کنترل منابع طبیعی میلیارد دلاری فلسطینیان توسط اشغالگران صهیونیست

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش الجزیره، فلسطین میلیاردها دلار ثروت و منابع طبیعی دارد که پاسخگوی نیاز مردم این سرزمین است، اما حضور اشغالگران صهیونیست و تسلط آنها بر این منابع و جلوگیری از بهره برداری از آنها، فلسطینی ها را از مزایای آنها محروم می کند.

توافقنامه بدنام اسلو (1995) حدود 60 درصد از کرانه باختری رود اردن را که به منطقه C معروف است، کاملاً تحت کنترل رژیم صهیونیستی قرار داد که مانعی واقعی برای سرمایه گذاری در منابع فلسطینی از جمله نفت، گاز و انواع نفت است. سنگ‌ها به‌ویژه سنگ مرمر، علاوه بر این اشغال توسط رژیم صهیونیستی به سایر بخش‌های اقتصادی فلسطین مانند مخابرات نیز ضربه زد.


* نفت و گاز

به گفته منابع رسمی فلسطین، فلسطین دارای ذخایر بزرگ نفتی است که میلیاردها بشکه و ذخایر گازی آن میلیاردها متر مکعب تخمین زده می شود، اما همه آنها تحت کنترل رژیم صهیونیستی است.

بر اساس محاسبات عبدالله حرزالله، جغرافیدان و مدرس دانشگاه بیرزیت فلسطین، رژیم صهیونیستی روزانه حداقل 6000 بشکه نفت از چاه های نفت در اراضی شهر رنتس در شمال غرب رام الله استخراج می کند.


14010808000998 Test NewPhotoFree خبر خاکستری

وی تاکید کرد: اگر قیمت هر بشکه نفت را 50 دلار محاسبه کنیم، رژیم صهیونیستی روزانه حدود 300 هزار دلار از ثروت نفتی فلسطین می‌دزدد. بیش از 100 میلیون دلار در سال.


14010808000999 Test NewPhotoFree خبر خاکستری

به گزارش مرکز اطلاعات ملی فلسطین (یک سازمان دولتی)، رژیم صهیونیستی روزانه حدود 800 بشکه نفت از میدان مجد 5 که جزو پنج میدان فعال در اراضی رنتیس است، استخراج می کند که نقض حقوق فلسطینیان است. مردم.

به گفته همین منبع، حجم ذخایر نفتی کشف شده از میدان نفتی از دهه 1990 حدود 1.5 میلیارد بشکه نفت و 182 میلیارد فوت مکعب گاز است.

در سال 2015، مجله مطالعات فلسطین مقاله تحقیقاتی تهیه شده توسط محمد مصطفی، رئیس صندوق سرمایه گذاری فلسطین را منتشر کرد که نشان می داد بیش از 60 درصد از ذخایر میدان نفتی رانتس در کرانه باختری رود اردن قرار دارد و در صورتی که تشکیلات خودگردان فلسطین حق بهره برداری دارد. او حدود 1.3 میلیارد دلار از آن درآمد داشت.


* غزه از غزه

در مورد گاز غزه نیز این جغرافیدان می گوید که ذخایر میدان های کشف شده در اواخر دهه 90 35 میلیارد متر مکعب تخمین زده می شود، اما رژیم اشغالگر تاکنون از بهره برداری از آن جلوگیری کرده است.

وی افزود: سواحل فلسطین سرشار از گاز است و ذخایر گاز آن تنها در سواحل بالای حیفا حدود 1000 میلیارد متر مکعب تخمین زده می شود و علاوه بر مقادیر زیادی که در شمال و نزدیک غزه وجود دارد.

بر اساس مقاله پژوهشی محمد مصطفی، ارزش بازار میادین دریایی و مرزی غزه بین 6 تا 8 میلیارد دلار برآورد شده است.

وی افزود: بهره برداری از این دو میدان با توجه به هزینه های بالای واردات برق فلسطین از اسرائیل، حدود هشت میلیارد دلار برای فلسطینیان در 20 سال آینده صرفه جویی می کند و تولید برق فلسطین با گاز طبیعی این کشور بسیار زیاد خواهد بود. مقرون به صرفه تر بود.

همزمان منابع فلسطینی و مصری می گویند که تشکیلات خودگردان فلسطین در حال عقد قرارداد با شرکت گاز مصر برای بهره برداری از میدان مارین 5 است که درآمد پیش بینی شده تشکیلات خودگردان فلسطین از این میدان حدود 150 میلیون دلار در سال برآورد شده است. .


* سنگ و مرمر

فلسطین دارای ذخایر عظیم سنگ و مرمر است که تماماً در فلسطین تولید می شود. شادی شاهین، مدیر اتحادیه صنایع سنگ و مرمر، به الجزیره گفت که این صنعت در حال حاضر در مناطق A و B در کرانه باختری متمرکز است، در حالی که فلسطینیان از دسترسی به این ثروت در منطقه C محروم هستند.

وی با بیان اینکه مجموع صادرات این بخش به خارج از کشور بیش از 150 میلیون دلار است و 20 هزار شغل ایجاد می کند، گفت: البته در مورد بهره برداری از منطقه C این رقم دو برابر می شود.


14010808001000 Test NewPhotoFree خبر خاکستری

به گفته شاهین، بخش سنگ و مرمر اولین بخش در بخش‌های صنعتی فلسطین از نظر ظرفیت عملیاتی، حجم صادرات و سهم آن در تولید ناخالص داخلی است. بر اساس اطلاعات این اتحادیه، درآمد سالانه این صنعت در داخل و خارج از کشور 700 میلیون دلار برآورد شده است.


* بخش مخابرات

رژیم صهیونیستی صدها دکل مخابراتی را در منطقه C برای تقویت انتقال شبکه های ارتباطی تلفن همراه این رژیم مستقر کرده است که به بخش مخابرات فلسطین آسیب رسانده و تا به امروز فلسطینیان را از استفاده از شبکه نسل چهارم تلفن همراه منع کرده است.

آمار جدیدی از خسارات فلسطینیان در این زمینه وجود ندارد و بر اساس گزارشی که بانک جهانی در مارس 2016 منتشر کرد، خسارات فلسطینی ها در بخش تلفن همراه در سه سال قبل از انتشار این گزارش، یک میلیارد و یک میلیارد برآورد شده است. 100 هزار تومان.

در این گزارش آمده است که این خسارت ناشی از تاخیر در توسعه شبکه های مخابراتی فلسطین، فعالیت بدون مجوز شرکت های صهیونیستی در بازار فلسطین و اعمال محدودیت در واردات و مصادره تجهیزات توسط اشغالگران بوده است.

بر اساس گزارش بانک جهانی، اپراتورها و شرکت های صهیونیستی بیش از 20 درصد از بازار فلسطین در کرانه باختری را در اختیار دارند.


* خسارت ناشی از شغل

در تحقیقی که توسط موسسه تحقیقات کاربردی (ARIJ) تهیه و توسط مرکز مطالعات اقتصادی “MAS” در رام الله در سال 2016 ارائه شد، خسارات مستقیم و غیرمستقیم سالانه حضور رژیم صهیونیستی در سرزمین های فلسطینی 9.46 میلیارد برآورد شده است. دلار .

بر اساس این بررسی، این آسیب ها شامل بهره برداری اسرائیل از منابع در فلسطین، ایجاد موانع برای تردد مردم و کالاهای فلسطینی و بسته شدن مرزها است.

بر اساس این بررسی، خسارات فلسطینی ها به دلیل کنترل رژیم صهیونیستی بر منابع طبیعی (آب، گاز طبیعی، نفت و زمین های کشاورزی) سالانه 2.63 میلیارد دلار برآورد شده است.

در سپتامبر گذشته، گزارش بانک جهانی اعلام کرد که اجازه دادن به کسب و کارهای فلسطینی برای دسترسی به منطقه C، درآمد تشکیلات خودگردان فلسطین را 6 درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش می دهد.

بر اساس گزارش بانک جهانی در سال 2014، خسارت اقتصاد فلسطین از کنترل منطقه C توسط رژیم صهیونیستی بالغ بر 3.4 میلیارد دلار در سال است.

در نوامبر 2021، گزارشی که توسط کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (UNCTAD) تهیه شد، خسارات وارده به اقتصاد فلسطین را در نتیجه محدودیت‌های اسرائیل بر سرزمین فلسطین بین سال‌های 2000 تا 2019 حدود 58 میلیارد دلار برآورد کرد.

بودجه کل تشکیلات خودگردان فلسطین برای سال 2022 حدود 10.5 میلیارد دلار بود که کل درآمدهای تخمینی 4.7 میلیارد دلار و مخارج آن 5.8 میلیارد دلار برآورد شد.

بر اساس قوانین و کنوانسیون های بین المللی، فلسطینی ها حق بهره برداری از منابع طبیعی خود را دارند. مجمع عمومی سازمان ملل متحد بارها به پیش نویس قطعنامه ای با عنوان «حاکمیت بر منابع طبیعی» رأی مثبت داده است که در آن بر حاکمیت دائمی مردم فلسطین بر سرزمین های اشغالی فلسطین و حق آنها برای مطالبه غرامت برای هرگونه خسارت و از دست دادن منابع فلسطینی تأکید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید