواست ما نفوذ جدی تر دستگاه ها برای جلوگیری از بروز مشکلات با دید مطلوب است. به گفته وی، 16 هزار ساختمان نیاز به بازرسی ایمنی داشتند و با آغاز به کار تیم های ارزیابی ایمنی ساختمان های مهم و بلند تهران، 522 ساختمان مورد بازرسی قرار گرفتند. ساختمان هایی شامل بیمارستان ها، برج های مهم و … که مورد بازدید قرار می گیرند. وی همچنین درباره غرق شدن تهران هشدار می دهد و می گوید: بی شک کاهش اثرات بحث غرق شدن که امروز به منطقه 10 رسید و وارد این منطقه شد، بسیار مهم است. با توجه به اینکه چاه ها نیز وارد زنجیره تامین آب آشامیدنی شهروندان شده است، موضوع فرونشست زمین بیشتر خواهد شد. نصیری در خصوص روند ایمن سازی گودال های متروکه در تهران نیز در این جلسه سه گودال مورد بحث و بررسی قرار گرفت: 193 گودال متروکه در تهران وجود دارد که 37 مورد آن پرخطر هستند. ایمن سازی این گودال ها با اولویت گودهای متعلق به شهرداری تهران آغاز شده است و در این راستا گودال برج میلاد در ایمن سازی 46 درصد پیشرفت داشته است اما نیاز به تزریق اعتبار است. زیرا 150 میلیارد تومان برآورد برای نوسازی این گودال است. در ادامه علیرضا جاوید معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران نیز می گوید: شهرداری برای مقابله با سازه های خطرناک نیازمند حمایت قوه قضائیه و نیروی انتظامی به عنوان نیروی انتظامی است. اتفاقات چند ماه اخیر در کشور فشار کاری این دو واحد را افزایش داده و ما نیز به دلیل مواجهه با سازه های خطرناک نتوانستیم از آنها کمک بگیریم. با این وجود مجموعه شهرداری با تمام توان وارد این معضل شد و تا حد قابل توجهی از ساخت و سازهای خودسرانه جلوگیری کرد. همچنان شاهد تخلفات در دو منطقه تهران هستیم که امیدواریم با تغییر شرایط و همکاری دستگاه قضایی و پلیس این تخلفات نیز مرتفع شود. در ادامه سخنان جاوید مرادی نماینده دادستان کشور نیز به موارد مطرح شده در این جلسه اشاره کرد و گفت: باید کارگروه های ویژه ای را در خصوص موضوعات مطرح شده در این جلسه تشکیل دهیم. مسائل مهمی مطرح شده است که باید خارج از نوبت به آنها رسیدگی شود. این موارد باید بررسی شود و دادسرا آماده کمک به شما در امور حقوقی است. در رابطه با ساخت و ساز دو موضوع مثبت و منفی وجود دارد. در موارد منفی این کاری است که ما و شهرداری تهران انجام می دهیم. اما در بحث ایجابی باید اقتصاد مردم را در حین انجام وظایف خود در نظر بگیریم. به گفته مرادی، برای حل مشکلات ساختمان‌های خطرناک و گودال‌های بلاتکلیف تهران باید هم رویکرد سلبی – اعم از اقدامات قانونی و قضایی – و هم برنامه‌ریزی مثبت داشته باشیم. به عنوان مثال برای یک منطقه پرخطر با 60000 نفر ساکن، غیر از اقدامات قضایی و انتظامی اقدامات دیگری برای حمایت از مردم انجام شود. نماینده سازمان بازرسی کل کشور در سومین جلسه مرکز ایمنی فیزیکی کلانشهر تهران، چالش های امروز را میراث انفعال گذشته دانست و می گوید: از جمله چالش هایی که در رابطه با ایمنی شهر تهران داریم. ، می توان به نبود جامعه آماری مشخص ساختمان های غیر ایمن، گودال های پرخطر و… اشاره کرد. اگرچه در سازمان بازرسی به این موضوع پرداخته ایم، اما آماری که از ارگان های مختلف به دست می آید در مورد نقاط خطرناک تهران کاملا متفاوت است. برای مدیریت ایمنی شهر تهران نیازمند ارائه راهبرد مشخص و مسئولیت واحد و مسئولانه در قبال این بحران هستیم. همچنین در مواردی که نیاز به ورود و بررسی وجود دارد، قوه قضائیه و دادسرا باید اپلیکیشن حقوقی مشخصی را تدوین کنند تا در روند بعدی با چالش مواجه نشویم. حمیدرضا صارمی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ضمن اشاره به وجود گودال های خطرناک در شهر تهران ضمن گلایه از عدم همکاری دستگاه قضایی می گوید: برای مدیریت گودال های خطرناک تنها اقدامات منفی انجام می شود. موثر نیست و باید تصمیم مثبت هم داشته باشیم.» یکی از وظایف تعیین هزینه برای متخلفان بود، اما سه بار دیوان عدالت اداری با اخذ وجه از متخلفان مخالفت کرد؛ اما اگر مالکان و سازندگان بدانند که باید در این مدت هزینه پرداخت کنند. تخلف و حفاری خودسرانه تا حد زیادی از این کار دوری می کنند.