11 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال دهقانان و عشایر پرداخت شده است


ساعت: 15:39
تاریخ انتشار: 09/08/1401
کد خبر: 1914451

وزیر کار درباره پرداخت تسهیلات گفت: هدف ما جذب و پرداخت 11 تا 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال دهقانان و عشایر در 4 ماه آینده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کارگروه ملی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری برگزار شد.

سید صولت مرتضوی وزیر کار در این جلسه با اشاره به اینکه جامعه هدف ما روستاییان و عشایر یعنی جامعه با بهره وری بالا هستند، گفت: بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه 75 درصد این برنامه ضربه خورد. این یک سوال مهم است.

وزیر کار با اشاره به اینکه باید از ظرفیت تعاونی ها در اجرای طرح اشتغال روستایی استفاده شود، گفت: باید فرهنگ تعاون در روستاها ترویج شود و رشته ها و مشاغل در قالب تعاونی ها تجمیع شود. در مقیاس بزرگ.

وی درباره پرداخت تسهیلات گفت: درصدد هستیم تا 4 ماه آینده 11 تا 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال روستاییان و عشایر جذب و پرداخت کنیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون سه هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال زایی روستایی تخصیص یافته است، افزود: مبالغ دیگری نیز باید توسط نهادهای امانی تخصیص و از طریق بانک ها به روستاییان و عشایر پرداخت شود تا با ارائه تسهیلات و خدمات رضایتمندی را به همراه داشته باشد. لب های روستاییان جاری است.

مرتضوی با اشاره به اینکه تسهیلات تبصره 16 به نهادهای حمایتی از جمله امام خمینی (ره) برای امداد و بهزیستی در نظر گرفته شده است، گفت: از رهبر معظم انقلاب مجوز برداشت 10 درصد از اعتبار پروژه های عمرانی و ساماندهی برنامه دریافت شده است. به موفقیت این طرح ها اطمینان دارد. اشتغالزایی در روستاها برای ارائه گزارش به رئیس جمهور و جذب تسهیلات از آن محل برای طرح روستائیان.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه تسهیلات روستایی باید منجر به ایجاد اشتغال شود، گفت: یکی از محوری ترین وظایف این وزارتخانه ساماندهی اشتغال است. ایجاد شغل زمینه ساز کرامت انسانی است و همه ما باید به مردم خدمت کنیم.

مرتضوی با تاکید بر اینکه در صورت نیاز به مصوبات و تغییرات در قوانین، افزود: نهادهای سرپرستی علاوه بر تقویت نظارت، باید برای تسهیل تسهیلات اشتغال زایی با یکدیگر هماهنگی داشته باشند.

محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال و کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جلسه با اشاره به مصوبات، گفت: مفاد اجرایی قانون استخدام روستایی باید اصلاح می شد که امروز انجام شد از جمله مصوبات مهم این جلسه افزایش سرانه اشتغال برای هر شغل حداکثر 3000 میلیون ریال بود.

وی ادامه داد: از دیگر مصوبات مهم این جلسه اعطای اعتبار ارزی 53.7 میلیون دلاری از محل صندوق توسعه ملی بود که با مشارکت نهادهای موجود بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان می شود.

جزئیات مصوبات امروز به شرح زیر است.

با توجه به تغییرات و انگیزه های اقتصادی در سال های 1400 و 1401، پیشنهاد اصلاح دستورالعمل ارائه تسهیلات اضافی تا سقف 40 درصد هیئت عامل صندوق توسعه ملی.

تصویب اصلاحیه آیین نامه اجرایی قانون اشتغال روستایی و عشایری مصوب 1375 جهت تصویب و ابلاغ نهایی به هیات وزیران.

تخصیص مانده اعتبار ارزی 53.7 میلیون دلاری از محل صندوق توسعه ملی که با مشارکت نهادهای عامل بالغ بر 3000 میلیارد تومان می شود.

امکان پرداخت وجوه برای پروژه هایی که بخش بزرگی از زنجیره تولید را پوشش می دهند، به تشخیص کارگروه ملی تا سقف 300 میلیارد ریال.

امکان انتقال بخشهای هدف مصوب سازمان برنامه و بودجه کشور به شورای برنامه ریزی استان و بر اساس پیشنهاد کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری.

کلیه دستگاه های اجرایی به ویژه سازمان های حمایتی موظفند گزارش عملکرد دوره ای را به وزارت تعاون، کار و رفاه و برنامه و بودجه کشور ارائه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید