سازمان بهداشت جهانی: سویه Omicron در 38 کشور شناسایی شد، هیچ مرگ و میر گزارش نشد

سازمان بهداشت جهانی: سویه Omicron در 38 کشور شناسایی شد، هیچ مرگ و میر گزارش نشد

روز جدید سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز جمعه اعلام کرد که سویه omcron ویروس کرونا تاکنون در 38 کشور شناسایی شده است، اما تاکنون هیچ مورد مرگ و میر گزارش نشده است.

به گزارش رویترز، ماریا ون کارچو، یکی از مقامات سازمان جهانی بهداشت، در یک کنفرانس خبری گفت که این سازمان شاهد “رشد رو به رشد” و افزایش شناسایی سویه های Omicron بوده است.

وی افزود: گفته می شود میزان ابتلا به این سویه افزایش یافته است، آنچه باید بدانیم این است که آیا این سویه مسری تر از سویه دلتا است یا خیر.

کارخوف همچنین خاطرنشان کرد که سویه دلتای ویروس کرونا هنوز در سراسر جهان گسترده است.

وی توضیح داد: «معلوم نیست که آیا سویه جدید باعث بیماری شدیدتر می شود یا خیر. گزارش های اولیه از آفریقای جنوبی نشان می دهد که بسیاری از بیماران علائم خفیف را تجربه می کنند. اولین موارد سویه omicron در میان گروهی از دانش‌آموزان گزارش شد و افراد جوان‌تر علائم خفیف‌تری را نسبت به افراد مسن تجربه کردند.

یک پزشک برجسته آفریقای جنوبی این هفته به خبرگزاری ها گفت که علائم اومیکرون غیرعادی اما “بسیار خفیف” است.

در همین حال، سومیا سوامیناتان، دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت گفت: مردم نباید از سویه جدید Omicron بترسند و هنوز برای اظهار نظر در مورد نیاز به تغییر واکسن‌ها زود است.

مایک رایان، مدیر مدیریت اورژانس در سازمان بهداشت جهانی، گفت که هنوز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه واکسن‌ها را می‌توان اصلاح کرد و با omicron سازگار کرد وجود ندارد و در حال حاضر واکسن‌های موثر زیادی وجود دارد.

او گفت: «ما باید بر توزیع عادلانه‌تر واکسن‌ها تمرکز کنیم. ما باید روی واکسیناسیون افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند تمرکز کنیم.

سویه های Omicron در آسیا، آفریقا، آمریکای شمالی و جنوبی، خاورمیانه و اروپا شناسایی شده اند و موارد ابتلا در هفت استان از 9 استان آفریقای جنوبی گزارش شده است. این سویه اولین بار در آفریقای جنوبی گزارش شد.

با گسترش سریع امیکرون ها در سراسر جهان، مقامات دولتی اقدامات محدودکننده ای را علیه این نوع جدید تاج انجام داده اند و ترس از موج مرگبار جدید عفونت ها را عمیق تر کرده اند و نشان می دهند که نبرد نزدیک به دو ساله با این بیماری به پایان نرسیده است.

در حالی که برخی از دولت های اروپایی به سرعت اقدامات ریاضتی از جمله استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی را مجدداً اعمال کردند.

سویه جدید تاج به آفریقای جنوبی گسترش یافته است، جایی که تنها هفت درصد از جمعیت 1.2 میلیارد نفری آفریقا واکسینه شده اند.

قاره آفریقا به حدود 1.5 میلیارد دوز واکسن برای ایمن سازی 60 درصد جمعیت خود و دستیابی به سطح ایمنی در برابر ویروس کرونا نیاز دارد. تاکنون، این قاره کمی بیش از 400 میلیون دوز دریافت کرده است.

ماه گذشته، سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی (WHO) از استفاده از واکسن تقویت کننده (دوز سوم) در کشورهای ثروتمند انتقاد کردند و گفتند که این واکسن دسترسی کشورهای فقیرتر به این واکسن را کاهش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید