135 کیلوگرم زعفران از مزارع آذربایجان غربی برداشت می شود

ساعت: 11:08
تاریخ انتشار: 1400/08/20
کد خبر: 1783396

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از پیش بینی برداشت 135 کیلوگرم زعفران از مزارع زیر کشت این محصول در استان خبر داد و گفت: کشت زعفران بهترین گزینه برای رهایی از کم آبی است و برای کشاورزان سودآور است. منطقه.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اکبر کرامتی در گفتگو با اروم نیوز اظهار داشت: زعفران یکی از مهم ترین محصولات صادراتی ایران است که با تولید و صادرات آن سالانه ارز قابل توجهی وارد کشور می شود.

وی گفت: در چند سال اخیر سطح زیرکشت این محصول در استان به حدود 54 هکتار رسیده و عملکرد آن به طور متوسط ​​2 کیلوگرم در هکتار افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به افزایش 10 درصدی سطح زیر کشت این محصول در سال جاری افزود: در تابستان توسعه کشت این محصول در استان در سال های اخیر آغاز شده و رو به افزایش است. پیش بینی می شود نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد رشد داشته باشد.

کرامتی زعفران را بهترین گزینه برای کشت محصولات جایگزین پرآب و سودآور برای کشاورزان عنوان کرد و افزود: دوره رویشی گیاه زعفران در پاییز و زمستان است و عمده نیاز آبی گیاه زعفران تحت پوشش باران و برف است و همچنین در تابستان بر خلاف بسیاری از آنها نیازی به آبیاری محصولات کشاورزی نیست و این یک گیاه استراتژیک برای رهایی از بحران کم آبی است.

وی ادامه داد: شهرستان های ارومیه با 20 هکتار سطح زیر کشت و به ترتیب ناکده، شاهین دژ، میاندوآب بیشترین سطح زیرکشت این محصول را در استان دارند.

وی افزود: زعفران یکی از گیاهان دارویی است و توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب نیز از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی است.

گفتنی است از گل این گیاه برای مصارف دارویی و تغذیه ای استفاده می شود و در مناطقی با زمستان های معتدل و تابستان های گرم و خشک به خوبی رشد می کند. مقاومت این گیاه در برابر سرما زیاد است اما از آنجایی که دوره رشد آن مصادف با پاییز، زمستان و اوایل بهار است، طبیعتاً امروزه به هوای مناسب و معتدل نیاز دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید