روحانی: همه چیز برای احیای برجام «آماده» بود، متأسفانه این اتفاق نیفتاد / این کشور متعلق به «همه ایرانیان» است. آیا می توان گفت «یک گروه» به بقیه نیازی ندارد!

روحانی: همه چیز برای احیای برجام «آماده» بود، متأسفانه این اتفاق نیفتاد / این کشور متعلق به «همه ایرانیان» است.  آیا می توان گفت «یک گروه» به بقیه نیازی ندارد!

سایت رسمی روحانی نوشت: رئیس جمهور سابق ایران تاکید کرد: امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند اگر مردم ظلم شوند و مردم از حکومت فاصله بگیرند، جامعه متفرق و متفرق می شود، فریب در دین آغاز می شود و نشانه ها آغاز می شود. ظاهر پرخاشگری و ظلم. در این شرایط خوبان می خورند و در خانه می مانند و بد و بد بر مردم حکومت می کنند. باید راهی برای حضور و مشارکت آنها فراهم شود. این کشور متعلق به همه ایرانیان است. آیا می توان گفت که من نیازی به دیگران ندارم؟

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور سابق کشورمان در دیدار عادی خود با وزرا و معاونان رئیس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم که چهارشنبه 23 اردیبهشت ماه برگزار شد، روز کارگر و معلم را تبریک گفت و گفت: : امروز شرایط اقتصادی مردم مناسب نیست و اکثریت جامعه قدرت خریدشان کاهش یافته است. وقتی تورم بالای 50 درصد است و افزایش دستمزد حدود 20 درصد است، مشخص است که قدرت خرید مردم در حال کاهش است و این میزان یارانه تضمین کننده زندگی مردم نیست.

وی با بیان اینکه تمام تلاش ما بر این بود که دولت سیزدهم بتواند با مشکلات کمتری شروع به کار کند، گفت: امیدوارم در اسفند 99 یا فروردین 1400 موضوع برجام حل شود، بنابراین دولت که روی کار می آید، مواجه با این مشکل بزرگ نخواهد بود همه چیز تمام شد و آماده احیای برجام بود. ما حتی توانستیم امتیاز حذف سپاه از لیست گروه های تروریستی و رفع تحریم های دفتر رهبری و نهادهای مرتبط را از طرف های مذاکره بگیریم که وقتی به مقام معظم رهبری گزارش دادم بسیار خوشحال شدند. اما متاسفانه این امکان وجود نداشت.

رئیس جمهور سابق کشورمان افزود: به اندازه کافی واکسن کرونا تهیه کرده ایم و تعداد زیادی هم سفارش داده ایم. همچنین معادل 400 هِم اسکناس در بانک مرکزی در اختیار این دولت قرار داده ایم. 95 تا 98 درصد پروژه ها را آماده افتتاح برای دولت سیزدهم گذاشته ایم. دولت می تواند تمام این پروژه های بزرگ را تا ژانویه افتتاح کند. خط ریلی زاهدان به هش و چابهار به ایرانشهر آماده افتتاح شد. فاز اول پروژه بسیار بزرگ خط لوله گور جاسک که مدیریت آن را استراتژیک ترین طرح می دانست، تبدیل به عملیاتی شد که می توانست 300 هزار بشکه نفت صادر کند، اما تعطیل شد و فاز 3 پیگیری نمی شود. بزرگترین پروژه انتقال آب از خلیج فارس به کویر محقق شد و به سیرجان، اردکان و یزد رسید اما اکنون پیگیری نمی شود. در 5 ماهه پایانی دولت دوازدهم 68 هزار و 855 پروژه مهم به ارزش 815 هزار و 127 میلیارد تومان افتتاح کردیم که بدون احتساب افتتاح پروژه های وزرا و استانداران بود. هیچ مدرکی مبنی بر افتتاح این همه طرح مهم در هفته های آخر دولت وجود ندارد.

روحانی تصریح کرد: در ابتدای دولت یازدهم شرایط بسیار سختی داشتیم اما در سایه امید و اعتماد مردم و قبل از شروع برنامه های دولت شرایط بهتر شد. نرخ دلار در پایان سال 1398 حدود 3900 تومان بود اما در بهمن و اسفند 98 به 2700 تومان رسید و پس از 9 ماه تورم نقطه به نقطه به 45 درصد به 14 درصد رسید یعنی 31 واحد درصد کاهش یافت. که بی سابقه بود. تورم مواد غذایی در ماه می 2019 6.9 درصد ماه به ماه بود و در می 2019 به 1.8 درصد رسید.

رئیس جمهور سابق افزود: اکنون با وجود اینکه گفته می شود دولت یکپارچه است اما انتظار می رود بسیاری از مشکلات حل شود. البته باید دید منظور از حکمرانی یکسان چیست و آیا می تواند مفید باشد؟ از آنجایی که قوه قضاییه باید بی طرف باشد، پس این باید به معنای دولت و مجلس باشد. انشالله برای صدا و سیما و ائمه جمعه و نیروهای مسلح فرقی نمی کند کدام دولت یا مجلس کار کند. اصولا ملت و دولت باید متحد باشند نه نیروهای دولتی. اگر ملت و دولت متحد باشند مشکلات حل می شود. یک دولت قوی نمی تواند کاری انجام دهد، یک جامعه قوی می تواند مشکلات را با همکاری حل کند.

وی با ابراز نگرانی از بروز اختلافات در جامعه، گفت: در طول این 44 سال تمام تلاش ها برای کاهش اختلافات و تقویت وحدت اجتماعی بوده است. اتحاد بین طبقات مختلف مردم از هر دین و مذهب و سلیقه. اما امروزه این موضوع از شکاف اجتماعی فراتر رفته و به یک تعارض اجتماعی تبدیل شده است. نباید اجازه داد در جامعه تفرقه و تفرقه ایجاد شود و جمعیتی در معرض جمعیتی دیگر قرار گیرد و یا افراد یک تفکری در معرض تفکر دیگری قرار گیرند. حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) در دوران حکومت خود قصد اصلاح برخی از انحرافات ظاهری را داشت، اما از این که نگران بود در جامعه و حتی در صفوف سپاه خود اختلاف ایجاد شود، سکوت کرد.

روحانی با تاکید بر اینکه باید به این نکته توجه کنیم که جامعه تغییر کرده است، افزود: اکثریت جامعه را جوانان متولد ۴۰ سال اخیر تشکیل می دهند. این نسل جدید و جوان فرهنگ، زبان و خواسته های خاص خود را دارد. او دنیای اطراف خود را می بیند و مقایسه می کند. ما نمی توانیم با آنها به زبان سلطه صحبت کنیم. آنها باید متقاعد شوند که شرکت کنند. آنها باید انگیزه داشته باشند. آنها باید ببینند که نظرشان مهم و قابل احترام است. راه گرد هم آوردن جوانان کور و کور نیست. زبان شلاق زدن در این زمینه کار نمی کند. جوانان باید امکان تغییر را ببینند تا سرمایه در گردش و ابتکار خود را به میدان بیاورند. خطر بزرگ فرار مغزها تنها با ایجاد زمینه جذب و امید به تاثیرگذاری از کشور برطرف می شود. میدان را باید باز کرد تا جوانان بمانند و بسازند.

وی تاکید کرد: امیرالمومنین (ع) فرمودند اگر مردم ظلم شوند و مردم از حکومت فاصله بگیرند، جامعه متفرق و متفرق می شود، فریب در دین آغاز می شود و نشانه های تجاوز و ظلم نمایان می شود. در این شرایط خوبان می خورند و در خانه می مانند و بد و بد بر مردم حکومت می کنند. باید راهی برای حضور و مشارکت آنها فراهم شود. این کشور متعلق به همه ایرانیان است. آیا می توان گفت که من نیازی به دیگران ندارم؟ دولت باید دست خود را به سوی بزرگان دانا و با تجربه و جوانان متفکر و مبتکر دراز کند و از آنان راه حل بخواهد. تنها راه بهبود و رهایی از مشکلات این است که به مردم مراجعه کنیم و از آنها کمک بخواهیم، ​​راه دیگری وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید