کتایون ریاحی کیست؟ | روز جدید

کتایون ریاحی کیست؟  |  روز جدید

کتایون ریاحی بازیگر مشهور تلویزیون و سینمای ایران است. او در سریال های «پس از باران» و «یوسف پیامبر» به شهرت فراوانی دست یافت. او متاهل است و یک فرزند دارد. تحصیلات کتایون ریاحی شامل لیسانس ادبیات و مردم شناسی است.

رویداد۲۴ کتایون ریاحی متولد ۱۹ دی ۱۳۴۰ در تهران، بازیگر و فعال اجتماعی بود. او دارای مدرک لیسانس ادبیات و مردم شناسی است. فیلمبرداری را از 24 سالگی با سریال «زیر سایه گزهر» آغاز کرد و با بازی زلیها در سریال «یوسف پیامبر» به شهرت رسید. کتایون ریاحی سال گذشته به اتهام «اشاعه مطالب نادرست برای آشفتگی اذهان و ایجاد هرج و مرج» تحت تعقیب قرار گرفت و در آبان ماه بازداشت شد. او از جمله بازیگرانی بود که بدون حجاب در انظار عمومی ظاهر شد.

زندگی شخصی کتایون ریاحی

پدر و مادر کتایون ریاحی اهل شیراز و گیلان هستند. پدرش اردشیر ریاحی نام دارد و به عنوان جراح ارتوپد در بیمارستان چمران شیراز مشغول به کار است. مادرش گیتی ریاحی نام دارد و به طراحی لباس مشغول است. کتایون ریاحی یک برادر به نام علیرضا دارد که همچنان در عرصه بازیگری فعال است. علاقه جدی به ورزش دارد و از ورزش صبحگاهی غافل نمی شود. علاوه بر این، یوگا، شنا و دوچرخه سواری از ورزش های مورد علاقه او هستند که هر از گاهی انجام می دهد. او هرگز تلویزیون تماشا نمی کند. کتایون ریاحی شنونده بسیار خوبی است و از درد و ناراحتی مردم آزارش می دهد، بنابراین سعی می کند کاری برای آنها انجام دهد و در نتیجه روحیه خودش را سبک کند.

کودکی کتایون ریاحی

عکس کودکی کتایون ریاحی در کلاس اول دبستان را در زیر ببینید.

کتایون ریاحی کیست؟
ازدواج اول کتایون ریاحی

کتایون ریاحی کیست؟

کتایون ریاحی قبل از شروع بازیگری با فرشید رحیمیان ازدواج کرده بود. حاصل این ازدواج پسری به نام پوریا بود. پوریا نوازنده است و تحصیلات آکادمیک موسیقی دارد. او اولین آلبوم خود را با نام «پژواک سکوت» بدون کلام منتشر کرد. زندگی کتایون ریاحی با فرشید رحیمیان پایدار نبود و به طلاق و جدایی ختم شد.

کتایون ریاحی کیست؟
ازدواج دوم کتایون ریاحی

کتایون ریاحی پس از پایان ازدواج اولش برای دومین بار با مردی به نام مسعود بهبهانی ازدواج کرد. مسعود بهبهانی یکی از سهامداران عمده اویل ورد آمریکا است.

کتایون ریاحی کیست؟
نوشته شده توسط کتایون ریاحی برای کودکان

کتایون ریاحی هم به عنوان نویسنده و هم بازیگر فعالیت می کند. پس از تحصیل در رشته ادبیات به نوشتن کتاب پرداخت. در سال 1392 دو کتاب منتشر کرد که دومین کتابش به نام «ماهی قرمز کوچولو» داستانی کودکانه است. همچنین کتایون ریاحی فعالیت خود را در این زمینه با نویسندگی برای کودکان آغاز کرد.کتایون ریاحی کیست؟

ماجرای خودسوزی کتایون ریاحی

پس از حادثه تلخ خودسوزی و مرگ سحر خدایاری که به «دختر آبی» معروف شد و در دادگاه اقدام به خودسوزی کرد، کتایون ریاحی نیز تصمیم مشابهی گرفت. وی اعلام کرد که حجاب را از قصد خودسوزی برداشته و از چنین اقدامی جلوگیری خواهد کرد. از شاعر معروف و دوست صمیمی او مرحوم افشین یداللهی الگوبرداری شده است.

این بازیگر تلویزیون و سینما در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در یک روز سیاه، تلخ و بی رحمانه در اسفند ماه سال ۱۳۹۳ تصمیم گرفتم جلوی دادگاه خود را به آتش بکشم…

از معدود کسایی که میشناختن فقط افشین یداللهی مثل همیشه مثل یه فرشته دست به کار شد… باعث شد بمونم و بعد از چند روز رفت…

الان هستم، ماندم و پیروز شدم و هنوز جسارت دارم…

دخترمن! سحر! متاسفم، کسی نبود که شما را از این کار منع کند…”

ورود کتایون ریاحی به عرصه بازیگری

کتایون ریاحی با بازی در فیلم «خبرچین» وارد عرصه سینما شد. اما متاسفانه این فیلم بنا به دلایلی ناتمام ماند و در نتیجه ریاحی برای بازی در فیلم پاییزان انتخاب شد و به این ترتیب فعالیت هنری خود را در دنیای سینما آغاز کرد.

کتایون ریاحی با حضور در دو فیلم سینمایی و تلویزیونی به اوج بازیگری رسید. فیلم «شام آخر» به عنوان یکی از مهم ترین و بهترین بازی های کتایون ریاحی در کارنامه کاری خود شناخته می شود. این فیلم نامزدی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد از جشنواره فجر را برای او به ارمغان آورد. علاوه بر این، در سریال یوسف پیامبر، کتایون ریاحی در نقش اول زلیها ظاهر شد و توانست خود را به خوبی در نزد مردم جای دهد. به گونه ای که از دیرباز مردم او را می شناختند و به نام زلیخا صدا می زدند.

خداحافظی کتایون ریاحی از بازیگری

کتایون ریاحی پس از حضور در سریال «یوسف پیامبر» از دنیای بازیگری خداحافظی کرد. فرج الله سلحشور کارگردان این سریال درباره ترک حرفه بازیگری اظهار نظر کرد. وی گفت: خانم ریاحی پس از اتمام سریال یوسف پیامبر اعلام کرد که دیگر نمی تواند فضاهای صنعت سینما را تحمل کند و از بازیگری کناره گیری می کند. وی خاطرنشان کرد: در فیلم «حضرت یوسف» مسائل معنوی، آرامش، احترام، حیا و حجاب مطرح بود و کتایون ریاحی تحمل صحنه دیگری را نداشت. خود ریاحی در خرداد ۱۳۸۷ طی یادداشتی اعلام کرد که از بازیگری کناره گیری می کند و هنوز در هیچ فیلمنامه ای حضور نداشته است.

بنیاد مددکاری کتایون ریاحی

کتایون ریاحید در 12 اسفند 1391 اولین بنیاد خیریه را در جزیره کیش تأسیس و به شماره 185 به ثبت رساند. فعالیت اصلی این بنیاد برای کودکان ناشنوا و به ویژه کودکان دارای معلولیت مادرزادی است که شنوایی را از طریق جراحی کاشت حلزون به دست می آورند. اولین آلبوم صامت پسر کتایون ریاحی به نام پژواک سکوت برای موسسه خیریه کیش مهر کتایون تولید شد.

کشف حجاب کتایون ریاحی و دستگیری او

در سال 1401 برخی از هنرمندان و چهره های مشهور ورزشی برای اظهار نظر در مورد وقایع کشور فراخوانده شدند. کتایون ریاحی هم یکی از آن قهرمانان بود. در بیست و نهم آبان 1401 به دلیل انتشار عکس بی حجابی از وی در صفحه اینستاگرامش، به دستور دادستانی و انقلاب تهران دستگیر و بازداشت شد. وی در ویلای خود در یکی از محله های اطراف قزوین دستگیر شد. در آن زمان پرونده جنایی علیه او در جریان بود.

شایعه حضور کتایون ریاحی در کنسرت ابی

عکس هایی از کنسرت ابی در لس آنجلس در آوریل 2019 منتشر شد که یک زن بی حجاب را در کنار ابی نشان می داد. این خانم خیلی شبیه کتایون ریاحی بود. انتشار این عکس ها با واکنش سایت های خبری و فرج الله سلحشور همراه بود. فرج الله سلاش شور گفت: این اتفاق موید مطلب ماست که در شرایط فعلی و با این جریان بازیگران سینمای ما نمی توانند رفتار مناسبی داشته باشند و سینما معمولا سینماگرانش را در آلودگی و فساد خودش غرق می کند. فرقی نمی کند آن بازیگر یوسف باشد یا شخص دیگری.

البته کتایون ریاحی هم ساکت ننشست و به این بحث ها واکنش نشان داد. وی ضمن تکذیب این خبر گفت: تصاویر من که در فضای مجازی منتشر شده صحت ندارد. متاسفم که در جامعه مترقی ایران عده ای از روی ناآگاهی سعی در تخریب شخصیت های شناخته شده دارند.
بالاخره مشخص شد عکس های منتشر شده مربوط به مهشید برومند همسر دوم ابی است.