آیا لکه قرمز خطرناک است؟ / علائم لکه های قرمز و درمان آنها

آیا لکه قرمز خطرناک است؟  / علائم لکه های قرمز و درمان آنها

راه های مختلفی برای خلاص شدن از شر خال قرمز وجود دارد، بنابراین اگر به این بیماری مبتلا هستید، نگران آن نباشید.

خال های قرمز که به عنوان آنژیوم گیلاس نیز شناخته می شوند، در واقع لکه های شایع و بی ضرر روی پوست هستند. این خال ها همانطور که از نامشان پیداست قرمز رنگ هستند. خال قرمز گوشتی برجسته است و قطر آنها به 5 میلی متر می رسد. یک خال قرمز برجسته اغلب روی تنه و اندام فوقانی ظاهر می شود. این خال ها به ندرت روی دست ها، پاها و صورت رشد می کنند. این خال متشکل از رگ های خونی یا مویرگ های کوچک است که اغلب خوش خیم هستند و خطری برای انسان ندارند.

علت این لکه های قرمز اغلب سن بالا در نظر گرفته می شود، بنابراین کودکان به ندرت ظاهر می شوند. راه های مختلفی برای خلاص شدن از شر خال قرمز وجود دارد، بنابراین اگر به این بیماری مبتلا هستید، نگران آن نباشید. از آنجایی که امروزه بسیاری از افراد از خال های قرمز بزرگ و بزرگ رنج می برند، در این مقاله به بررسی علائم و علل خال قرمز و روش های درمان آن پرداخته ایم. پس با ما همراه باشید

علائم لکه قرمز چیست؟

خال های قرمز علامت خاصی ندارند و به شکل خال های قرمز گوشتی و خال های قرمز صاف در قسمت های مختلف پوست رشد می کنند. در نتیجه نمی توان علائم خاصی را ارائه کرد که نشان دهنده وجود خال قرمز روی پوست فرد باشد. اگر خال قرمز کوچکی روی پوست یا خال قرمز زیر پوست نیز مشاهده کردید، در حین انجام معاینه فیزیکی و انجام آزمایشات مختلف، به پزشک رفع خال مراجعه کنید تا تشخیص دهد که آیا این خال ها را دارید یا خیر. شایان ذکر است که خال های قرمز علاوه بر بالاتنه در پایین تنه نیز می توانند رشد کنند، به عنوان مثال امروزه شاهد خال های قرمز خونی بر روی بیضه ها، پاها و … هستیم. به طور کلی از نظر اینکه خال گیلاس چیست می توان گفت که خال قرمز نام خود را از ظاهر خود گرفته است. گشاد شدن مویرگ ها دلیل قرمز شدن این خال هاست. البته خال های قرمز نه تنها یک رنگ هستند، بلکه در طیف های رنگی مختلفی مانند بنفش، آبی و … نیز دیده می شوند. یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص این خال‌ها این است که وقتی آنها را فشار می‌دهید، معمولاً سفید و لکه‌دار نمی‌شوند. در نظر داشته باشید که افزایش لکه های قرمز روی بدن می تواند به معنای بیماری در فرد باشد و قطعا لازم است در اسرع وقت با پزشک متخصص مشورت شود.

علت خال قرمز چیست؟

بسیاری از افراد این سوال را دارند که علت خال های قرمز چیست، در واقع علت دقیق خال های قرمز روی پوست مشخص نیست، بنابراین نمی توان گفت که علت اصلی خال های قرمز چیست، اما موارد مختلفی وجود دارد. عوامل موثر در ایجاد این خال ها از جمله گونه ها. دلایل ایجاد لکه های قرمز عبارتند از:

آب و هوا
بارداری
برخی شرایط پزشکی
قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی به ویژه برم
مشکلات کبدی، پیوند کبد
ژنتیک
افزایش سن

و…

توجه داشته باشید که خال های قرمز در کودکان و خال های قرمز روی پوست نوزادان نادر است. البته در برخی دیگر ممکن است این خال ها ناشی از عوامل دیگری باشد که تشخیص آن بر عهده متخصص پوست است. اگر کودک یا نوزاد شما این لکه های قرمز روی پوست دارد جای نگرانی نیست و به احتمال زیاد جان و بدن فرزندانتان خطری ندارد اما حتی اگر هم باشد بهتر است به متخصص پوست مراجعه کنید. در اسرع وقت در اسرع وقت و علت لکه های قرمز روی پوست را دریابید از او در مورد پوست بپرسید.

هر نقطه قرمز

این خال های قرمز رنگ روی پوست صورت و بدن ایجاد می شوند و به آنژیوم نیز معروف هستند و انواع مختلفی دارند و به طور کلی به 3 دسته تقسیم می شوند. انواع لکه های قرمز عبارتند از:

آنژیوم گیلاس

این نوع خال قرمز شایع ترین نوع آنژیوم است و می تواند در هر جایی از بدن ظاهر شود، اما اغلب در قسمت بالایی بدن دیده می شود.

آنژیوم عنکبوتی

آنژیوم عنکبوتی همانطور که از نامش پیداست دارای ترک های خونی مانند تار عنکبوت است و در مرکز آن یک نقطه قرمز وجود دارد.آنژیوم عنکبوتی به دلیل ظاهرش به راحتی تشخیص داده می شود. این آنژیوم اغلب در کودکان، بیماران مبتلا به بیماری کبدی و زنان باردار رخ می دهد. این نوع خال قرمز بیشتر روی صورت و سینه دیده می شود

آنژیوم دریاچه وریدی

این نوع آنژیوم بیشتر در افراد مسن رخ می دهد. خال هایی که روی لب ها و گوش ها ایجاد می شوند و بیشتر به رنگ آبی هستند. البته برخی از این نوع آنژیوم ها در رنگ های قرمز و بنفش نیز ایجاد می شوند. آنژیوم دریاچه وریدی در افرادی که به مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید هستند بیشتر رخ می دهد.

از ایجاد لکه های قرمز جلوگیری می کند

البته وجود خال قرمز روی پوست برای همه افراد مناسب نیست و افراد دوست ندارند به آن مبتلا شوند به همین دلیل به دنبال راه حل هایی برای پیشگیری از آن می گردند.در این مقاله تصمیم گرفتیم راهکارهای مناسب و آسانی را برای جلوگیری از این بیماری در اختیار شما قرار دهیم. . امیدواریم با رعایت این نکات از ایجاد لکه های قرمز روی بدن خود جلوگیری کنید.
راه های پیشگیری از لکه های قرمز عبارتند از:

از نور مستقیم خورشید خودداری کنید. زیرا اشعه خورشید یکی از موثرترین عوامل ایجاد این خال ها بر روی پوست است.
از تغییرات ناگهانی و متوالی آب و هوا خودداری کنید. بسیاری از افراد در طول روز در محیط های بسیار گرم و بسیار سرد هستند و یا برخی افراد دائماً از مناطق با رطوبت بالا به مناطق گرم و خشک سفر می کنند. این تغییرات در دراز مدت باعث می شود صورت دچار لکه های قرمز گوشتی شود.
مواد شیمیایی یکی دیگر از دلایل برجسته شدن لکه های قرمز روی پوست نوزادان و بزرگسالان است. پس بهتر است از آنها دوری کنید. به دلیل حساسیت بدن کودکان و نوزادان، اغلب لکه های قرمز رنگ بر روی پوست نوزاد به دلیل مواد شیمیایی ظاهر می شود. برومید یکی از مواد شیمیایی است که باعث ایجاد لکه های قرمز روی پوست می شود.
از قرص های ضد بارداری استفاده نکنید

انواع روش های درمان خال قرمز

اگر به دلایلی لکه های قرمز در قسمت های مختلف بدن شما ظاهر شد، نگران نباشید زیرا با روش های مختلفی می توان آنها را از بین برد. اگرچه این خال ها بی ضرر هستند و نیازی به برداشتن ندارند، اما بسیاری از افراد به دلیل ظاهر ناخوشایندشان تمایل به برداشتن آن ها دارند. انواع روش های درمان خال قرمز عبارتند از:

درمان های خانگی برای درمان خال قرمز

امروزه هیچ درمان خانگی و داروهای گیاهی برای خال قرمز برای خلاص شدن از شر خال قرمز وجود ندارد. بسیاری از افراد سعی می کنند با برداشتن خال قرمز از شر آن خلاص شوند. به خاطر داشته باشید که این بسیار خطرناک است و می تواند آسیب جدی به سلامت انسان وارد کند.

لیزر درمان خال قرمز

برداشتن خال قرمز با لیزر را می توان یکی از بهترین روش های درمانی برای رفع این ضایعات پوستی دانست. در این روش لکه های قرمز رنگ وسط لیزر می سوزند و از بین می روند. به خاطر داشته باشید که حذف لکه های قرمز با لیزر به یک تا سه جلسه درمانی نیاز دارد. لیزینگ ضرر چندانی ندارد و پس از جلسات درمانی ممکن است درد و کبودی خفیفی در ناحیه لیزر مشاهده شود که حدود 10 روز پس از درمان از بین می رود.

الکتروتراپی برای درمان خال قرمز

الکتروتراپی روش دیگری برای از بین بردن خال های قرمز است. در این روش با استفاده از الکتروتراپی از جریان الکتریکی برای سوزاندن این زائده پوستی استفاده می شود.

جراحی برای درمان خال قرمز

یکی از روش های دیگر برداشتن خال قرمز، جراحی نام دارد. پزشکان به ندرت از این روش برای برداشتن خال های قرمز استفاده می کنند. زیرا با روش های ساده تری به راحتی می توانند این ضایعات را از روی پوست پاک کنند. استفاده از جراحی برای برداشتن این نوع خال تنها زمانی امکان پذیر است که خال های قرمز بسیار بزرگ باشند و در جاهایی که با لیزر قابل برداشتن نباشند.

به عنوان کلام پایانی می توان گفت که بیش از 90 درصد از لکه های قرمز را می توان با لیزر یا الکتروتراپی از بین برد. این روش ها بسیار بدون درد هستند و پوست در عرض 2 هفته بهبود می یابد.
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر می دانید خال قرمز چیست، باید بدانید که عواملی مانند افزایش سن، تغییرات آب و هوا و مشکلات کبدی باعث ایجاد این ضایعات پوستی می شوند. همچنین شایان ذکر است که خال قرمز ارثی نیز شایع است. اگر شما نیز تحت تاثیر این ضایعات پوستی هستید و به دنبال راه های خلاصی از شر خال قرمز هستید، باید بدانید که با روش های مختلف می توانید از شر این خال ها خلاص شوید. لیزر رایج ترین و بهترین روش برای از بین بردن لکه های قرمز است. توجه داشته باشید که این خال ها خطرناک نیستند و وجود یا ناپدید شدن آن ها تاثیری بر سلامت فرد ندارد، اما باز هم بسیاری از افراد به دلیل ظاهر بد این خال ها دوست دارند آن ها را از بین ببرند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، می توانید با مراجعه به متخصص پوست به هدف خود برسید.
سوالات متداول در مورد خال قرمز

آیا برداشتن خال قرمز خطرناک است؟

خیر – اگر با لیزر یا روش های درمانی طبی انجام شود خطری ندارد اما اگر توسط خود فرد برداشته شود آسیب بسیار جدی به فرد وارد می کند.

اثر لکه قرمز چیست؟

خال قرمز در اثر عواملی مانند شرایط خاص پزشکی، بارداری و تغییرات هورمونی، مشکلات کبدی، تغییرات آب و هوا و با توجه به سابقه پزشکی خانوادگی ایجاد می شود. ارثی شایان ذکر است که افزایش سن را می توان عامل اصلی این بیماری دانست.

علامت نقطه قرمز چیست؟

خال قرمز نوعی زائده پوستی است و نمی تواند به این معنی باشد که فرد از بیماری خاصی رنج می برد. بنابراین، اگر شما هم لکه های قرمز دارید، نباید نگران باشید.

لکه های قرمز چه رنگی هستند؟

این خال ها اغلب به رنگ قرمز ظاهر می شوند، اما برخی از این نوع خال ها به رنگ های آبی و بنفش نیز دیده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید