پایان قالیشویی؟! | روز جدید

پایان قالیشویی؟!  |  روز جدید
در 23 تیر 1401 محمدبکر کلیباف به استان کهکیلویه و بویراحمد سفر کرد. اما این سفر بازتاب چندانی در میان رسانه های اصولگرا و حتی صدا و سیما پیدا نکرد

محمد باکر کلیباف در دهه 1980 زمانی که فرمانده پلیس شد در جامعه به شهرت رسید. او در روزهای پایانی اردیبهشت ماه با حضور در نشست خبری، رسماً کاندیداتوری خود را در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد و با بیان اینکه «اگر بیاید رقیب من فقط آقای هاشمی است»، خود را یکی از شانس های قطعی برای رفتن معرفی کرد. به کشیش . این چهره اگرچه در این انتخابات رتبه پنجم را کسب کرد، اما توانست وارد بستر فعالیت های سیاسی شود. به ویژه در مرداد همان سال با تصمیم شورای شهر که در اختیار بندیشچی ها بود، شهردار تهران شد و وارد ساختمان معتبر خیابان بهشت ​​شد. قالیباف که به دلیل فضای دوقطبی انتخابات سال 88 از حضور در انتخابات ریاست جمهوری دهم خودداری کرده بود، در سال 92 برای دومین بار کاندیداتوری کرد و این بار با رد صلاحیت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، شانس خود را برای تبدیل شدن به مقام ریاست جمهوری دید. رئیس جمهور افزایش یافت. اما ناگهان فضای انتخاباتی به نفع حسن روحانی تغییر کرد تا اصولگرایان برای دومین بار در انتخابات شکست بخورند. بنابراین کلیباف دوباره به شهرداری بازگشت تا شاید 4 سال بعد به آرزوی دیرینه اش برسد.

ثبت نام در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این بار مصادف شد با حمایت کامل اصولگرایان از ابراهیم رئیسی و تمام حمایت های خود برای موفقیت او. در نتیجه کلیباف در روز سه شنبه 5 اردیبهشت 96 رسماً به نفع رئیس جمهور استعفا داد و این استعفا اولین گام برای دوری وی از اصولگرایان بود. او در مرداد همان سال با طرح طرحی به نام «بنیادگرایی نوین» عملا از اصولگرایان فاصله گرفت. با این حال، پروژه اولیه در جوانی به پایان رسید و کلیباف در این مأموریتی که برای خود تعیین کرده بود، شکست خورد. با این توضیح که در این شکست نمی توان از عدم حمایت اصولگرایان چشم پوشی کرد.

اما زمانی که قالیباف به طور جدی وارد روند انتخابات مجلس یازدهم شد، اصولگرایان ترجیح ائتلاف با او را دیدند و 48 ساعت مانده به 11 اسفند که روز رای گیری بود، سرانجام بر سر فهرستی به توافق رسیدند، بنابراین تخیلات اصولگرایان با پیروزی آسوده خاطر خواهند شد. اگرچه با مخالفت گسترده اصلاح طلبان، موفقیت جناح راست در انتخابات مجلس یازدهم مشخص بود.

اما قالیباف با کسب یک میلیون و 265 هزار و 287 رای در انتخابات که یکی از پایین ترین آرای جمهوری اسلامی بود، توانست به مجلس راه پیدا کند و در سه سال نخست با کسب آرای زیاد به عنوان «رئیس مجلس» انتخاب شد. اما این موفقیت نه تنها باعث بهبود روابط قالیبافان و اصولگرایان نشد، بلکه روز به روز بر این فاصله افزوده می شد. پس رای او در سال سوم انتخابات ریاست جمهوری افت محسوسی داشت! تا «فاصله بیشتر اصولگرایان و قالیبافان» بیشتر نمایان شود.

خیابان کنجد، انتهای راه؟

ضربه ای که دروازه سیسمونیان به او زد شدیدتر از ضربه ای بود که عیسی شریفی زد. قالیباف می دانست که سادگی مسئولانی که ادعای انقلابی بودن داشتند چقدر مهم است. حتی اگر بتواند مخارجش را از عیسی شریفی جدا کند، نمی تواند از زن و فرزندش جدا کند.

قالیباف در این جلسه غیرعلنی سعی کرد همسر و دخترش را با همسر و دخترش به اختلاف بیندازد، چرا که در پرونده عیسی شریفی ادعا کرد این ماجرا به او مربوط نیست.

او فکر می کند این بار هم با سکوت رسانه ای و کم کاری می تواند موضوع را فراموش کند. اما نمی داند که این بار رقیبش از جریان اصولگرایان است.

بایکوت صدا و سیما

در 23 تیر 1401 محمدبکر کلیباف به استان کهکیلویه و بویراحمد سفر کرد. اما این سفر بازتاب چندانی در میان رسانه های اصولگرا و حتی صدا و سیما پیدا نکرد.

اولین باری که قالیباف در سال 1378 به عنوان رئیس مجلس به سفر استانی رفت، رسانه های اصولگرا به گونه ای این سفر را پوشش دادند که گویی او تنها مقامی است که به یکی از مناطق کشور سفر کرده است. شاخه‌های اصلی جنبش سایبری در فضای مجازی شروع به تبلیغ کلیبافی کردند و او را «مدیر جهادی» خطاب کردند و درباره پیراهن خاکی، باسن و ریش‌هایش توییت کردند.

فرش هم ایراداتی دارد

داریوش کنبری، فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه «قالیباف دوست دارد از اصولگرایان فاصله بگیرد» ادامه داد: محمدبکر قالیباف در دورانی که سیاست را آغاز کرد، خود را تکنوکرات نشان داد و عموماً با این موضوع تلاش می کرد. نزدیک شدن به جناح چپ اما در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 مجدداً مخالفت خود با اصلاح طلبان را پایه گذاری کرد تا نماینده اصلی جریان اصولگرایی در انتخابات باشد. البته اصولگرایان در این مقطع رئیسی را به او ترجیح دادند تا برنامه های کدمیاف با شکست مواجه شود.

ادوار نماینده مجلس نیز گفت: علاوه بر این اصولگرایان مخالفت جدی با روحیه تکنوکرات قالیباف دارند و به همین دلیل فاصله زیادی بین این چهره و تندروهای اصولگرا وجود دارد که از مجلس یازدهم این فاصله بیشتر شده است. . شروع به کار کرد با این توضیح که خود ایشان بدشان نمی آید بیشتر از جریان اصولگرا فاصله بگیرد تا تحت تاثیر حاشیه سازی این گروه قرار نگیرد.

وی افزود: قالیباف به دنبال جدایی کامل از اصولگرایان بود و به همین دلیل به دنبال بحث اصولگرایان فضای جدید و مستقلی ایجاد کرد اما در این امر موفق نشد. او در حال حاضر رئیس مجلسی است که مورد پسند اصولگرایان نیست و وظیفه او ازرمن الشمس با جریان اصلاحات است.

داریوش قنبری در پایان گفت: هدف اصلی قالیباف جانشینی پاستور در سمت ریاست جمهوری بود اما به نظر می رسد او برای همیشه نتوانست به این هدف برسد.

دیدگاهتان را بنویسید