ویژه‌ برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در فارس اعلام شد

به گزارش خبرگزاری موج فارس

علی حافظی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شیراز در نشست با اصحاب رسانه با بیان اینکه طبق روال هر سال دانشگاه شیراز میزبان برنامه های هفته پژوهش استان فارس است، اعلام کرد: به مناسبت پژوهش و پژوهش. و هفته فناوری، نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان فارس در قالب 30 غرفه در مجتمع رفاهی فرهنگی دانشگاه شیراز با حضور دانشگاه‌ها، صنایع، دستگاه‌های اجرایی و پارک‌های علم و فناوری استان از ساعت 14 برگزار می‌شود. 28 دسامبر.

وی ادامه داد: مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استانی نیز نهم آذرماه با حضور مسئولان استانی در همین مکان برگزار می شود و در این مراسم حدود 46 پژوهشگر برتر از دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی استان و 7 شرکت برتر برگزار می شود. ، بر اساس دانش، اعطا خواهد شد.

حافظی یادآور شد: شعار هفته ملی پژوهش و فناوری امسال «پژوهش و فناوری; موتور رشد تولید و مهار تورم است». وی خبر داد: در ایام هفته پژوهش نشست های مختلفی در حوزه ارتباط دانشگاه و جامعه و صنعت از جمله نشست آشنایی صنایع و سازمان های استان با قوانین مالیاتی (دوشنبه 6 آذر) و آشنایی با روش ارزیابی و شناخت شرکت های دانش بنیان (سه شنبه). 28 آذر) یکی از آنهاست. همچنین جشنواره جهادی علم و فناوری به همت سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس (29 آذر) این هفته برگزار می شود.

وی به ویژه برنامه های درون دانشگاهی دانشگاه شیراز در هفته پژوهش را مورد بحث قرار داد و گفت: امسال علاوه بر برنامه های برگزار شده در سال های اخیر; توجه ویژه به ارتباط و مشارکت صنایع مختلف استان با برنامه های دانشگاه شیراز و همچنین حضور پررنگ دانشجویان در این برنامه ها می باشد. تجاری سازی پایان نامه ها از دیگر برنامه های هفته پژوهش امسال است که جدید و در حال گسترش است. بازدیدهای صنعتی از دیگر برنامه های توسعه یافته در این هفته است. همچنین انتخاب بهترین پایان نامه ها و ارتقای دانشجویان و اساتید جوان از جمله فعالیت های جدید هفته پژوهش امسال است.

به گفته این مسئول، در مجموع بیش از 200 رویداد، سخنرانی علمی، بازدید، نشست و… در دانشکده های مختلف دانشگاه شیراز برنامه ریزی شده است که به صورت حضوری، مجازی و ترکیبی جهت تقویت ارتباط جامعه و دانشگاه برنامه ریزی شده است که از 27 آذرماه در دانشگاه اجرا می شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز در ادامه به برخی از دستاوردهای پژوهشی دانشگاه شیراز در سال گذشته پرداخت و گفت: بر اساس معتبرترین نظام های رتبه بندی دنیا مانند ISC، “شانگهای”، “تایمز”، QS ” ” و “Leiden” که عملکرد آنها را در ابعاد مختلف نظارت و گزارش می دهند. دانشگاه شیراز به رتبه های عالی دست یافت. به عنوان مثال، دانشگاه شیراز در نظام رتبه‌بندی شاخص طبیعت برای بازه زمانی آذر 1390 تا آبان 1391 رتبه اول کشور را کسب کرد. همچنین در رتبه‌بندی جهانی پایداری ۲۰۲۳ مرتبط با نظام رتبه‌بندی QS، دانشگاه شیراز مقام اول را در بین دانشگاه‌های ایران کسب کرد.

وی افزود: نگاهی به رتبه بندی رشته ها (با توجه به اینکه دانشگاه شیراز یک دانشگاه جامع با پوشش موضوعی بسیار متنوع است) می تواند جایگاه جهانی دانشگاه شیراز را بهتر نشان دهد. به عنوان مثال، بر اساس نتایج منتشر شده QS 2023 Subject Ranking، دانشگاه شیراز در مهندسی نفت 101-150، کشاورزی و جنگلداری 351-400، مهندسی برق و الکترونیک 401-450 و در مهندسی مکانیک رتبه 451-500 را به خود اختصاص داده است. در جهان.

حافظی افزود: در رتبه بندی موضوعی شانگهای 2023 نیز دانشگاه شیراز در دو رشته منابع آب و علوم و فناوری مکانیک رتبه 101 تا 150 در رشته علوم و صنایع غذایی رتبه 201 تا 300 و در علوم کشاورزی رتبه 101 تا 150 را کسب کرد. 301 -400.

وی گفت: همچنین در رتبه بندی تایمز موضوعی 2024 که در سال 2023 منتشر شد، دانشگاه شیراز برای اولین بار در حوزه بازرگانی و اقتصاد و حوزه علوم تربیتی رتبه 401 تا 500 را کسب کرد و بدین ترتیب از طریق این دو رشته ، برای اولین بار در بین 500 دانشگاه برتر جهان در رشته علوم انسانی قرار گرفته است.

معاون پژوهشی دانشگاه شیراز تصریح کرد: همچنین دانشگاه شیراز در رشته های علوم اجتماعی، علوم کامپیوتر و مهندسی، رتبه 501 تا 600 و در رشته های علوم زیستی و علوم فیزیکی رتبه 601 تا 800 را کسب کرده است. دانشگاه توانسته جایگاه قبلی شما را حفظ کند در رشته های علوم اجتماعی رتبه 501-600، علوم کامپیوتر رتبه 501-600، علوم زیستی رتبه 800-601 و علوم فیزیکی رتبه 800-601. در رشته مهندسی، رتبه دانشگاه از 601-800 در سال 2023 به 501-600 در سال 2024 افزایش یافت.

حافظی با بیان اینکه سالانه تعداد قابل توجهی از اعضای هیأت علمی دانشگاه شیراز جزو پراستنادترین دانشمندان جهان هستند، یادآور شد: بر اساس آمار به دست آمده از WoS، 12 استاد و محقق دانشگاه شیراز جزو یک درصد پراستنادترین دانشمندان جهان هستند. سال گذشته دریافت کردند. همچنین بر اساس آمار استخراج شده از پایگاه اسکوپوس که هر ساله توسط پروژه مشترک استانفورد و الزویر تحلیل و ارائه می شود، 49 محقق از دانشگاه شیراز جزو پراستنادترین پژوهشگران دو درصد برتر جهان در سال 2023 هستند.

معاون پژوهشی دانشگاه شیراز با بیان اینکه با هم افزایی واحدهای مختلف دانشگاه تلاش شده تا تعامل دانشگاه شیراز با جامعه و صنعت افزایش یابد و بر این اساس حجم قراردادها افزایش چشمگیری داشته است. سال صنعت اشاره کرد و گفت: تهیه نقشه راه معادن و صنایع معدنی استان فارس، پایش آلاینده های زیست محیطی تالاب های ثبت شده در کنوانسیون رامسر، بازنگری در شناسه سازمانی شرکت برق منطقه ای فارس، تعیین منطقه شوری رودخانه زهرا در سد چشم شیر، پروژه تحقیقاتی در زمینه واکنش فوری به حوادث و پیشگیری از تهدید و آسیب در فضای تبادل اطلاعات یکی از آنهاست.

وی همچنین به برخی از مهم ترین طرح های ملی و استانی اجرا شده توسط دانشگاه شیراز اشاره کرد و گفت: بررسی و ارزیابی خدمات تنوع زیستی تالاب در استان فارس، بررسی و ارزیابی اثربخشی طرح سیستم نوین آبیاری از نظر فنی ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی و تحقیق و بهینه سازی پوشش ها و نانو لکه های اسیدی با توجه به نیاز واحدهای خورنده مجتمع پتروشیمی شیراز از جمله پروژه های استانی و تحقیقاتی در زمینه ایمنی هسته ای و تشعشعی و نیازهای آبی زیست محیطی تالاب میکان. ، از جمله پروژه های ملی اجرا شده توسط این دانشگاه است.

معاون پژوهشی دانشگاه شیراز پس از راه اندازی «مرکز رشد فراگیر» و «دهکده فناوری»، رونمایی از محصولات و پلتفرم های تیم های شتاب دهنده کوانتومی در زمینه مدیریت و پلتفرم های اشتراک هزینه و فروش کتاب با نام «تجهیز» و «کسدک»، رونمایی از محصولات جدید تیم فراهوش آتی پاسارگاد در حوزه قطعات الکترونیکی و حفاظت الکتریکی از دستاوردهای استارتاپی دانشگاه یاد شد.

علاقه مندان می توانند برای اطلاع از جزئیات بیشتر ویژه برنامه های هفته پژوهش به آدرس https://research.shirazu.ac.ir/research-week مراجعه کنند.


آیا این خبر مفید بود؟