XBB Corona چیست و چقدر خطرناک است؟ + علائم و سرعت انتشار

XBB Corona چیست و چقدر خطرناک است؟  + علائم و سرعت انتشار

پس از فروکش کرونا، سویه‌های جدید Omicron در ایران پیدا شد و وزارت بهداشت ابتلای 3 نفر به زیر سویه‌های BQ1 و XBB را تایید کرد.

اکنون پس از دوران افول و رکود کرونا در ایران و جهان، چند روزی است که این ویروس مهلک جان تازه‌ای گرفته و دوباره بیداد می‌کند. زیرشاخه جدید کووید-19 نرخ انتقال بالایی دارد.

پس از پیک ششم و هفتم کرونا در کشور و کاهش تعداد مبتلایان و جان باختگان کرونا در چند روز، عده‌ای فکر کردند که کرونا تمام شده است و به زودی پایان کرونا را جشن خواهیم گرفت. کاهش آمار ایران در حالی بود که کشورهای اروپایی و آمریکایی خود را برای مقابله با موج جدید کرونا و اوج هشتم آماده کرده بودند و روند افزایشی در این کشورها مشهود بود.

اکنون کرونا و زیرشاخه جدید آن در کشورهای مختلف به ویژه شرق آسیا مانند چین و ژاپن و برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی در حال رشد هستند و نیاز به حریف دارند!
کرونا چیست؟

کرونا که کووید-۱۹ نیز نامیده می‌شود، نوعی بیماری ویروسی و تنفسی است که با سرعت نسبتاً بالایی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. نام کووید از مخفف نام های دیگر گرفته شده است. ابتدا این کلمه با Co شروع می شود که به معنای کرونا است. دو حرف VI بعد از Ku به معنای ویروس و D در انتهای کلمه به معنای بیماری است.

پراکندگی هشتمین قله در ایران و جهان; یک سویه جدید XBB

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در مصاحبه اخیر خود خاطرنشان کرد: موارد ابتلا به ویروس کرونا در 110 کشور جهان رو به افزایش است و موارد جهانی 20 درصد افزایش یافته و تعداد فوتی ها نیز رو به افزایش است.

در هفته گذشته در فرانسه تعداد مبتلایان 54 درصد افزایش یافت و مقامات از آغاز موج هفتم کرونا در این کشور خبر دادند. از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون، این ویروس دارای جهش‌های زیادی بوده که باعث ایجاد سویه‌های جدید شده و کارشناسان را شگفت زده کرده است.

اخیراً جهش های جدیدی از ویروس کرونا در چین مشاهده شده است که نشان دهنده شناسایی جهش ژنتیکی جدید و تشکیل سویه ای به نام XBB است.

سویه جدید (XBB) ترکیبی از زیرسویه های BA.2.10.1 و BA.2.75 است. به گفته برخی کارشناسان، داده های موجود در مورد توسعه این سویه جدید نشان می دهد که تفاوت های قابل توجهی در شدت بیماری بین سویه های قبلی و سویه جدید XBB وجود دارد.

شواهد اولیه ای وجود دارد که نشان می دهد این سویه جدید نسبت به سایر زیرگونه های آمیکرون خطر عفونت بیشتری دارد. موارد عفونت مجدد عمدتاً محدود به کسانی بود که عفونت اولیه در دوره قبل از Omicron داشتند.

می‌توان پیش‌بینی کرد که پس از چندین ماه رکود، سناریویی که در چین رخ داد، اکنون در ایران نیز در حال وقوع است. به گفته کارشناسان بهداشت، احتمال ورود زیر رشته جدید به نام XBB به کشور بسیار زیاد است و تعطیلات سال نو نیز در ورود آن بی تاثیر نیست.

پزشکان بر این باورند که توانایی این سویه برای عفونت و شدت درگیری بیشتر از سویه های قبلی خواهد بود.
سویه جدید XBB چیست؟

سویه جدید (XBB) ترکیبی از زیرسویه های BA.2.10.1 و BA.2.75 است. به گفته برخی کارشناسان، داده های موجود در مورد توسعه این سویه جدید نشان می دهد که تفاوت های قابل توجهی در شدت بیماری بین سویه های قبلی و سویه جدید XBB وجود دارد.

آیا XBB یک ویروس جدید است؟

خیر، XBB یکی از زیرگونه های کرونا است که در حال گسترش در کشورهای جهان است.
آیا سویه جدید XBB علائم بیشتری دارد و سریعتر پخش می شود؟

تحقیقات نشان می دهد که علائم این سویه جدید مشابه سویه های قبلی کرونا است. همچنین با توجه به مطالعات انجام شده بر روی این سویه جدید، سویه XBB نسبت به سویه های قبلی سرعت انتقال بالاتری دارد.
علائم سویه جدید کرونا

به گفته برخی از متخصصان و متخصصان در زمینه سلامت چین، علائم سویه XBB هیچ تفاوتی با سویه های قبلی ندارد. این علائم شامل موارد زیر است.

در برخی موارد، اسهال و استفراغ
اختلال در بو و چشایی
خس خس سینه و سنگینی قفسه سینه
چشم درد یا سردرد
بدن درد و گرفتگی عضلات
کمبود هوا
احساس خستگی میکنم
آگوه
ایمن سازی واکسن های تزریقی کمکی نمی کند!

به گفته محققان و پزشکان متخصص، یکی از دلایل اصلی ظهور مجدد ویروس کرونا و ظهور هشتمین پیک، کاهش تدریجی ایمنی زایی واکسن های تزریقی است. علاوه بر این، برخی معتقدند که مقاومت در برابر واکسن های تزریقی و تایید شده نمی تواند از جهش های جدید جلوگیری کند.

البته این بدان معنا نیست که نباید دوز تقویت کننده واکسن کرونا را دریافت کنید. طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان و اطلاع رسانی کلیه پزشکان و متخصصان، برای جلوگیری از پیک هشتم کرونا، با تزریق دوز سوم و چهارم واکسن کرونا موافقت می‌کنند.

زمان هشتمین شیوع کرونا در کشور

زمان نشان خواهد داد که آیا هشتمین اوج و موج جدیدی از کرونا در کشور رخ خواهد داد. اما بسیاری از کارشناسان داخل و خارج کشور این امکان را فراهم کردند تا در بهمن و اسفند 1401 شاهد اوج گیری جدید کرونا در ایران باشیم.

چگونه از گسترش قله هشتم جلوگیری کنیم؟

حتما تا به حال این چیزها را زیاد شنیده اید، اما هنوز هم ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی اقدامات مهمی هستند که می توانیم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا انجام دهیم. اکنون که تعداد ویروس کرونا در کشور رو به افزایش است، برای جلوگیری از شیوع پیک هشتم باید به نکات ساده توجه و رعایت کنیم.
چگونه از شیوع مجدد کرونا جلوگیری کنیم؟

از ماسک های با کیفیت استفاده کنید

به خاطر داشته باشید که استفاده از ماسک همچنان یکی از مهمترین اقدامات پیشگیرانه در برابر کرونا است. در این میان افرادی هستند که دیگر پوشیدن ماسک را ضروری نمی دانند و بدون ماسک در مکان های خطرناک تردد می کنند. باید گفت که تاج هنوز تمام نشده است و استفاده از ماسک برای جلوگیری از پخش شدن قله هشتم و شکستن زنجیره تاج ضروری است. از ماسک های پزشکی با کیفیت بالا یا ماسک های پارچه ای که طبق استانداردهای اعلام شده ساخته شده اند استفاده کنید.

فاصله اجتماعی را حفظ کنید

حتما این جمله را زیاد شنیده اید، اما تنها راه شکستن زنجیره و مهار ویروس کرونا، رعایت فاصله گذاری اجتماعی است. حتی الامکان از حضور در محیط های بسته و شلوغ خودداری کنید و در صورت حضور حتما از ماسک استفاده کنید. تهویه مطبوع داخل ساختمان یکی دیگر از اقدامات مهم و ضروری است.

واکسن های خود را کامل کنید

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که حداقل دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، نسبت به افرادی که واکسن نخورده‌اند یا در صورت ابتلا، از نوع خفیف آن رنج می‌برند، کمتر به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند. همچنین مرگ و میر ناشی از کرونا در افراد واکسینه شده به میزان قابل توجهی کمتر است.

در ایران نیز مانند سایر کشورهای جهان، اکثر مردم یک یا دو دوز واکسن کرونا را به خود تزریق کرده اند و از آن راضی هستند. اما در حال حاضر که خبرهای جدید در حال انتشار است، سازمان جهانی بهداشت و مقامات بهداشتی بر تزریق دوز سوم و نوبت چهارم تاکید کرده اند.

آزمایش کرونا PCR انجام دهید

یکی از موثرترین راه‌ها برای کاهش تعداد افراد مبتلا، انجام آزمایش کرونا است. اگر علائمی دارید که مرتبط با کرونا تلقی می شوند، اولین قدم قرنطینه و استراحت است. پس از 2 روز از شروع علائم، آزمایش PCR را انجام دهید.

زمان مشخص خواهد کرد که آیا باید منتظر اوج دیگری باشیم یا نه، اما کارشناسان پیش بینی می کنند که باید منتظر هشتمین پیک کرونا در کشور در بهمن و اسفند 1401 باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید