پاسخ سخنگوی وزارت امور خارجه به اظهارات سالیوان درباره «پیام مستقیم آمریکا به ایران»

سخنگوی وزارت امور خارجه به اظهارات سالیوان در مورد

رونوسخنگوی وزارت امور خارجه گفت که طی ماه‌ها مذاکرات در وین هیچ مذاکره مستقیمی با ایالات متحده صورت نگرفته است. از ابتدای بحث پیرامون موضوعات مورد بحث، پیام هایی از انریکه مورا چه به صورت مکتوب و چه به صورت مکتوب دریافت شد و پاسخ ها نیز داده شد.

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی هفتگی به سوالی درباره اظهارات جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر ارسال پیام مستقیم به ایران درباره برنامه هسته ای ایران پاسخ داد.

وی گفت: ما در طول ماه‌هایی که آمریکا در وین بوده‌اند، هیچ مذاکره مستقیمی با آمریکا در مورد مذاکرات وین نداشته‌ایم. پاسخ ها نیز در جای خود هستند.

دو روز پیش رسانه‌ها گزارش دادند که در پایان دور دیگری از مذاکرات در وین که بدون توافق به پایان رسید، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در جلسه شورای روابط خارجی گفت که ایالات متحده پیام مستقیمی به ایران ارسال کرده است. اگر به فعالیت خود ادامه دهد، توافق هسته ای چه خواهد شد و از بازگشت به توافق هسته ای خودداری کرد؟

سالیوان در پاسخ به این سوال که آیا ایران می‌داند ایالات متحده چقدر صبور است، گفت: «ما نگرانی‌های خود را هم از طریق متحدان اروپایی خود و هم مستقیماً با ایران درباره تلاش‌های مداوم تهران برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود ابراز کرده‌ایم. من نمی‌خواهم این پیام‌ها را در اینجا خیلی علنی کنم و معتقدم ایران از این موضوع آگاه است.»

حاتب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در بخشی دیگر از نشست خبری امروز خود گفت: برخلاف آنچه امروز آمریکا می گوید، هیچ پیشنهاد ملموس یا متن ملموسی به 4+1 ارائه نکرده است. این یک سوال بزرگ برای ایالات متحده ایجاد می کند. انریکه مورا گفت: در مورد آغاز مذاکرات در وین، ایران آماده ادامه مذاکرات بر اساس توافق حاصل شده است. ما تمام انرژی خود را صرف رسیدن به توافق می کنیم. اصولا منطق ما در تصمیم گیری روش طبیعی تصمیم گیری بر اساس اولویت های خودمان است. اگر طرف مقابل با پیشنهادات خاصی به وین بیاید، می توانیم در اسرع وقت به توافق برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید