کدام گوشی های موبایل و آیفون سامسونگ دارای اتصال ماهواره ای هستند؟

کدام گوشی های موبایل و آیفون سامسونگ دارای اتصال ماهواره ای هستند؟

پس از راه اندازی خط آیفون 14 با پشتیبانی از اتصال ماهواره ای، گفته می شود تعدادی از اپراتورها و تولیدکنندگان روی ویژگی های مشابه کار می کنند.

نگار علی_ T-Mobile (مشارکت با SpaceX) و Bullitt (که تلفن های مقاوم تولید می کند) شرکای سازنده تراشه MediaTek هستند. گفته می شود سامسونگ سال آینده این فناوری را به دستگاه های گلکسی اس 23 خود معرفی خواهد کرد. اما اتصال ماهواره ای در گوشی های هوشمند چگونه کار می کند؟

نه واقعا. تلفن های ماهواره ای دهه هاست که وجود دارند. آنها راهی برای برقراری تماس و ارسال پیام در جایی که پوشش تلفن همراه دشوار است، مانند دریای آزاد، کوه های مرتفع و مناطق روستایی پیدا می کنند.

اگرچه این نوع دستگاه ها محدود بودند، اما نگهداری آنها نیز گران بود و نگه داشتن همه این ماهواره ها در مدار گران بود. از طرفی سیگنال دهی این تلفن های همراه نیز خوب نیست، زیرا سیگنال باید دو بار به فضا برود و برگردد که تاخیر زیادی را به همراه دارد.

بنابراین، در بیشتر موارد، اتصال ماهواره ای در تلفن ها چیزی نیست که به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد. Starlink ایلان ماسک تا حدی برخی از مشکلات را حل کرد. سرعت اتصال خوب است، اگرچه تاخیر و قیمت ها هنوز بالاست، اما پوشش در حال حاضر محدود است.
تفاوت بین پوشش ماهواره ای و معمولی چیست؟

تفاوت در واقع بسیار ساده است. در حالی که سرویس تلفن همراه معمولی دستگاه را به یک دکل رادیویی متصل به اینترنت و شبکه های تلفن موجود متصل می کند، معادل اتصال ماهواره ای برجی در مدار زمین است.

در هر دو حالت، تلفن سیگنال‌های بی‌سیم را با فرکانس‌های مختلف (بسته به نوع اتصال) ارسال می‌کند که توسط ایستگاه پایه دریافت می‌شود و سپس (با سیم یا بی‌سیم) به مقصد رله می‌شود و وقتی مقصد پاسخ می‌دهد، سیگنال برگردانده می‌شود. . حرکت می کند.

از آنجایی که ماهواره‌ها در فضا هستند، می‌توانند اتصالات ورودی را از مکان‌هایی دریافت کنند که به دلایلی برج‌های سلولی در دسترس نیستند. بسته به نوع ماهواره، مزایا و معایب خاصی دارند.

برخی از ماهواره‌ها کوچک‌تر هستند، بنابراین به آنتن‌های کوچک‌تری نیاز دارند، منطقه محدودی را پوشش می‌دهند و ارائه‌دهنده تعداد بیشتری از آنها را برای ایجاد یک اتصال خوب نیاز دارد. همچنین، آنها به یک خط دید برای کار مطمئن نیاز دارند و سیگنال فقط در فضای باز خوب است. اگرچه تاخیر در این شبکه ها کمتر است و طرح ها ارزان تر هستند.

از سوی دیگر، ماهواره های ژئوسنکرون به آنتن های آپلینک بزرگتری نیاز دارند و تجهیزات و هزینه ها بالاتر است. آنها منطقه بسیار بزرگتری را پوشش می دهند و برای برقراری تماس و پیام نیازی به خط دید مستقیم ندارند. از معایب دیگر تاخیر بیشتر به دلیل فاصله بیشتر و کار نکردن آنها در نزدیکی قطب های زمین است.

اتصال ماهواره ای در گوشی های هوشمند چگونه کار می کند؟
چگونه اتصال ماهواره ای را در آیفون برقرار کنیم؟

با راه اندازی خط آیفون 14 اپل، اتصال ماهواره ای به یکی از لوازم اصلی گوشی های هوشمند تبدیل شده است.

استفاده از Emergency SOS در آیفون از طریق سرویس های ماهواره ای فقط برای مواقع اضطراری است. آنها چندین پیام از پیش تعیین شده دارند که به همراه مختصات GPS به خدمات اضطراری ارسال می شوند. اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی یک طرفه است، و می‌توانید ببینید که یک تماس برای کمک دریافت شده است، اما نمی‌دانید اولین پاسخ‌دهندگان چقدر نزدیک هستند.

این ویژگی های اپل در ابتدا فقط در ایالات متحده و کانادا در دسترس بودند. در دسامبر 2022 وارد بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایرلند شد. استفاده از مودم کوالکام که برای آیفون جدید است و برخی سخت افزارهای سفارشی که برای اتصال قوی کار می کنند. این ماهواره از ماهواره های گلوبال استار استفاده می کند که محدوده پوشش نسبتاً محدودی دارند.

به جز اپل، شرکت های دیگری در زمینه ماهواره چه می کنند؟

چند هفته قبل از راه اندازی خط آیفون 14، اپراتور آمریکایی T-Mobile و شرکت موشکی SpaceX همکاری خود را اعلام کردند. به گفته مدیر عامل T-Mo، هدف “پایان دادن به مناطق مرده تلفن همراه” با استفاده از اینترنت ماهواره ای Starlink است. آزمایش بتا باید در سال 2023 آغاز شود.

با این حال، شرکت ها در حال برنامه ریزی چیز متفاوتی برای خدمات خود هستند. ابتدا، آنها می‌خواهند SMS، MMS و برخی از برنامه‌های پیام‌رسانی دو طرفه را از روز اول با تماس و اتصال به اینترنت گسترده‌تر در تاریخ بعدی فعال کنند.

علاوه بر این، این سرویس در بسیاری از طرح‌های فعلی T-Mobile رایگان خواهد بود. اپراتورهای سطح پایین باید این هزینه را جداگانه بپردازند، اگرچه شرکت حامل وعده هزینه های قابل توجهی کمتری نسبت به اتصالات ماهواره ای سنتی می دهد. از سوی دیگر، پیشنهاد اپل “رایگان برای دو سال اول” است و هیچ کس نمی داند که این شرکت پس از شروع شارژ چقدر هزینه خواهد کرد.

Bullitt یک تولید کننده گوشی های هوشمند بریتانیایی است که به دلیل دستگاه های مقاوم خود مانند تلفن های Cat و نسخه 2021 Motorola Defy شناخته شده است. ماه گذشته، این شرکت از همکاری با شرکت سازنده تراشه MediaTek برای راه اندازی یک “پیام رسان ماهواره ای هوشمند متصل به دستگاه های تلفن همراه” خبر داد.

حرکت بولیت اصلا غیرمنتظره نیست. بیشتر مشتریان او متشکل از مشاغل و حرفه ای هستند که در موقعیت هایی کار می کنند که احتمالاً پوشش تلفن همراه کم یا بدون پوشش تلفن همراه را شامل می شود.

گفته می‌شود که دستگاه Bullitt و MediaTek در کمتر از 10 ثانیه به شبکه ماهواره‌ای متصل می‌شود و به کاربران اجازه می‌دهد تا با افراد در شبکه‌های تلفن همراه معمولی تبادل پیام کنند. قیمت دقیق آن مشخص نشده است، اما باید در سه ماهه اول سال 2023 وارد بازار شود و برای یک سال ارتباطات رایگان داشته باشد.
سامسونگ در کجای این رقابت قرار دارد؟

اینها در حال حاضر فقط شایعه هستند، بنابراین ما زیاد روی آن تمرکز نمی کنیم. گفته می شود سامسونگ با اپراتور ماهواره ای Iridium همکاری می کند تا اتصال خود را به خط Galaxy S23 فراهم کند.

تفاوت اصلی با آیفون در اندازه صورت فلکی خواهد بود: اپل با Globalstar که تنها 24 ماهواره دارد شریک است. Iridium دارای 66 است که به معنای پوشش قوی تر و گسترده تر است.

طبق گزارش ها، برنامه سامسونگ شامل پیام های متنی دو طرفه و تصاویر با اندازه کوچک است، اما هنوز درباره قیمت آن صحبتی نشده است. انتظار می رود نسل بعدی گوشی های گلکسی سامسونگ در فوریه سال آینده عرضه شود.

گوشی های هوشمند ماهواره ای برای همه مناسب نیستند

واضح است که اتصال ماهواره ای برای گوشی های هوشمند در چند سال آینده رایج تر خواهد شد. اپل در هر نسل ده‌ها میلیون آیفون می‌فروشد و عرضه آن در سال 2022 در حال حاضر دارای این فناوری است. سامسونگ، T-Mobile و دیگر بازیگران بزرگ در حال پیوستن به این حزب هستند، که به این معنی است که این تازه شروع است.

اگرچه این نوع رابطه برای همه مناسب نیست. موارد استفاده بسیار خاص هستند و اکثر مردم با دستگاه های LTE و 5G فعلی خود خوب خواهند بود.

از سوی دیگر، اگر مخاطب مناسبی هستید، دلیلی برای جشن گرفتن وجود دارد. ملوانان، کوهنوردان، دانشمندان از راه دور، کشاورزان و ارتش تنها برخی از افرادی هستند که از ماهواره در گوشی های هوشمند بهره مند خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید