همه چیز در مورد نوع جدید XBB.1.5 Corona

همه چیز در مورد نوع جدید XBB.1.5 Corona

دانشمندان بر این باورند که XBB.1.5 زمانی پدیدار شد که فردی به طور همزمان با دو زیرسویه مختلف (BA.2.75 و BA.2.10.1) از خانواده Omicron آلوده شد. به عبارت دیگر، در این حالت، بخشی از ژنوم یک ویروس با قسمت دیگری از ویروس دوم ترکیب می شود. این باعث حداکثر تقویت، توالی و انتشار ویروس می شود.

سر زیرمجموعه XBB.1.5 که به “Kraken” تغییر نام داد، اولین بار بین نوامبر تا دسامبر 2022 در شهر نیویورک یا اطراف آن در ایالات متحده یافت شد. گفته می شود این نام غیر رسمی توسط زیست شناس به نام رایان گرگوری در توییتر پیشنهاد شده است. . هدف از انتخاب چنین نامی مقایسه قدرت این نوع جدید با هیولای دریایی افسانه ای و عظیمی به همین نام است. شایان ذکر است که این نامگذاری به طور رسمی توسط سازمان بهداشت جهانی تایید نشده است.

XBB.1.5 چیست؟

یکی از دیگر زیرسویه های Omicron از نوع غالب جهانی، نوع XBB.1.5 است که حاصل ادغام دو زیرسویه با یکدیگر است و این مشکل آن را به سویه نوترکیب تبدیل کرده است. شینا کرویکشانک، استاد مؤسسه ایمونولوژی در دانشگاه منچستر، توضیح می دهد که دو زیرسویه مختلف از سویه Omicron برای ایجاد این نوع ترکیب شدند.

از زمان ظهور سویه Omicron در اواخر سال 2021، این زیرسویه از سویه های قبلی (از جمله دلتا) بهتر عمل کرده است.

علائم این نوع چیست؟

بر اساس اطلاعات و شواهد موجود، علائم XBB.1.5 مشابه سایر سویه های قبلی Omicron است. افراد مبتلا علائمی شبیه سرماخوردگی را تجربه می کنند. شایع ترین علائم احتمالی نوع XBB شامل آبریزش بینی، سردرد، تهوع و استفراغ، درد معده، عطسه و گلودرد شدید است.


آیا XBB.1.5 از زیرگونه های قبلی خطرناک تر است؟

پروفسور وندی بارکلی از امپریال کالج لندن می گوید: XBB.1.5 دارای یک جهش به نام F486P است که توانایی اتصال ویروس به سلول ها را بازیابی می کند و در عین حال ایمنی را تقویت می کند. این باعث می شود که ویروس راحت تر گسترش یابد.

این بدان معناست که هرگونه مصونیتی که از طریق واکسن‌ها یا مواجهه قبلی با ویروس کووید به دست آورده‌ایم ممکن است به اندازه کافی مؤثر نباشد زیرا این نوع دارای مکانیسم فرار ایمنی است.

او می افزاید که این تغییرات تکاملی مانند مراحلی هستند که یک ویروس برای یافتن راه های جدیدی برای دور زدن مکانیسم های دفاعی بدن خود طی می کند.

دانشمندان بر این باورند که XBB.1.5 زمانی پدیدار شد که فردی با دو زیرسویه مختلف (BA.2.75 و BA.2.10.1) از خانواده Omicron آلوده شد. به عبارت دیگر، در این حالت، بخشی از ژنوم یک ویروس با قسمت دیگری از ویروس دوم ترکیب می شود. این باعث حداکثر تقویت، توالی و انتشار ویروس می شود.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) تایید کرده است که XBB.1.5 در رشد و گسترش آن بیش از هر گونه زیرسویه دیگری که تاکنون دیده شده است، و تا حدودی از این نظر برتر است. اما به گفته این سازمان، تاکنون هیچ نشانه ای مبنی بر جدی یا خطرناک بودن این نوع از انواع قبلی Omicron وجود ندارد.


XBB.1.5 تاکنون در کدام مناطق دیده شده است؟

این نوع جدید از خانواده Omicron تاکنون در کشورهایی از جمله بریتانیا و ایالات متحده دیده شده است. طبق داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، زیرسویه XBB.1.5 در حال حاضر بیش از 40 درصد از کل موارد کووید-19 در ایالات متحده را تشکیل می‌دهد و آن را به نوع غالب در این کشور تبدیل می‌کند.

پس از ایالات متحده، این نوع در سراسر اروپا، استرالیا و بخش هایی از آسیای جنوب شرقی گزارش شده است.

در بریتانیا، تنها حدود 4 درصد از موارد کووید در حال حاضر با این نوع مرتبط هستند. اما امکان افزایش وجود دارد. همچنین، آمار (تا اواسط دسامبر) نشان می دهد که از هر 25 مورد کووید در بریتانیا یک مورد XBB.1.5 بوده است. آژانس امنیت سلامت بریتانیا هفته آینده گزارشی در مورد شیوع این نوع در بریتانیا منتشر خواهد کرد.


نگرانی های پزشکی پیرامون شیوع XBB.1.5 چیست؟

پروفسور بارکلی تاکید می‌کند که هیچ دلیلی برای نگرانی در بریتانیا وجود ندارد، زیرا هیچ مدرکی وجود ندارد که XBB.1.5 سد محافظتی واکسن را در برابر بیماری‌های شدید نقض کند. او نگران تأثیر بالقوه این گزینه بر گروه های آسیب پذیر است. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا کسانی که واکسن دریافت نکرده اند در معرض خطر بیشتری هستند.

گفته می شود که نگرانی ها بیشتر در مورد کشورهایی مانند چین است. پروفسور دیوید هیمن، از دانشکده بهداشت عمومی لندن، گفت: “چین باید به طور شفاف داده های بالینی افراد آلوده را به اشتراک بگذارد تا مشخص شود که ویروس چگونه در یک جمعیت غیر ایمن نشده عمل می کند.”

دکتر اریک فیگل-دینگ، اپیدمیولوژیست، همچنین قبلاً (29 دسامبر) در مورد گسترش XBB.1.5 توییت کرد: «این زیرمجموعه جدید (XBB.1.5) نسبت به زیرگروه‌های BQ و XBB هم سرکوب‌کننده‌تر و هم خطرناک‌تر است. او کار می کند.”

دیدگاهتان را بنویسید