پدیده تخریب سنگ قبر چهره ها

پدیده تخریب سنگ قبر چهره ها

روز جدید : عدم دخالت سیاسی یا خرابکاری، احتمالاً مخلوطی از این دو. ماجرای شکستن سنگ قبر سیاسی یا سلبریتی ها نه تازگی دارد و نه عجیب. بسیاری بر این باورند که حلهالی اساس این آجر منحنی را گذاشته است. سنگ قبر ابراهیم یزدی از اعضای دولت موقت در آستانه ۱۳ آبان، تسخیر سفارت آمریکا برای دومین بار شکسته شد. اتفاقی که دولت موقت با آن مخالفت کرد و یک روز بعد استعفا داد. انقلابیون اپوزیسیون اعضای دولت موقت را لیبرال های طرفدار آمریکا می دانند که حضورشان مانعی در برابر انقلاب است. حالا این مصادف شدن با سالگرد فتح احتمالا بی ارتباط نیست. آخرین بار در اسفند 96 گفته شد که سنگ قبر وزیر خارجه دولت موقت توسط افراد ناشناس شکسته و تخریب شده است اما با مشارکت خانواده و سازمان بهش زهرا سنگ قبر جدیدی گذاشته شد. اکنون خانواده گفته اند که سنگ قبر را دوباره نصب نخواهند کرد.

تمام سنگ قبرهایی که شکسته می شوند، فیگورهایی هستند که از دید برخی جریان ها به عنوان بیرونی تلقی می شوند. به خصوص محبوب است و جمعیت همیشه در سالگرد تولد یا مرگ بر مزار آنها جمع می شود. با وجود تفاوت‌هایی که بین اثر و فرد وجود دارد، چهره‌هایی که سنگ قبرشان به تبر نابودی ناشناخته‌ها، اما شاید مهم‌تر از همه مشترک، افتاده است، متعلق به گفتمانی هستند که در زمره «دیگری» طبقه‌بندی می‌شوند و ممکن است با بی‌احتیاطی تسخیر یا تصرف شوند. نزدیک به جریان روشنفکری یا روشنفکران محسوب می شود. مدیا کاشیگر، احمد شاملو، فریدون فروگی، ایرج افشار، گلم حسین مظلومی، محمدعلی فردین، سهراب سپهری، همایون بهزادی، عباس کیارستمی، ناصر حجازی، محمدعلی سپانلو، محمد محمد محمد علیفوردین، حتی دو نفر از محمد علی فوردین اخیراً به قتل رسید، محمد طلاس یا یکی از شخصیت های مذهب یارسان نیز از بین رفت. فرقی نمی کند که این شخصیت ها در بهشت ​​زهرا یا امامزاده طاهر کرج یا ابن بابوی شهرری یا حتی در شهرهای دیگر دفن شوند. اخیراً رئیس سازمان بهش زهرا(س) و شهرداری حرم مطهر امام خمینی(ره) گفته است: این کار را انجام می دهد. معاونت سازمان بهشت ​​گفت: در تلاش هستیم تا سیستم های مراقبت و حفاظت از مقبره های مهم و حساس را تقویت کنیم. امنیت این مقبره ها را از طریق نیروی انتظامی، ارتش جمهوری اسلامی، نیروی داخلی بهشت ​​زهرا (س) و نیروی انتظامی رصد می کنیم. همکاری قضات شهر آفتاب اما قرار است دوربین های مداربسته نصب یا تقویت شود. وی سمپاشی، اسیدپاشی، شکستن و آسیب رساندن به سنگ قبرها را نوعی ناهنجاری اجتماعی دانست.در بهشت ​​زهرا(س) وجود دارد. حدود 1.5 میلیون ساکن خاموش که حدود 2500 مقبره متعلق به هنرمندان، نویسندگان و ورزشکاران است و کنترل هر یک از آنها دشوار است. شورای شوروی تهران در چهارمین دوره خود که سنگ قبرهای چهره های ورزشی تخریب شد، اعلام کرد این سازمان باید هر چه سریعتر اقدامات لازم را برای شناسایی و دستگیری عاملان این رسوایی انجام دهد. وی گفت: وسعت بهشت ​​زهرا (س) و پوشش فضای سبز وسیع، مکان‌های کور و نامرئی ایجاد کرده است که دلالان از این فضاها استفاده می‌کنند. وی گفت: باید سیستم امنیتی و نگهداری از قبور و تعداد نیروهای امنیتی افزایش یابد تا قبور کشته شدگان بی احترامی نشود. کناتی با بیان اینکه این مشکلات منجر به اختلافات دیگری می شود، گفت: این مشکلات باید هر چه سریعتر حل شود.

واکنش مسئولان شهری تهران به تخریب سنگ قبر چهره های ورزشی فوتبال در شرایطی است که نسبت به سایر افراد وابسته به حوزه سیاسی، فرهنگی یا فکری یا شاهد چنین واکنشی نبوده ایم و یا شاهد بوده ایم. اصل ماجرا این است که می گویند چون با زنده ها مشکل دارند، این افراد با مرده ها مشکل دارند و نمی توانند این کینه را بشورند. تخریب سنگ قبرها مردم را راهی برای تسویه حساب های حزبی و شخصی کرده است و شاید به همین دلیل است که برخی جریان های سیاسی در قدرت یا مجریه در مواجهه با این پدیده واکنش، تقابل و تصمیم گیری جدی نشان نمی دهند. احمد شاملو شاعر اولین شخصیت ادبی است که سنگ قبرش بارها تخریب شده است. وجه مشترک همه این تخریب ها «ناشناس بودن» عاملان آن است. ماجرای تخریب سنگ قبر جنبه مذهبی هم دارد. هر چند صریحاً در مورد حرمت نبش قبر صحبت شده است، اما به نظر می رسد از آنجایی که در مورد تخریب سنگ قبر چیزی گفته نشده، عده ای از آن سوء استفاده می کنند. اما به نظر می رسد در برخی از کتب اهل سنت روایتی وجود دارد که لزوم تخریب سنگ قبرها را نشان می دهد. در ابتدا باید گفت که این داستان فقط در کتب اهل سنت آمده است و لذا برای شیعه حجت نیست اما برای پاسخ به خود اهل سنت پاسخ این داستان و سوالات مربوط به آن را می نویسیم. .

دیدگاهتان را بنویسید