شایع ترین علائم سنگ کیسه صفرا چیست؟/روش های درمان

سنگ های صفراوی را می توان تجمع مجموعه ای از مواد صفراوی در کیسه صفرا نامید. اما آیا می دانستید که آنها می توانند به کوچکی یک دانه شن یا حتی به اندازه یک توپ باشند؟

گاهی اوقات این سنگ ها می توانند عوارضی مانند عفونت، یرقان، سپتی سمی، پانکراتیت و غیره ایجاد کنند.

کیسه صفرا عضوی است در انتهای کبد که در آن صفرای ترشح شده توسط کبد ذخیره می شود و در صورت نیاز از طریق مجرای صفراوی مشترک (CBD) به روده کوچک ریخته می شود.

سنگ های صفراوی سنگ های کوچکی هستند که از کلسترول ساخته شده اند و در کیسه صفرا تشکیل می شوند.

دکتر نئتا مودی، یکی از متخصصان هندی در این باره گفت: سنگ کیسه صفرا تنها علائم عمومی مانند اسیدیته زیاد، حالت تهوع و درد شکم ایجاد می کند، اما این سنگ ها بعداً می توانند عوارض زیادی ایجاد کنند. بهتر است به این علائم توجه کنید و بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

علل ایجاد سنگ کیسه صفرا:
دکتر نتا مودی توضیح داد: سنگ های صفراوی به دلیل عدم تعادل در ترکیب شیمیایی صفرا در کیسه صفرا ایجاد می شوند. به همین دلیل، کلسترول صفرا بیش از حد بالا می رود و کلسترول اضافی به سنگ تبدیل می شود. اگر فردی اضافه وزن داشته باشد و دیابت داشته باشد و چربی زیادی مصرف کند، در معرض خطر بیشتری قرار دارد. در صورت مشاهده علائمی مانند درد مکرر شکم، اسیدیته بیش از حد، حالت تهوع، استفراغ و غیره به پزشک مراجعه کنید زیرا تاخیر در تشخیص می‌تواند منجر به عوارض دیگری شود.

تشخیص:
به گفته دکتر نئتا مودی، برای تایید تشخیص سنگ کیسه صفرا، جراح شما را به طور کامل معاینه می کند. وی همچنین افزود: پزشک در مورد سابقه پزشکی شما نیز سوال خواهد کرد. سپس از شما خواسته می شود که آزمایش خون و سونوگرافی انجام دهید. گاهی اوقات سی تی اسکن نیز می تواند برای بیمار مفید باشد. پس از تایید تشخیص این عارضه، پزشک روند درمانی مناسبی را برای بیمار پیشنهاد می کند.

رفتار:
به گزارش هندوستان تایمز، این متخصص توصیه می کند: فقط باید به دستورات پزشک عمل کرد. اگر علائمی مانند درد شکم، یرقان و حتی پانکراتیت دارید، عمل “کوله سیستکتومی” برای برداشتن کیسه صفرا توصیه می شود. با این حال، جراحی لاپاراسکوپی ترجیح داده می شود زیرا خطر کمتری دارد و بهبودی سریع تری دارد و ایمن است. پس از برداشتن کیسه صفرا، بیماران می توانند با یک رژیم غذایی عادی به زندگی عادی خود ادامه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید