چه شد که حسن یزدانی تصمیم گرفت با کشتی گیر آمریکایی مسابقه دهد؟

چه شد که حسن یزدانی تصمیم گرفت با کشتی گیر آمریکایی مسابقه دهد؟

جام جهانی کشتی آزاد قرار است ماه آینده در آمریکا برگزار شود و در همین راستا تیم ملی کشتی آزاد ایران برای حضور در رقابت های آتی برنامه ریزی کرده است. برخلاف مسابقه ای که قرار بود در ماه فوریه ماه گذشته در آمریکا برگزار شود، این مسابقه کاملا رسمی است و از نظر آمادگی قابل بررسی نیست. این بدان معناست که ظاهراً برخی از محدودیت‌های قبلی برای صدور روادید برای کشتی‌گیران ایرانی رفع شده است و می‌توان امیدوار بود که آمریکا این بار برای تعداد بیشتری از کاروان‌های ایرانی روادید صادر کند.

به هر حال بر کسی پوشیده نیست که تیم ملی کشتی ایران دیگر قدرت مطلق جهان نیست و رقبایی مانند آمریکا و روسیه که البته از بازی های بین المللی محروم بودند، گوی برتری را ربوده اند. از ایران بنابراین فرصت بازی و رقابت با حریف سرسخت تری می تواند به آمادگی بیشتر کشتی گیران ایرانی کمک کند. فدراسیون کشتی اکنون در حال بررسی درخواست ویزای آمریکا برای شرکت در مسابقات جهانی است. اما این بار برای اینکه از حساسیت کار کاسته شود و به کشتی گیران ایرانی فرصت داده شود، ظاهرا علیرضا دبیر سفر خود به آمریکا را لغو کرده تا شرایط کمی راحت شود. البته چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه فدراسیون کشتی ایران قصد ندارد چند ستاره سرشناس خود از جمله حسن یزدانی را به جام جهانی کشتی آمریکا بفرستد. این، اگر به واقعیت تبدیل شود، تصمیم بسیار خوبی است.

درست است که بسیاری از علاقه مندان به کشتی در سراسر جهان منتظر دیدار مجدد حسن یزدانی و دیوید تیلور آمریکایی روی تشک هستند، اما واقعیت این است که این تقابل در بازه زمانی فعلی بیشتر به نفع آمریکایی هاست تا ایرانی ها. حسن یزدانی و اعضای کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد نشان دادند که قصد رویارویی با دیوید تیلور کشتی گیر سرشناس آمریکایی در مسابقات جهانی بلگراد صربستان را ندارند. به همین دلیل یکی از آماده ترین کشتی گیران ایرانی، حسن یزدانی در فینال حرفی برای گفتن نداشت و به سختی و عجیب با نتیجه ۷ بر ۱ مغلوب دیوید تیلور شد. تیلور که نشان می‌داد هیچ‌وقت ثانیه‌ای را در تحلیل مبارزه حسن یزدانی تلف نمی‌کند، در فینال بلگراد آنقدر آماده و محتاط بود که بعید بود اگر دقایقی دیگر مبارزه می‌شد حسن بتواند امتیاز کسب کند. . اینکه حسن یزدانی تصمیم گرفته شد به آمریکا اعزام نشود، ممکن است سطح کیفی این جام جهانی را پایین بیاورد، اما این فرصت را به حسن یزدانی می دهد تا قدرت روحی و جسمی خود را تجدید کند تا از وزن این شکست برایش کاسته شود.

درست است که حسن یزدانی به عنوان یک مبارز ترسی از رویارویی با تیلور آمریکایی ندارد، اما جنگنده های آمریکایی نشان دادند که علاوه بر جنگیدن، از تحلیل تکنیکال هم بهره می بردند. موردی که در تیم و کادر فنی ایران دیده نمی شود. البته سطح آمادگی دیوید تیلور زنگ خطر دیگری بود که برای حسن یزدانی به صدا درآمد. یعنی اگر حسن بخواهد در مقابل رقیب آمریکایی شانس پیروزی داشته باشد چاره ای ندارد جز اینکه بدنش را صد بار آماده کند. با توجه به زمان کمی که تا آغاز جام جهانی در آمریکا باقی مانده است، تقریباً غیرممکن است. از زمان بازی های بلگراد، حسن در یک مسابقه جدی مورد آزمایش قرار نگرفته است و با وجود امضای قرارداد با یک تیم داخلی برای حضور در لیگ کشتی ایران، قرار است تنها در سه کشتی شرکت کند. از سوی دیگر، از آنجایی که سطح حریفان داخلی حسن یزدانی با دیوید تیلور فاصله زیادی دارد، بعید است با این تعداد دیدار و این سطح تمرین، تصمیمی برای شکست دیوید تیلور حسن یزدانی فراهم شود. بنابراین و با تاکید بر اینکه نمی توان نتیجه قطعی در مورد نتیجه مبارزه آینده این دو جنگنده گرفت، بدیهی است که روی کاغذ همچنان شانس پیروزی با دیوید تیلور آمریکایی وجود دارد.

یزدانی و دیوید تیلور تاکنون 5 بار به مصاف یکدیگر رفته اند که رقیب آمریکایی چهار بار پیروز شده است که آخرین آن پیروزی خیره کننده 7-1 مقابل مبارز نامدار ایرانی بود. علاوه بر اصرار بر اینکه اجتناب از مسابقه مجدد برای تضعیف روحیه حسن یزدانی یک تصمیم راهبردی درست است، غیبت حسن در را برای یک مبارز ایرانی دیگر باز می کند تا فرصتی برای رویارویی با دیوید تیلور پیدا کند. در اینجا مشخصاً در مورد تقابل کامران قاسم پور با دیوید تیلور صحبت می کنیم. روی کاغذ، او هنوز شانس پیروزی مقابل دیوید تیلور آمریکایی را دارد، اما اگر کامران بتواند مبارزه ای متفاوت از حسن با تیلور داشته باشد، ممکن است در آینده معادلات وزن 86 کیلوگرم را تغییر دهد. البته همانطور که گفته شد، کامران با وجود شجاعت خاصی که از خود نشان داده، از نظر آماری شانس کمتری برای پیروزی بر دیوید تیلور دارد.

البته همه اینها یک روی سکه است چرا که ممکن است در صورت غیبت حسن یزدانی در مسابقات جهانی پیش رو، آمریکایی ها تصمیم بگیرند که یک مبارز دیگر در وزن 86 کیلوگرم را انتخاب کنند. با توجه به خانه داری این کشور این امکان وجود ندارد. به هر حال این موارد بخشی از گمانه زنی های موجود است چرا که قبل از تحقق هر موضوع فنی، ابتدا باید موضوع صدور ویزای آمریکا برای کشتی گیران ایرانی و اعضای کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد حل شود.

دیدگاهتان را بنویسید