محمد آقامیری یکی از اعضای شورای شهر نیز به بحران فرونشست اشاره می کند و می گوید: از سال گذشته برای حل این بحران کارگروهی در شورا تشکیل دادیم و داریم. به این نتیجه رسیدند که موضوع فرونشست، متولی مشخصی در دستگاه اجرایی وجود ندارد و فقط دبیرخانه ای برای بررسی این موضوع اقدام می کند». در وزارت راه و شهرسازی که اخیراً منحل شد، بحرانی وجود داشت. آقامیری با انتقاد از عملکرد مسئولان در این زمینه گفت: سالانه 36 سانتی متر فرونشست در پایتخت داریم. در حالی که کشورهای دیگر چهار سانتی متر فرونشست در سال را بحران می دانند. ما به همراه صد نفر از اساتید دانشگاه لایحه ای در رابطه با حل و فصل بحران غرق شدن تهیه کرده ایم که باید از طریق شورای عالی استان ها به مجلس برسد و در آنجا قانون شود تا این بحران هم بودجه مشخصی داشته باشد. علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز در این جلسه یادآور شد: در گذشته مسائل ایمنی ساختمان فقط از منظر سازمان آتش نشانی مورد توجه قرار می گرفت اما اکنون با تلاش 9 واحد و تفاهم نامه ای بین آنها، 16 هزار ساختمان از بلندمرتبه تا 6 طبقه در اندازه های مختلف بازرسی شده است که بررسی می کنیم حدود 600 مورد بازرسی شده است. این به ما امیدواری می دهد که نقشه راه و دانش دقیقی برای غلبه بر مشکلات داشته باشیم. وی درباره ساختمان‌های پرخطر می‌گوید: بین معاونت هماهنگی منطقه‌ای، فنی و شهرسازی و شهرسازی در این زمینه کار مشترکی انجام شده است، بنابراین ظرف یک ماه آینده نقشه راه ایمنی این مکان‌ها را در اختیار ما قرار می‌دهند. شهر خارج از این تب؛ مثلاً باید تعیین کرد که آیا تصمیم برای خرید شهرت و جابجایی مجموعه ها است یا خالی کردن مجموعه ها و تقویت آنها. برای مقاوم سازی ساختمان ها نیازمند کمک قوه قضائیه و نیروی انتظامی و وزارت راه و شهرسازی هستیم. در بحث گودال های پرخطر تهران بحث گود برج میلاد را مطرح کردیم که مقاوم سازی آن بیش از 50 درصد پیشرفت داشته و از نقطه خطر عبور کرده است. گودال فرهنگ در اراضی عباس آباد نیز اولویت ماست و پیمانکار آن مشخص شده است اما اعداد و ارقامی که در مورد گودال ها گفته شده با یکدیگر سازگاری ندارد و باید برای آنها شناسنامه تهیه و اولویت بندی کنیم. از گودال های متعلق به شهرداری شروع می کنیم، سپس به سایر نهادها می پردازیم و سپس به گودهای متعلق به عموم مردم می رسیم. بنابراین باید در عرض یک ماه هم تعداد گودال ها و هم ترکیب چاله ها را مشخص کنیم. البته برای ایمن سازی گودال ها نیز نیازمند حمایت قوه قضائیه و نیروی انتظامی هستیم. وی درباره موضوع فرونشست توضیح می دهد: فرونشست عملاً گسترش یافته و شرایط نامناسبی را در مجموعه شهری ایجاد کرده و با برداشت آب های زیرزمینی تشدید می شود که برای آن طرحی در حال تدوین است تا مسیر تصویب آن طی شود. همچنین در بحث 10 ریسکی که باید در 158 مؤلفه برای 10 سال آینده به آن بپردازیم، تلاش دوستان برنامه و بودجه این است که راه را آسان کنند تا چشم انداز روشنی از آینده برای کارکردهای خود داشته باشیم. تهدیدها در مورد وضعیت ماده 100 رای کمیسیون هم می گویند: خاتمه

ما 60 هزار رأی در کمیته ماده 100 داریم که اگر ابعاد بیشتری پیگیری شود، پرونده ها به بیش از این تعداد می رسد. آنچه به آینده می نگرد، مانع توسعه آن می شود. اما در گذشته چارچوبی وجود داشته که اگر ایمنی رعایت شود و سه موردی که در قانون مشخص شده رعایت شود، می توان به سمت تعیین تکلیف رفت. در واقع، ماده 100 یک امر دولتی است که خود باعث ایجاد عدم قطعیت می شود. برای این موضوع با توجه به پیگیری های انجام شده در شهرهای بزرگ کشور به دنبال راه حل ملی هستیم. شهردار تهران معتقد است قطار ایمنی در تهران راه اندازی شده و بدون تعارف وعده پلمب ساختمان های خطرناک را می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید