یک سوم پرونده های هیأت حل اختلاف گیلان به سازش ختم می شود


ساعت: 16:21
تاریخ انتشار: 1301/08/18
کد خبر: 1909785

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گیلان با بیان اینکه حدود 50 درصد از پرونده های تخلیه و تعدیل اجاره بها در استان به مصالحه ختم شده است، گفت: یک سوم پرونده هایی که در استان گیلان می توانند به سازش برسند به مصالحه ختم می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش 17 آذر، حجت الاسلام سیداحمد میرمحمدی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گیلان در گفت و گوی خبری با بیان اینکه شوراهای حل اختلاف دو مأموریت دارند، گفت: قسمت اول مربوط به پرونده هایی است که شوراهای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به آن را دارند. برخورد با.داشتن

وی با بیان اینکه کلیه دعاوی مالی در خصوص اموال منقول تا سقف 200 میلیون ریال در هیأت حل اختلاف رسیدگی و منتج به رأی می شود، افزود: قضات هیأت حل اختلاف پس از مشورت با اعضای هیأت به رسیدگی و صدور رأی ادامه می دهند. حكم در كليه دعاوي راجع به تخليه مستأجره به استثناي دعواي شهرت، دعواي تعديل اجاره بها، صدور حكم حبس، وراثت و مهر وراثت و حل و فصل آن، دعاوي خانوادگي راجع به مهريه، جهيزيه. و نفقه تا 200 میلیون ریال با ارائه دلیل و جرایم تعزیری که جزای نقدی درجه هشت (تا 10 میلیون ریال) دارد.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گیلان در دومین بخش از ماموریت شوراهای حل اختلاف به پرونده هایی که از طریق محاکم قضایی و یا با توجه خود مردم به شوراها ارجاع می شود نگاه کرد و گفت: این موارد است. فقط برای سازش هستند و اگر در سازش توفیق حاصل شود در اختیار دادگاه است.

حجت الاسلام میرمحمدی با بیان اینکه نتیجه اختلاف نظر به مرجع ارسال کننده پرونده ارسال می شود، خاطرنشان کرد: این گونه پرونده ها روند رسیدگی قانونی را در دادگاه یا دادسرا ادامه می دهد.

وی یکی از وظایف سخت شوراها را حل و فصل اختلافات بویژه در سال های اخیر و پس از جنگ اقتصادی و گرانی در اداره پروانه ها و مالکان و مستاجران و تخلیه و تعدیل قیمت پروانه ها دانست و گفت: حل و فصل اختلافات مرکز توسعه استان گیلان سعی کرده به گونه ای عمل کند که این موارد از طریق سازش حل شود و از این رو در شوراهای حل اختلاف، ادارات ویژه ای را برای سازش موجر و مستاجر ایجاد کرده و زمان مناسبی را از موجر به مستاجر اختصاص داده ایم.

معاون کل دادگستری گیلان با بیان اینکه حدود 50 درصد از پرونده های تخلیه و تعدیل اجاره بها در استان به سازش ختم شده است، گفت: پرونده های ارجاعی به مرکز توسعه حل اختلاف امکان سازش دارد یا ندارد و بنابراین یک -سوم موارد در استان گیلان که ظرفیت سازش دارد به سازش ختم می شود.

وی از راه اندازی شعب تخصصی برای مشاغل و مشاغل مختلف خبر داد و اظهار داشت: شعب ویژه پزشکی، منطقه آزاد، ستاد دیه، امور زندان ها و … ایجاد کرده ایم. با کاربردهای ویژه در روستاها

حجت الاسلام میرمحمدی با اشاره به قانون آیین دادرسی مدنی از امکان جایگزینی داوری به جای عدالت خبر داد و خاطرنشان کرد: در صورت تمایل طرفین دعوا از داوری، از مردم می خواهیم نسبت به انعقاد قرارداد از سایر افراد به ویژه مشاوران املاک اقدام کنند. چیزی را امضا نکنید و به قاضی اعتماد کنید.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گیلان با اشاره به فعالیت موسسات داوری در استان از سال 92 افزود: از سال جاری سعی در ساماندهی این موسسات داشته ایم و به همین دلیل خواستار انجام آزمون و ارزیابی برای متقاضیان پروانه داوری شدیم.

وی بر این باور است که رأی هیأت حل اختلاف در دادگاه قابل تجدیدنظر است و بیان می کند: رأی هیأت حل اختلاف توسط قاضی صادر می شود و هیأت فقط نظر مشورتی می دهد، اما رأی داوری در دادگاه با رعایت حق آیین دادرسی مدنی قابل نقض است.

معاون کل دادگستری گیلان با بیان اینکه دیگر اسناد و احکام دادگاه ها به صورت سنتی ارسال نمی شود و مردم از طریق حساب کاربری خود دریافت می کنند، خاطرنشان کرد: تفاهم نامه مرکز توسعه حل اختلاف و وزارت آموزش و پرورش منعقد شده است. به این نتیجه رسیدیم و بنابراین به دنبال نهادینه کردن فرهنگ صلح و آشتی در مدارس هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید