سویه جدید “XE” هشدار می دهد که مسری تر از سویه های دیگر است / سازمان بهداشت جهانی

سویه جدید

روز جدیدهمانطور که بسیاری از کشورهای جهان به دلیل کاهش تعداد بیماران مبتلا به کووید-19 مقررات عروق کرونر را کاهش داده اند، سازمان بهداشت جهانی نیز نسبت به سویه جدیدی به نام “XE” هشدار داده است.

همانطور که بسیاری از کشورهای جهان مقررات عروق کرونر را به دلیل کاهش تعداد بیماران مبتلا به کووید-19 کاهش داده اند، سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز نسبت به سویه جدیدی به نام XE هشدار داده است. داده‌های اولیه نشان می‌دهد که زیرگروه XE نسبت به سایر گونه‌های ویروس کرونا مسری‌تر است. سویه کروناویروس آمیکرون که در نوامبر 2021 در آفریقای جنوبی ظاهر شد، طی دو ماه به سویه غالب تبدیل شد و تعداد بیماران مبتلا به کووید-19 را در سراسر جهان افزایش داد. تحمل سویه آمیکرون تقریباً دو تا چهار برابر بیشتر از سویه دلتا است، پس از آن یک زیرگروه آمیکرون به نام BA.2 (آمیکرون نامرئی) گسترش می یابد. این زیرلایه نیز مسری تر از سویه اصلی بود. قبلاً اعلام شده بود که زیرلایه XE قابل تشخیص ترین گونه قابل حمل در جهان است.

زیرگروه XE در کدام کشور یافت شد؟

XE ترکیبی جهش یافته از دو زیرگروه BA.1 (سویه اصلی آمیکرون) و BA.2 است که قدرت انتقال آنها 10 برابر سویه نهفته آمیکرون یا BA.2 است. BA.2 به دلیل قابلیت انتقال بالا، نوعی نگرانی محسوب می شود. زیرگروه XE برای اولین بار در 19 ژانویه 2022 در بریتانیا شناسایی شد و پس از آن بیش از 600 مورد از زیرگروه در این کشور شناسایی شد. مواردی از این ترکیب اخیراً در چین و تایلند گزارش شده است و اولین فردی که به آن مبتلا شده است در هند شناسایی شده است.

علائم شایع، شدت و احتمال موج جدید

ویروس کرونا نوع XE نگرانی های جدیدی را در مورد موج جدید ایجاد کرده است. متخصصان علائم رایج، شدت بیماری و تأثیر احتمالی آن بر کودکان را توضیح می دهند. به گفته کارشناسان، یافته ها نشان می دهد که این سویه کامپوزیت نسبت به نوع اصلی آمیکرون مسری تر است، اما شدت آن خفیف است. آنها تاکید می کنند که همه باید همچنان قوانین همه گیر را رعایت کنند و با رعایت فاصله اجتماعی در همه مکان ها از ماسک استفاده کنند.

چرا ویروس ها دوباره ترکیب می شوند و چه چیزی منجر به تولد XE شد؟

Charo.at Aurora، متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: «کرونا ویروس‌ها حامل RNA به عنوان محتوای ژنتیکی خود هستند. این به طور ذاتی آنها را انعطاف پذیرتر می کند و به آنها اجازه می دهد تا گونه های جدید را راحت تر بسازند. وانکاتاگوپالان، یکی دیگر از پزشکان بیماری های عفونی، افزود: «نوترکیبی ویروس کرونا یک رویداد مورد انتظار است. با این حال، ما واقعاً نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که چه نوع نوترکیبی رخ خواهد داد یا از نظر انتقال یا شدت بیماری چه معنایی خواهد داشت.»

شدت بیماری XE چقدر است؟

وانکاتاگوپالان گفت: “به نظر می رسد شدت بیماری ترکیبی جزئی باشد، اما ما باید قبل از این ادعا مراقب باشیم.” تا کنون، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد بیماری شدیدتر از XE است. همچنین هیچ افزایشی در میزان بستری شدن یا مرگ و میر در بیمارستان وجود ندارد، بنابراین برای اثبات این موضوع به تحقیقات و نظارت بیشتری نیاز است.

* علائم سویه هیبریدی XE

چارو آرورا متخصص عفونی گفت: تاکنون علائم گزارش شده در این نوع مانند آمیکرون، خستگی، بی حالی، تب، سردرد، بدن درد، تپش قلب و مشکلات قلبی است.

وی ادامه می دهد: اگرچه این گونه از ژانویه 2022 در انگلستان یافت شده است، اما فراوانی کم آن دلگرم کننده است. این بدان معنی است که نگرانی کمی وجود دارد و بنابراین افراد آلوده به نوع آمیکرون هنوز آنتی بادی های در گردش کافی برای محافظت از خود دارند.

دیدگاهتان را بنویسید