چین خرید نفت ایران را افزایش داده است

دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تاکنون تصمیم گرفته است پس از مذاکرات هسته ای، افراد و شرکت های چینی را تحریم نکند.

پس از کاهش واردات در ماه های ژوئن و ژوئیه از رکورد در ماه مه به دلیل محدودیت سهمیه واردات، پالایشگاه های خصوصی چین بار دیگر از خرید نفت ارزان تر ایران استقبال کردند و سهمیه های وارداتی جدید را از دولت آزاد کردند.

اما لی، تحلیلگر بازار چین در شرکت نظارت بر مخازن نفت ورتکسا، گفت که کاهش قابل توجه نفت ایران و سهمیه واردات جدید باعث افزایش تقاضا از سوی پالایشگاه های خصوصی چین شده است. حاشیه سود قوی پالایش نیز از این روند حمایت می کند.

صادرات نفت ایران که در حال حاضر حدود 1.3 میلیارد دلار در ماه است که بیشتر آن به چین می رسد، منبع درآمد مهمی برای تهران است. ایران و قدرت های جهانی آماده از سرگیری مذاکرات هسته ای در 29 نوامبر برای احیای توافق هسته ای هستند که راه را برای لغو تحریم های آمریکا علیه فروش نفت ایران هموار می کند.

بر اساس گزارش Vertexa Analytics، واردات نفت از ایران به چین در ماه اوت به 660 هزار بشکه در روز و در سپتامبر به 545 هزار بشکه در روز رسید، اما در ماه اکتبر به 470 هزار بشکه در روز کاهش یافت.

آمارها نشان می دهد که میانگین واردات سه ماهه 560 هزار بشکه در روز بوده که این رقم در خرداد و تیر به بیش از 478 هزار بشکه در روز رسیده است. صادرات نفت ایران به چین در اردیبهشت ماه به رکورد ۷۳۰ هزار بشکه در روز رسید، در حالی که میانگین صادرات از ابتدای سال تا پایان مهرماه ۵۶۲ هزار بشکه در روز بود.

سایر شرکت های نظارت بر نفتکش ها گفتند داده های ارائه شده توسط Vertex برای سه ماه مشابه برآورد آنها بود.

دانیل گربر، مدیرعامل پتروشیمی گفت: «اگرچه چین توانسته افزایش اخیر کووید را کنترل کند، اما با توجه به قیمت‌های بالاتر نفت اوپک، نظم اوپک در کنترل عرضه و تخفیف‌های خرید.» نفت ایران وجود دارد، واردات بیشتر نفت ایران جای تعجب نخواهد داشت.

طبق آمار گمرک، چین از اوایل سال 2021 نفتی از ایران وارد نکرده است، زیرا پالایشگاه های دولتی به دلیل تحریم های آمریکا به حاشیه رانده شده اند.

نفت ایران که حدود شش درصد از واردات نفت چین را به خود اختصاص می دهد، منجر به واردات کمتر از برزیل و غرب آفریقا شده است.

به گفته بازرگانان، نفت ایران چهار تا پنج دلار ارزان‌تر از نفت برنت و حدود شش تا هفت دلار ارزان‌تر از قیمت پایه نفت خاورمیانه بوده است. رضایت پکن از این معاملات نیز تجار و خریداران را به خرید نفت ایران ترغیب کرده است.

وزارت خارجه چین ماه گذشته به رویترز گفت که تجارت بین چین و ایران باید رعایت شود. چین از آمریکا می خواهد که تحریم های یکجانبه را در اسرع وقت لغو کند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا در ماه سپتامبر به رویترز گفت که واشنگتن از خرید نفت ایران از چین آگاه است و دیپلماسی را به عنوان راه موثرتری برای مقابله با این مشکل انتخاب کرده است.

این مقام که نخواست نامش فاش شود، گفت که ایالات متحده قبلاً تحریم هایی را اعمال کرده است و در صورت لزوم دوباره این کار را انجام خواهد داد.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید