«آسترازنکا» از چرخه تزریق خارج شد/ سویه جدید کرونا به شدت مسری است/ 50 درصد مردم دوز سوم را دریافت نکردند

«آسترازنکا» از چرخه تزریق خارج شد/ سویه جدید کرونا به شدت مسری است/ 50 درصد مردم دوز سوم را دریافت نکردند

روز جدید : نکته مهم شدت آلودگی این سویه است که نسبت به سویه های قبلی عفونت زایی بسیار بالایی دارد. با آمیکرون، یک نفر می تواند تا 10 نفر را مبتلا کند، اما این سویه جدید می تواند تا 18 نفر را مبتلا کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به میزان شیوع، علائم و شدت بیماری زایی سویه BA5 آمیکرون و همچنین تاریخ استفاده همزمان از واکسن های کرونا. تاکید کرد: واکسن AstraZeneca به دلیل پایان یافتن مدت زمان ماندگاری اقلام موجود در کشور توسط مراکز مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در سه هفته گذشته تعداد مبتلایان به کرونا، بستری‌ها و درمان‌های سرپایی افزایش یافته و در برخی روزها به دو تا سه برابر رسیده است، گفت: این آمار آغاز موج هفتم کرونا را نشان می‌دهد. سویه رایج این موج BA5 است که در کشورهای دیگر نیز به عنوان BA4 مشاهده شده است و قطعا ایران نیز از این سویه مصون نخواهد بود.

وی با اشاره به ویژگی های این سویه جدید تصریح کرد: این سویه باعث ایجاد بیماری شبه آنفولانزا می شود که دوره نهفتگی آن بین سه تا پنج روز است. علاوه بر این، اختلالات بویایی و چشایی به مجموعه علائم کرونا در این سویه جدید بازگشت، در حالی که این علائم در سویه آمیکرون وجود نداشت.

سیر بیماری سویه جدید آمیکرون

سهرابی با بیان اینکه دوره بیماری پنج تا شش روز و گاهی تا 10 روز طول می کشد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه شدت بیماری در این سویه خفیف تر از سویه های قبلی است اما نکته مهم شدت آلودگی این سویه است که قوی تر از سویه های قبلی است.بسیار مسری است. با آمیکرون، یک نفر می تواند تا 10 نفر را مبتلا کند، اما این سویه جدید می تواند تا 18 نفر را مبتلا کند.

نرخ انتشار BA5 و نگرانی برای جهش دیگر

وی این شدت عفونت را نگران کننده دانست و اظهار داشت: وقتی ویروس با این سرعت در گردش است، مهم ترین نگرانی ما ظهور جهش دیگری است.

وی با تاکید بر لزوم تکمیل واکسیناسیون همه هموطنان در برابر کرونا گفت: 50 درصد افراد هنوز نوبت سوم را تزریق نکرده اند و کسانی که تزریق قبلی خود را شش ماه انجام داده اند می توانند نوبت بعدی را تزریق کنند. برخی افراد ممکن است عدم دریافت واکسن را با ادعای خفیف بودن این سویه توجیه کنند. اما باید بدانیم که با سرعت بالای گردش ویروس، ممکن است جهش دیگری ظاهر شود و مشکلات دوباره شروع شود.

زمان احتمالی پایان اپیدمی کرونا مشخص شد
وزیر بهداشت: میزان شیوع نوع جدید کرونا 18 برابر بیشتر از کرونای اصلی است

سهرابی همچنین با تاکید بر اثربخشی واکسن ها خاطرنشان کرد: واکسن ها با ورود به بازار چندین بار آزمایش می شوند، بنابراین اثربخشی و کارایی آن تایید می شود.

امکان ثبت واکسن تاریخ مصرف گذشته وجود ندارد

با اشاره به اینکه اگر واکسن ها تاریخ مصرفشان تمام شده باشد نمی توان به صورت خودکار در سامانه تی تک ثبت نام کرد، افزود: سامانه تی تک به گونه ای راه اندازی شده است که اگر واکسنی منقضی شده باشد امکان ثبت نام وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تاریخ انقضای واکسن ها به معنای آخرین تاریخ مصرف زمانی است که واکسن موثر و کارآمد باشد، با استناد به شواهد وزارت بهداشت، افزود: واکسن ها پس از عرضه به بازار آزمایش می شوند تا میزان پایداری مواد موثره آن بررسی شود. . تاریخ استفاده از واکسن ها نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها قابل تمدید است. زیرا واکسن هنوز پایدار است و اثر خود را دارد.

