کودتای 28 مرداد لکه ننگی بر پیشانی آمریکاست


ساعت: 10:21
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۸
کد خبر: 1890953

کودتای 28 مرداد همواره با شایعات بسیاری همراه بوده است. کودتایی که به عنوان یک رویداد تاریخی، پیوندی ناگسستنی با جامعه امروز دارد چرا که همچنان درگیر مسائلی مانند نفت، آمریکا و… هستیم و کودتای که آثار عظیم و غیرقابل انکاری در ابعاد مختلف سیاست خارجی ایران داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، در 28 مرداد 1332 با طرح سازمان اطلاعات انگلیس و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و همچنین با همکاری عوامل داخلی که از هواداران محمدرضا پهلوی بودند، کودتا علیه مصدق انجام شد. دولت و باعث برکناری نخست وزیر وقت شد که یکی از دلایل مهم کودتا بود. دلیل این کودتا، ناکامی مصدق در رسیدن به سازش با انگلیس در مورد ملی شدن صنعت نفت بود.

کودتای 28 مرداد 1332 یکی از مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران است که حتی پس از گذشت سال ها هنوز هم جنبه های آشکار و پنهان بسیاری دارد. سیاست ضد استعماری مصدق عاملی بود که آمریکا و متحدانش را به مهندسی و اجرای کودتا برای محدود کردن نهضت ملی نفت و جلوگیری از اجرای آن سوق داد.


نقش دولت آمریکا در کودتای 28 مرداد 1332 قابل انکار نیست، چرا که این دولت علاوه بر همکاری با انگلستان، هزینه عملیات را نیز تامین می کرد.


به هر حال دولت آمریکا از همان لحظه در ایران نفوذ پیدا کرد و سعی کرد رژیم پهلوی را ملزم به در نظر گرفتن منافع این کشور کند که در اصلاحات سال 40 و طرح کاپیتولاسیون به وضوح می توان مشاهده کرد، اما پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357. فصل جدیدی در سیاست خارجی ایران در قبال آمریکا گشود که تا امروز ادامه دارد.



کودتای 28 مرداد نتیجه تلاش آمریکا برای بازگرداندن استبداد به ایران بود

مجتبی کزک میری کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: آنچه در مورد کودتای 28 مرداد حائز اهمیت است این است که دشمنی دیرینه و خباثت آمیز آمریکایی ها از همان زمان بر ملت ما آشکار شد و بعدها نوشته شد. به خاطرات رهبران آمریکا که کودتای 28 مرداد نتیجه تلاش آمریکا برای بازگرداندن استبداد به ایران بود.


وی افزود: در بحث استکبار جهانی باید هوشیار بود چرا که آمریکایی ها و همپیمانانشان همیشه به دنبال تفرقه انداختن و آسیب زدن بوده اند به طوری که همه تکیه کنندگان به آمریکایی ها روزی از سوی آمریکا رها شدند و این مثال روشنی که می توان به آن اشاره کرد.» این در مورد حاکمان دیکتاتوری در لیبی و عراق بود که یک روز مورد حمایت آمریکایی ها قرار گرفتند و روز دیگر پشتشان خالی شد.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: دولت «محمد مرسی» برای سرنگونی دولت او به آمریکایی ها اعتماد کرد که سرنوشت تلخی را برای مردم به ارمغان آورد و مسئله مهم این است که در کودتای ترکیه که کشور را در التهاب خاصی انداخت، در نقطه ای که زمان دولت رو به اتمام بود، اکنون اردوغان حضور آمریکا را در پشت صحنه تصدیق می کند.


وی ادامه داد: برخی از روشنفکران هنوز این اتفاقات را تجربه نکرده اند و دستاوردهای انقلاب اسلامی را که منجر به خروج ظلم و استکبار از کشور شد نادیده می گیرند و چشم طمع به غرب و آمریکا دارند.


میری گفت: یکی از ویژگی های انقلاب اسلامی ما و نهضت امام خمینی (ره) این بود که امام همزمان با استبداد و استکبار مبارزه کرد و مردم نیز از امام پیروی کردند.


وی با اشاره به شباهت 7 مرداد با عصر کنونی اذعان داشت: دشمن هرگز از ملت مستقل دست برنمی دارد چرا که با وجود ملت مستقل، منافع خود را در خطر می بیند. دشمن در 7 مرداد منافع خود را در خطر دید و اکنون نیز منافع خود را در خطر می بیند.


این کارشناس سیاسی اضافه کرد: دشمن در روز 7 مرداد امروز نیز از چماق ها و چماق ها در دست خود استفاده می کند، هر چند ممکن است توطئه های دشمن از طریق باشگاه ها و کلوپ ها آشکار نباشد، اما از طریق سایت ها، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مانند باشگاه ها. علیه انقلاب استفاده شد. هم آنهایی که از بیرون می آیند و آنجا حضور دارند و هم آنهایی که در داخل هستند، باشگاه را به سر ملت ما می اندازند.


وی خاطرنشان کرد: شکل دشمنی تغییر کرده اما اصل دشمنی همچنان پابرجاست، سپس با چوب و چماق به جان مردم حمله کردند و امروز با تبلیغات بد به مغز مردم حمله می کنند و ناامنی روانی ایجاد می کنند و مردم نیز باید به تک تک آنها توجه کنند. سایر مشکلات ایجاد شده را با اتحاد و همدلی حل کنید.



کودتای 28 مرداد لکه ننگی بر پیشانی آمریکاست


مولوی عنایت الله رسولی زاده از علمای اهل سنت شهرستان سرباز در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه آمریکای امروز شیطان بزرگ کودتای 28 مرداد است، اظهار داشت: کودتای 28 مرداد این واقعیت را ثابت کرد که در هیچ زمان و مکانی نه ما باید به وعده های دروغین آمریکا و مستکبران بسنده کنیم


وی با بیان اینکه با خودباوری، اتحاد، همدلی و رهبری می توان با عزت و اقتدار در مقابل هجمه های دشمنان ایستاد، افزود: کودتای 28 مرداد و خیانت آمریکا و انگلیس هرگز از خاطره ایرانیان پاک نخواهد شد. ملت

این عالم اهل سنت با تاکید بر اینکه کودتای 28 مرداد لکه ای بر پیشانی استکبار جهانی بود، ادامه داد: اعتماد دولت وقت به آمریکا باعث شد تا آمریکایی ها از پشت به دولت دکتر مصدق خنجر بزنند و آن را ساقط کنند که در این حادثه مردم دچار شدند. تجربه کرد و این تجربه را نباید فراموش کرد

وی با بیان اینکه دوری مصدق از روحانیت و اعتماد به غرب منجر به شکل گیری این کودتا شد، گفت: آمریکا هرگز قابل اعتماد نبوده و نخواهد بود، کودتای 28 مرداد تنها سند معتبر بی اعتمادی جمهوری اسلامی به دولتمردان آمریکایی است. ، در نظر گرفته شده است

رسولی زاده اعلام کرد: دشمن هرگز دست از دشمنی بر نمی دارد. آمریکا آن شیطان بزرگ هرگز دست از دشمنی با ایران برنمی‌دارد، چه زمانی که دولت قانونی ملت ایران را با کودتا برای تصاحب نفت ملت سرنگون کردند، چه امروز که با زیر پا گذاشتن توافق جهانی به دنبال فشار بیشتر هستند. این ملت بزرگ و سلب حق قانونی آنها برای استفاده از فناوری روز جهانی
،
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید