چرا متخلفان رتبه بندی معلمان هنوز سر کار هستند؟

چرا متخلفان رتبه بندی معلمان هنوز سر کار هستند؟

اشتباهاتی که در موضوع حقوق اسفند و پرداخت معوقات معلمان رخ داد و در نهایت نارضایتی گسترده معلمان، اعتراض معلمان به رتبه صادر شده، تداوم تعارض آنها با این روند و تلاش برای اصلاح رتبه تعیین شده، می تواند. با خیال راحت برای درخشان ترین تصویری که این روزها وضعیت آموزش و پرورش کشور در اذهان عموم به ویژه در اذهان معلمان نقش بسته است.

این وضعیت در ماه اول سال 1402 برای وزارت معارف نوید خوبی نداشت و سکاندار آن وزارتخانه به دلیل این سوء مدیریت مجبور به استعفا شد.

امکان اخراج مجرمان بیشتر شد

طبق آخرین صحبت های رضا مراد صحرایی؛ سرپرست وزیر آموزش و پرورش درباره تغییرات مدیریتی در این وزارتخانه و تاکید وی بر اینکه «روش من همان روش رئیس جمهور است. من با کسی قرارداد برادری نبسته ام و چک سفید امضا نکرده ام و به هیچکس این گونه تعارف نخواهم کرد»، احتمال اخراج سایر افراد مسئول چالش های اخیر مدیریتی برای وزارت آموزش و پرورش تشدید شده است و باید منتظر اقدام آقا باشیم.

آموزش و پرورش 20 فروردین پس از وضعیت اسفناک پرداخت حقوق اسفند ماه معلمان اعلام کرد: قصورهایی که منجر به تاخیر و پرداخت به موقع حقوق اسفند ماه معلمان شده بود توسط معاونت شناسایی شد. سازمان برنامه ریزی و توسعه منابع، دفتر برنامه و بودجه، و بخش مالیه عمومی که بدون شک طبق قوانین با آنها یکسان رفتار خواهد شد.»

اما آنچه بیان شد تنها یک روی سکه است و روی دیگر سکه، البته مهمتر از همه این است که وزارت آموزش و پرورش غیر از ارزشیابی معلمان وظایف مهم دیگری نیز دارد. امتحانات کنکور دانش آموزان در خرداد ماه در راه است اما تمام توان مدیریتی و برنامه ریزی رهبری وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ در جهت رفع مشکلات ارزشیابی معلمان است!

آیا بحران مدیریتی جدیدی در بدنه آموزشی وجود دارد؟

علاوه بر مشکلات ایجاد شده برای پرداخت حقوق اسفند ماه و رتبه معلمان که برای وزارت آموزش و پرورش نیز هزینه دارد، مشکل دیگری نیز در راه است که بی توجهی به آن می تواند مشکلات بسیار بزرگتری را برای وزارت آموزش و پرورش ایجاد کند. واقعه اسفند. وزیر جدید را با بحران مدیریتی مواجه کنید!

انتخاب معلمان جدید که در سال 1401 شاهد چالش های فراوانی برای آن بودیم، شاید یکی دیگر از چالش های مدیریتی وزارت آموزش و پرورش در تابستان 1402 باشد. پیش از این در گزارش های «مورد عجیب خودداری از انتخاب معلمان تازه وارد در اواسط سال تحصیلی! و «آیا ادعای رد صلاحیت برخی از معلمان به دلیل «سهل انگاری در نماز» صحت دارد؟! این موضوع را به تفصیل مورد بحث قرار داده ایم.

در سال 1401 تعداد زیاد معلمان جدید و کمبود وقت لازم برای گزینش، مشکلاتی را برای وزارت آموزش و پرورش ایجاد کرد و در نهایت نتیجه گزینش پس از شروع سال تحصیلی که معلمان پذیرفته شده در کلاس درس حضور داشتند، اعلام شد. و شرایطی ایجاد شد که عده ای در گزینش مردود شدند و به عنوان معلم در کلاس حاضر شدند! بالاخره بعد از چند ماه تدریس به معلمانی که صلاحیتشان در گزینش تایید نشد اعلام شد که باید بدون دریافت حقوق برای چند ماه تدریس در مدارس کلاس را ترک کنند!!

اگر از الان تصمیم جدی گرفته نشود، امسال هم این مشکلات تکرار می شود.

پیش از این، امیرمحمد خراسانی; دبیر ستاد مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش از تکرار همین مشکلات در جذب معلمان جدید برای مهر 1402 خبر داد و به تسنیم گفت: با وجود اینکه نزدیک به سه هفته تا برگزاری آزمون استخدامی معلمان ابتدایی در 19 اردیبهشت ماه باقی مانده است، اما در این راستا به زودی شاهد تداوم این مشکلات هستیم. شاهد عدم هماهنگی امور اداری و ستاد وزارتخانه با دبیرخانه هیئت مرکزی گزینش پذیرفته شدگان این آزمون هستیم.

در دفترچه آزمون استخدامی سه برابر ظرفیت پذیرفته شدگان مصاحبه تخصصی قید شده و پس از این مرحله وارد گزینش می شوند. این در حالی است که اگر این اتفاق بیفتد همزمان با مصاحبه تخصصی حدود 80 هزار نفر برای گزینش معرفی می شوند که توسط گروهی غیر از گزینش انجام می شود که باید جهت گیری این پروژه بزرگ برای گزینش فراهم شود. متاسفانه تا به امروز هیچ هماهنگی در این زمینه صورت نگرفته است.

این اختلاف به استعفا ختم شد

عدم هماهنگی لازم بین مجموعه‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش به‌ویژه ناهماهنگی معاونت برنامه‌ریزی دانشگاه برای فراهم کردن زمینه‌های انتخاب دقیق و اصولی معلمان، استعفای دبیر هیئت مرکزی را در پی داشته است. گزینش آموزش و پرورش و با این روند باید منتظر ماند تا دید آیا مشکلات پرداخت حقوق اسفندماه ادامه خواهد داشت، این بار در انتخاب معلمان جدید شاهد مشکل مدیریتی دیگری در وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ خواهیم بود؟

لزوم رسیدگی به اشتباهات معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش

از این نظر کوچکی نژاد; یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت وگو با تسنیم، با تاکید بر لزوم رسیدگی به سایر عوامل ناآرامی چند ماه گذشته در وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش استعفا داد. اما عوامل دیگر این موضوع در سطح معاونان وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ است که باید برکنار شوند.

عضوکمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی با اشاره به اشتباهات معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در موضوع حقوق اسفندماه معلمان و عدم پرداخت معوقات رتبه بندی اظهار کرد: این موضوع در سال 97 توسط معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت.

وی با انتقاد از تعجیل وزارت آموزش و پرورش در اجرای رتبه بندی معلمان گفت: وزارت آموزش و پرورش در اجرای قانون رتبه بندی تعجیل کرد و به سرعت دستوراتی را برای معلمان صادر کرد و این اشتباهات بسیاری را در پی داشت، چنانکه شاهد بودیم برخی از معلمان با 30 سال سابقه کار. تجربه و تجربیات متعدد، آنها “رتبه یک” (پایین ترین در فرآیند رتبه بندی) را کسب کرده اند!

کهسی نژاد با اشاره به اینکه حدود 40 درصد فرهنگیان به رتبه بندی خود اعتراض دارند، افزود: اشتباه دیگری که آموزش و پرورش مرتکب شد نادیده گرفتن سقف بودجه برای رتبه بندی بود. در بودجه سال 1401، 38 هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان در نظر گرفته شده بود، اما در روزهای پایانی سال، وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که به منابع مالی جدید حدود 52 هزار میلیارد تومان نیاز دارد، در حالی که وزارت آموزش و پرورش نیاز آموزش و پرورش حداقل دو ماه پیش از افزایش بودجه خبر داد نه شب عید! طبیعی است در چنین شرایطی سازمان برنامه و بودجه با یکدیگر مخالفت کنند.

وی با اشاره به گزارش کمیسیون آموزش و پرورش مجلس درباره موضوع پرداخت و ارزیابی حقوق معلمان در اسفندماه، خاطرنشان کرد: کمیسیون آموزش مجلس بلافاصله بعد از تعطیلات عید گزارش کارشناسی خود را در سالن مجلس قرائت کرد و این گزارش به درستی کارشناسی نشده و آنجا بود. اشتباهات فراوانی در این گزارش صرفاً مقصر دانستن سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و سازمان جذب و تبرئه آموزش و پرورش بوده است.

وی یادآور شد: رئیس مجلس باید بررسی ابعاد مالی ارزیابی معلمان را به کمیته برنامه و بودجه و حوزه اجرایی را به کمیته آموزش و پرورش محول می کرد تا گزارش دقیقی ارائه شود.

دیدگاهتان را بنویسید