وزیر بهداشت: Omicron انتقال بالاتر اما مرگ و میر کمتری دارد

وزیر بهداشت: Omicron انتقال بالاتر اما مرگ و میر کمتری دارد

روز جدید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون موردی از ویروس امیکرون در کشور ثبت نشده است، اما بر اساس تحقیقات جدید، این سویه تاج دار با وجود شیوع بیشتر، مرگ و میر کمتری نسبت به سویه های قبلی دارد.

بهرام عین اللهی روز پنجشنبه در حاشیه نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هماهنگی ها و تمهیدات لازم برای کنترل و جلوگیری از شیوع امیکرون در کشور اندیشیده شده است و از مردم می خواهیم که ادامه دهند. زیرا همیشه خطر تاج گذاری وجود دارد و بی توجهی به این امر منجر به بازگشت به وضعیت قبلی می شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر وضعیت ایران از نظر کنترل تاج نسبتاً خوب است و در 10 روز گذشته آمار مرگ و میر ناشی از تاج در سراسر کشور دو برابر شده است، هرچند حتی یک مورد مرگ برای ما مهم است و نمی تواند او باشد. به راحتی از آن گذشت

وی افزود: در حال حاضر وضعیت آمریکا و کشورهای اروپایی با توجه به شیوع کرونا بسیار بحرانی است به طوری که امروز بیش از یک میلیون نفر در کشورهایی مانند آمریکا و روسیه از تلفات کرونا خبر می دهند.

عین اللهی افزود: در کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا و انگلیس درصد زیان تاج زیاد است.

وزیر بهداشت پوشش کامل واکسیناسیون را یکی از دلایل کنترل مطلوب تاج در ایران دانست و گفت: اکنون 86 درصد از جمعیت واجد شرایط ایران اولین دوز و 75 درصد دوز واکسن دریافت کرده اند. دوزها آنچه باید مورد حمایت مردم و ارزش گذاری فرهنگی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: باید به سمتی برویم که بالغ بر 85 درصد جمعیت ایران علاوه بر رعایت پروتکل های بهداشتی، 2 دوز واکسن کراون دریافت کرده اند.

وزیر بهداشت در بخشی از سخنان خود گفت: از زمان انقلاب تاکنون گام های بلندی در حوزه پژوهش و بهداشت در کشور برداشته ایم به طوری که هم اکنون در تمامی دانشگاه های علوم پزشکی مراکز تحقیقاتی وجود دارد.

عین اللهی افزود: بر رسالت و بومی گرایی پژوهش تاکید شده و تلاش می شود مراکز تحقیقاتی در راستای رفع مسائل بهداشتی گام های بومی بردارند.

وی بیان کرد: ماموریت گرایی به این معناست که هر دانشگاهی در هر مطالعه ای مشارکت نداشته باشد، بلکه هر مرکز دانشگاهی باید با توجه به مشکلات منطقه خود و امکانات و منابع خود تحقیقات خود را دنبال کند.

عین اللهی افزود: به عنوان مثال دانشگاه هایی که در نزدیکی دریا قرار دارند و دانشگاه های فعال در مناطق کویری ممکن است تحقیقات کاربردی و اختصاصی بهداشتی خود را داشته باشند.

وی با اشاره به لزوم بهره وری در حوزه سلامت گفت: در حال حاضر برخی داروها و تجهیزات پزشکی از کشورهای دیگر وارد می شود که باید به سمت خودکفایی حرکت کنیم.

عین اللهی افزود: در حال حاضر 3 درصد داروهای مصرفی کشور از خارج از کشور وارد می شود و 97 درصد نیز تولید داخل است. در حوزه تجهیزات پزشکی و مواد مصرفی، 20 درصد تجهیزات وارداتی و 80 درصد در داخل تولید می شود، اما در تجهیزات با فناوری پیشرفته، واردات بیشتر از کشورهای دیگر است و بین 50 تا 60 درصد موارد را تشکیل می دهد.

نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور روز گذشته در مشهد آغاز شد که امروز به پایان می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید