علائم سویه جدید Corona XE را بشناسید

علائم سویه جدید Corona XE را بشناسید

روز جدید : یکی از جهش های جدید Omicron باعث مرگ 5 میلیون نفر در یک هفته در بریتانیا می شود

اخیراً یک ترکیب آمیکرون از BA.1 و BA.2 در بریتانیا کشف شد که XE نام دارد، که حدود 10٪ سریعتر است (نه ده برابر سریعتر، بلکه فقط 6.9٪ سریعتر).

طبق گزارش اداره ملی آمار (ONS)، تنها در پایان هفته گذشته نزدیک به 5 میلیون کرون جدید ظاهر شد.

با حسن رودگری، استاد مرکز تحقیقات ژنومی علوم پزشکی شهید بهشتی و مدیر تحقیقات سازمان نظام پزشکی کشور درباره جهش جدید کرونری به نام XE گفت وگو کرده ایم.

تفاوت بین یک جهش کرونا به نام XE با سویه های قبلی چیست و در کدام کشورها گزارش شده است؟

رودگری: نوع جدید XE جهشی است که در اثر ترکیب مجدد BA.1 و BA.2 و در نتیجه عفونت همزمان آنها ایجاد می شود و اولین بار حدود 2.5 ماه پیش در انگلستان گزارش شد. محاسبات افزایش 10 درصدی سریعتر در انتقال را نشان داد که چندان قابل توجه نیست. XE در حال حاضر زیر مجموعه Amicron است. مگر اینکه رفتار جدیدی به خصوص با توجه به شدت بیماری یا تظاهرات بالینی آن مشاهده شود. به گفته آژانس بیمه سلامت انگلستان (UKHSCA)، تعداد XE ها در جامعه هنوز برای ارائه یک تحلیل قطعی از رفتار او کافی نیست. زیرا تاکنون تنها 637 مورد قطعی در انگلستان ثبت شده است که از این تعداد نزدیک به 5 میلیون مورد جدید در هفته گذشته قابل توجه نیست.

در کشورهای دیگر، افزایش شدید موارد جدید Amicron BA.2 وجود داشته است. اما اثری از XE نیست. در چین که اخیراً قرنطینه شدیدی را در شانگهای انجام داده است. یک زیرگروه جدید به نام BA.1.1 به همراه BA.2 گزارش شده است که در چین یا سایر نقاط جهان گزارش نشده است. هند همچنین گفت که یک پرونده XE در بمبئی باز شده است.

افزایش 7 درصدی در شریان کرونر توسط جهش XE

باشگاه خبرنگاران جوان: جهش XE چقدر بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر تاج را افزایش داده است؟

رودگری: پس از پرش جدید، رکورد جدیدی در تاریخ همه گیری انگلیس به ثبت رسید که با افزایش 7 درصدی بستری شدن در بیمارستان همراه بود. مرگ و میر جهش یافته نشان نمی دهد که ممکن است به دلیل واکسیناسیون گسترده و موثر باشد. بر اساس گزارش دانشگاه امپریال کالج لندن، بیشتر این افزایش در گروه سنی 55 سال و بالاتر است و بروز کودکان نسبتاً زیاد است. اما برای افراد 18 تا 54 ساله این یک فلات است (تقریباً ثابت) و در 90٪ موارد آمیکرون BA.2 است. گفته می شود که افزایش ناگهانی تا حد زیادی به دلیل محدودیت های شدید بهداشتی و قرنطینه است و محصول گسترش BA.2 یا Stealth است.

علائم جهش کرونری XE

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا علائم جهش کرونری XE با سویه های قبلی متفاوت است؟

رودگری: در حال حاضر هیچ گزارشی مبنی بر تفاوت نوع XE از نظر علائم بالینی و شدت بیماری آمیکرون وجود ندارد و هر دو بیشتر شبیه سرماخوردگی همراه با آبریزش بینی، عطسه و گلودرد هستند که بر خلاف تاج اولیه که تب است. سرفه و کمبود بویایی. چشایی یکی از علائم شایع او بود. NHS انگلستان اخیراً فهرست علائم رایج کووید را به 19 علامت افزایش داده است، از جمله تنگی نفس، خستگی یا بی حالی شدید، بدن درد، سردرد، گلودرد، آبریزش بینی یا آبریزش بینی، از دست دادن اشتها، اسهال، تهوع و استفراغ.

اقدامات ستاد کرونا برای جلوگیری از گسترش XE؛ تسریع در تزریق دوز چهارم در گروه های پرخطر و بازگشایی با توجه به الگوی بیماری

باشگاه خبرنگاران جوان: در شرایط فعلی برای مبارزه یا جلوگیری از سویه XE چه باید کرد؟

رودگری: در مجموع با اطلاعات موجود، نوع XE چندان خطرناک نیست و پدیده نوترکیبی پیش از این بارها اتفاق افتاده و در حال تکرار است. دلیل اینکه ما نوع جدید را XE می نامیم. یعنی قبلا XA XB و XC و XD داشتیم و هیچ کدوم مشکلی نداشت، حتی سویه نوترکیب XD که ترکیبی از انواع خطرناک دلتا و آمیکرون بود.

نتیجه می گیریم که ابتدا بهتر است از ایجاد فضای وحشت غیر ضروری در مورد نوع XE خودداری کنیم. از آنجایی که نه گسترده است و نه لزوماً خطرناک‌تر، و ثانیاً، می‌دانیم که موج جدید کووید ۱۹ در اروپا و آسیا عمدتاً به دلیل نوع آمیکرون BA.2 و نوع XE گزارش‌شده است، معنای چندانی ندارد. از سوی دیگر، به دلیل کاهش تعداد تست های تشخیصی PCR، نمی توان آمار موجود را به عنوان نرخ واقعی انتشار امواج جدید در نظر گرفت. با این حال، به دلیل واکسیناسیون، و همچنین تغییرات ژنتیکی تدریجی در ویروس، شدت علائم بالینی، درگیری ریه، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر به طور قابل توجهی کاهش می یابد. البته، توانایی ویروس برای ارائه اشکال نوترکیب یا جدید خود هنوز یک عامل خطر است.

از افزایش ناگهانی بیماری در برخی از کشورهایی که محدودیت‌ها را لغو کرده‌اند، می‌توان دریافت که کاهش محدودیت‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک، بازگشایی خدمات عمومی و مدارس باید تدریجی و به گفته اپیدمیولوژیست‌ها باشد. در غیر این صورت ممکن است شاهد افزایش انفجاری در تعداد موارد باشیم که قطعاً تعداد بستری ها و مرگ و میرها را افزایش خواهد داد. اگر چه کشنده تر از نوع آمیکرون است.

اکنون به نظر می رسد که ستاد ملی تاج و تخت باید یک جدول زمانی برای بازگشایی ویروس در کشور و مناطق مختلف آن بر اساس شدت بیماری و عوامل منطقه ای برای بازگشایی و فعالیت های اجتماعی ارائه کند و باید برای تسریع خطر بیشتر، دوز چهارم را دریافت کند. گروه های سنی یا بیماری های خاص

دیدگاهتان را بنویسید