AstraZeneca از چرخه مراکز بهداشتی خارج شد

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز یادآور شد: جای نگرانی نیست. زیرا آزمایشگاه های وزارت بهداشت و مراجع نظارتی بر این امر نظارت کامل دارند تا واکسن ها همه استانداردها را داشته باشند و کاری انجام نشود که سلامت شهروندان را به خطر بیندازد. در حال حاضر، واکسن AstraZeneca از چرخه مراکز بهداشتی خارج شده است. پس از انقضای آنها، به روش های خاصی ثبت و از بین می روند.

سویه هایی که از واکسن آمیکرون اجتناب می کنند

این پزشک با اشاره به اینکه برخی از سویه های کرونا به ویژه BA4 و BA5 از واکسن فرار می کنند، تصریح کرد: این سویه ها سیستم ایمنی بدن و اثر واکسن را دور می زنند، اما نکته مهم این است که واکسن ها ممکن است خیلی از عفونت جلوگیری نکنند. این بدان معناست که افراد بیشتر در معرض ابتلا هستند، اما از بیش از 80 درصد از بستری شدن در بیمارستان و مرگ جلوگیری می کند.

سهرابی با بیان اینکه البته واکسن در برابر سویه های جدید عملکرد پیشگیرانه دارد، گفت: از طرفی ایمنی بدن بعد از مدتی کاهش می یابد. به همین دلیل، دوزهای تقویت کننده واکسن به فعال شدن مجدد سیستم ایمنی بدن کمک می کند و سطح آنتی بادی ها به سطحی می رسد که از عفونت مجدد جلوگیری می کند.

نیازی به وارد کردن مجدد محدودیت ها نیست

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سیاست گذاری در خصوص لزوم ایجاد محدودیت بر عهده ستاد کرونا است، گفت: مشاهدات محیطی نشان می دهد که نیازی به ایجاد قرنطینه و قرنطینه نیست. محدودیت های شدید در این زمان با این حال، افراد می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی و بهداشت شخصی به کاهش بروز این بیماری کمک کنند. علاوه بر این، تجربه سایر کشورها نشان می دهد که این فشار آنقدر شدید نشده است که نیاز به از سرگیری محدودیت های سختگیرانه داشته باشد. اما از آنجایی که سویه های تاج قابل پیش بینی نیستند، باید همیشه محتاط باشیم.

اهمیت رعایت پروتکل ها و به خصوص پوشیدن ماسک

سهرابی با بیان اینکه همه مردم باید علاوه بر واکسیناسیون، پروتکل های بهداشتی دیگری مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شستن دست ها و … را به ویژه در زمان موج جدید رعایت کنند، یادآور شد: نباید منتظر نارنجی و قرمز شدن شهرها باشیم. سپس پروتکل ها را دنبال کنید. همه باید از این به بعد پروتکل ها را رعایت کنیم تا در آینده دچار شرایط نارنجی و قرمز نشویم و به این شرایط بحرانی نرسد. لذا از مردم تقاضا داریم در اماکن عمومی و سرپوشیده مانند مترو، اتوبوس، معابر، خدمات رسان و غیره از ماسک استفاده کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه با سویه جدید کرونا این بیماری در کودکان بیشتر دیده می شود، گفت: بنابراین کودکان در این دوره از اهمیت بالینی خاصی برخوردار هستند. اگرچه دو سال از شیوع ویروس کرونا می گذرد، اما هنوز اطلاعات کافی در مورد عوارض این بیماری در آینده نداریم. بنابراین با پیشگیری از بیماری از عوارض بعدی آن جلوگیری می کنیم.

علائم سرماخوردگی کرونا محسوب می شود

دکترای پزشکی اجتماعی با بیان اینکه در شرایط اپیدمی کرونا علائمی مانند تب، آبریزش بینی و غیره وجود دارد. باید بر این اساس باشد؛ وی گفت: مگر اینکه خلاف آن ثابت شود، برای همه نیز ثابت شده است که افرادی که علائم سرماخوردگی داشتند بیشتر به کرونا مبتلا شده اند. با توجه به اینکه مردم تا حد امکان بهداشت فردی و پروتکل ها را رعایت می کنند، در این مدت آمار سرماخوردگی و آنفولانزا به شدت کاهش یافته است. بنابراین هنگام مشاهده علائم سرماخوردگی باید حدس زد که این سرماخوردگی است و پنج تا هفت روز قرنطینه شود تا بهبود یابد.

سهرابی همچنین خاطرنشان کرد: باید بدانیم که همه ما در قبال سلامت یکدیگر مسئولیم و این نادیده گرفتن حق سایر شهروندان است که بیماری خود را سرماخوردگی تلقی کنند و از پروتکل ها پیروی نکنند و دیگران را مبتلا کنند. البته اگر فرد مبتلا قبلاً بیماری زمینه‌ای داشته باشد، عوارض بدتر و شدیدتر کرونا را برای او به همراه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید