12 میلیون تومان زیر خط فقر

12 میلیون تومان زیر خط فقر

همانطور که کارشناسان اخیرا برآورد کردند، خط فقر به بیش از 18 میلیون تومان در ماه رسیده است و اکنون بیش از نیمی از مردم ایران زیر این خط هستند. اگرچه تحلیل های مختلفی وجود دارد که این رقم خط فقر را باور نمی کند و بسیاری از کارشناسان می گویند خط فقر در تهران به 20 میلیون تومان رسیده است و از حدود 84 میلیون نفر حدود 65 میلیون نفر در فقر مطلق یا نسبی قرار دارند. به نظر می رسد با چنین آمار اعلام شده، هیچ کدام از ما در شرایطی نیستیم که او یا حتی اطرافیانش زیر این حد نباشند. مثل این است که هر چقدر هم برای رهایی از خط فقر قبلی تلاش کنید، خط فقر دیگری دوباره ظاهر می شود و به این ترتیب بازی فقر همیشه ادامه دارد. به هر حال خط فقر بالای 18 میلیون تومان است و حقوق وزارت کار فقط 5 میلیون و 800 هزار تومان است و همین رقم ناچیز هم به گفته برخی کارشناسان عامل تورم روزها و ماه های اخیر است. اگر اکنون 65 میلیون نفر زیر این خط زندگی می کنند، یک شمارش انگشت شست نشان می دهد که بیش از 82 درصد از مردم زیر این خط فقر هستند. البته این را هم می توان تحلیل کرد که بالا رفتن خط فقر به معنای افزایش متوسط ​​درآمد جامعه است و اگر هم باشد با تورم فعلی نمی توان گفت که معیشت بهتر شده است. از سوی دیگر، اگر ادعای خط فقر 18 تا 20 میلیونی صحت داشته باشد، تقریباً هشت دهم، معادل 66 میلیون نفر از 84 میلیون ایرانی، زیر این خط است. این یک واقعیت تکان دهنده است و به این معنی است که فقر به شکل عجیبی در جامعه گسترش یافته است و هر تحلیلی در مورد آینده جامعه بدون در نظر گرفتن این عمق فقر قطعاً اشتباه خواهد بود. خبر رسیدن خط فقر به 18 میلیون تومان همین چند روز پیش از سوی رئیس کمیته دستمزد مرکز شوراهای اسلامی کار کشور اعلام شد و حتی گفت: بدنه جامعه کارگری مانند بیماری است که با 10 سال زندگی می کند. ٪ از قلب او ”
مشغول بودن به این معنی نیست که فقیر نیستید
یک کارشناس اقتصادی خط فقر را در تهران و شهرهای بزرگ بالای 18 میلیون تومان و بیش از 65 میلیون نفر در کشور زیر خط فقر برآورد می کند. چندی پیش فرامرز توفیقی، رئیس کمیسیون دستمزد مرکز شوراهای اسلامی کار کشور از رسیدن خط فقر به 18 میلیون و 290 هزار تومان خبر داد. رقمی که با کمتر از یک سوم حداقل دستمزد قابل پوشش است. اگرچه رقم اعلام شده از سوی شوراهای اسلامی کارگری بسیار بالاست، اما بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که خط فقر حتی از 18 میلیون تومان هم بالاتر است. مرتضی افگه، استاد دانشگاه شهید چمران و کارشناس اقتصاد توسعه در این باره گفت: به نظر من این عدد برای کشور متوسط ​​است اما برای شهری مانند تهران با توجه به سهمی که مسکن در تامین نیازهای اساسی دارد و به عنوان اشاره کرد. به جهش شدید قیمت مسکن در سال‌های اخیر.» خط فقر از این هم بالاتر می‌رود مگر اینکه مسکن را از این سبد حذف کنیم که در این صورت خط فقر متفاوت محاسبه می‌شود.
افکه در ادامه افزود: خط فقر غذایی داریم که شامل کالری لازم است که به آن فقر شدید نیز می گویند، اما در فقر مطلق به غیر از کالری مورد نیاز برای بقای بدن، نیازهای دیگری نیز وجود دارد که می تواند به بقا آسیب برساند. در میان مدت و حتی کوتاه مدت نیز محاسبه خواهد شد که علاوه بر نیازهای غذایی، به طور غیرمستقیم شامل مسکن، پوشاک، بهداشت، امنیت و حتی آموزش می شود. اگر این مجموعه را در تحلیل خط فقر در نظر بگیریم، می توان گفت که خط فقر در شهر تهران و برخی شهرهای بزرگ دیگر بیشتر است و در شهرهای کوچک و متوسط ​​این عدد خط فقر مناسب است.
بار تکافل افزایش یافت
این استاد دانشگاه ادامه داد: در کنار شاخص‌های کلی در ادبیات توسعه و ادبیات جهانی مرتبط با فقر، باید ادبیات ایران را نیز برجسته کرد. علاوه بر خط فقر، بار تکافل هم داریم، به این معنا که خیلی از خانواده ها هستند که جوانانشان به دلیل بیکاری به پدرشان وابسته هستند و به عبارتی تکافل (هر نفر چند نفر دارد). به خوراک) نیز افزایش یافته است.این یکی از شاخص های توسعه است. این کارشناس اقتصاد توسعه در ادامه با اشاره به اینکه مشغول بودن لزوماً به معنای فقیر نبودن نیست، ادامه داد: وی گفت: افراد زیادی در کشور ما کار می کنند و درآمد آنها کفاف هزینه های زندگی و هزینه های ضروری زندگی را نمی دهد و معمولاً بیش از یک شغل دارند که خط فقر را نیز پوشش نمی دهد و به نظر می رسد نمی توانیم از یک شغل استفاده کنیم. شاخص ابعاد واقعی زندگی مردم در ایران را بسنجیم و باید علاوه بر خط فقر شاخص های دیگری را نیز در نظر بگیریم تا میزان رفاه و بدبختی مردم مشخص شود.
افکه در ادامه افزود: دولت مصرانه اصرار دارد که بدون رفع تحریم ها می تواند مشکلات اقتصادی مردم را حل کند و نیازهای مردم را برطرف کند اما پس از گذشت یک سال و 3 تا 4 ماه از روی کار آمدن دولت، تورم حتی از 40 درصد هم عقب است. تسویه نشد و دولت در اولین هدف خود شکست خورد، چه تعداد مشاغلی که پیش بینی کرده بود و چه خانه هایی که می خواست بسازد، و این به دلیل بی تجربگی رئیس جمهور و وزرایی بود که قول دادند که فقط روی کاغذ می تواند جذاب باشد.
به هر حال این کارشناس اقتصاد توسعه گفت: انتظار می رفت تولید ملی، درآمد سرانه و در نتیجه سطح رفاه خانوارها هر روز بدتر شود و بیش از 65 میلیون نفر زیر خط فقر به نظر می رسند.

دیدگاهتان را بنویسید