کودتای 28 مرداد نشان داد که نباید به حمایت ظاهری آمریکا بسنده کرد


ساعت: 11:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۷
کد خبر: 1890798

کامران غضنفری گفت: کودتای 28 مرداد نشان می دهد که ما نباید به حمایت های ظاهری آمریکا بسنده کنیم، باید روی پای خود بایستیم و به مردم خود تکیه کنیم و برای مقاومت در برابر زیاده خواهی های دشمنان به یاری خداوند متعال توکل کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کامران غضنفری در گفتگو با راه آرمان; انگلیسی ها با بیان اینکه طرح کودتای 28 مرداد 1332 به طور مشترک توسط دولت های آمریکا و انگلیس انجام شد و البته قبل از آن تاریخ در مهر 1331، کودتا را برای سرنگونی دولت با کمک نمایندگان داخلی خود طراحی کرده بودند. وقتی این توطئه کشف شد و برخی از عوامل دخیل در آن دستگیر شدند، آنها را کنار گذاشتند و دولتی را به قدرت رساندند که کاملاً از سیاست آنها پیروی می کرد.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: اما متأسفانه نحوه برخورد مصدق با این حادثه و افراد دستگیر شده بسیار ساده انگارانه بود و به عنوان مجرمان عادی تحویل دستگاه قضایی شدند و تعدادی از آنها پس از چند ماه آزاد شدند. مثلاً برادران رشیدی که از بستگان دکتر مصدق بودند، پس از چند ماه از زندان آزاد شدند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه عوامل اصلی کودتاچی خیلی راحت از زندان آزاد شدند و برای کودتای بعدی با انگلیسی ها همکاری کردند، گفت: متأسفانه مصدق در مورد اختلاف ایران و نفت انگلیس به آمریکایی ها اعتماد کرد که آمریکا. شرکت، دولت ایران باید حمایت کند. اما مصدق ساده لوح بود و فکر می کرد که دولت آمریکا که شعار آزادی و عدالت می دهد، در عمل همین طور عمل می کند، در حالی که چنین نبود و او در آن منطقه ضربه خورد.

غضنفری افزو: البته این اقدام از سر ناآگاهی نیست، زیرا در همان زمان آیت الله کاشانی، دیگر علما و عبادت کنندگان اسلام چندین بار به مصدق گوشزد کردند که برای مقابله با پیر انگلیس نمی توان به حمایت امپریالیسم نوپای آمریکا تکیه کرد. استعمار خوشحال شدند و بارها این معنا را به او یادآوری کردند. اما دکتر موسادوک به حرف او گوش نکرد و فکر کرد که آمریکایی ها از او حمایت می کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: دولت انگلیس وقتی دید دولت آمریکا در ظاهر از دولت ایران حمایت می کند، در پشت صحنه با آمریکایی ها ائتلاف کردند تا پس از کودتا، شرکت نفت آمریکا نفت ایران را تقسیم کند. در این راستا موافقت آمریکایی ها برای برنامه ریزی کودتای مشترک برای سرنگونی دولت را گرفتند.

وی ادامه داد: در مهر 1331 که کودتا شکست خورد، مردم به صحنه آمدند و به خیابان آمدند که به دعوت آیت الله کاشانی و اسلام پرستان بود، اما مصدق فکر می کرد که مردم به خاطر او به خیابان آمدند. حمایت کرد و این اشتباه محاسباتی مصدق بود و او فکر می کرد که مردم در سال 1331 به حمایت او به میدان می آیند و جلوی مخالفان را می گیرند.

غضنفری تصریح کرد: مضدق در عرض یک سال آیت الله کاشانی را از خود بیگانه کرده بود و با فدائیان اسلام نیز بدرفتاری می کرد و علمای تهران و شهرستان ها را نیز منزجر می کرد و به طور کلی سیاست ستیزی موضع روحانیت را در پیش گرفته بود که متأسفانه این موضع گیری شد. باعث شد بسیاری از مردم متدین و معتقد کشور از مصدق و حکومت او فاصله بگیرند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به مطلب فوق ادامه داد: این اقدامات باعث شد که آمریکا و انگلیس در مرداد 1332 با حضور انبوهی از راهزنان و سارقان، نظامی و انتظامی به موفقیت دست پیدا کنند و ظرف چند ساعت حکومت و مردم را برکنار کردند. دیگر طرفداران موسادوک به خیابان ها نیامدند.

وی گفت: در جریان کودتا، طرفداران مصدق و اعضای جبهه ملی به دکتر مصدق نزدیک شدند و گفتند آماده اند برای دفاع از دولت به خیابان ها بیایند، اما مصدق آنها را منع کرد و گفت همه چیز تحت کنترل است و مخالفان می توانند. هیچ کاری نکن حتی در روز 7 مرداد برخی از نزدیکان دکتر مصدق به ایشان مراجعه کردند و گفتند: «انگلیسی ها قصد کودتا دارند و اجازه دهید مردم را دعوت کنیم و شما یک آدرس رادیویی به مردم دادید که دکتر مصدق در این زمینه مخالف است. «موسادک عملاً زمینه موفقیت کودتا را فراهم کرد.

غضنفری گفت: برنامه مصدق این بود که شاه و اطرافیانش را به خارج بفرستد و نقشه اش این بود که همان کاری که رضاشاه با خانواده قاجار کرد و قدرت را گرفت، مصدق هم همین کار را بکند تا به قدرت مطلق کشور تبدیل شود.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: مصدق در زمان روی کار آمدن بر قوه مجریه عملاً قوه مقننه را تعطیل کرده بود و قوه قضائیه نیز در دست او بود و تنها قدرت سلطنت باقی مانده بود و در چنین وضعیتی بود که او . او که جامعه مذهبی را از خود دور کرده بود و آمریکا و انگلیس علیه او متحد شدند، هیچ راهی برای موفقیت نداشت و در این شرایط تسلیم شد.

وی خاطرنشان کرد: کودتای 28 مرداد نشان می دهد که ما نباید به حمایت های ظاهری آمریکا بسنده کنیم، باید روی پای خود بایستیم و به مردم خود تکیه کنیم و برای مقاومت در برابر زیاده خواهی های دشمنان بر یاری خداوند متعال حساب کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید