50000 کودک؛ نتیجه ازدواج مادر ایرانی با پدر خارجی / روضه های غیررسمی; چالش بزرگ


ساعت: 09:40
تاریخ انتشار: 1401/04/07
کد خبر: 1879128

معضلی که در جنوب شرق کشور خلاء قانونی ایجاد کرد.

این در حالی است که 80 هزار نفر در کشور حاصل ازدواج مادر ایرانی با پدر خارجی است که 50 هزار نفر از آنها در سیستان و بلوچستان هستند و این استان را به کشوری پیشرو برای افراد فاقد شناسنامه تبدیل کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر هامون ، موج مهاجرت اتباع افغانستانی و عراقی ایران را به یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان تبدیل کرده است که ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی یکی از کشورهایی بود که در آن ازدواج می کردند. از وقایع این اتفاق افتاد و ادامه پیدا کرد.

این ازدواج ها که به ویژه در حومه شهرهای مختلف رواج زیادی پیدا کرده است، با توجه به قوانین اقامت و تابعیت ایران، مشکلات زیادی را برای جمعیت نسبتاً زیاد کشور ایجاد کرده است.

ازدواجی که منجر به تشکیل فرزندان گمنام می شود

سیستان و بلوچستان که یکی از استان های مرزی به دلیل هم مرز بودن با افغانستان است، همچنان شاهد افزایش ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی در داخل این استان است.

در نتیجه فرزندان حاصل از این گونه ازدواج ها فاقد شناسنامه بوده و گاه از بسیاری از خدمات مانند تحصیل که مهمترین اصل برای هر انسانی است محروم می شوند.

فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی. دستگاه ضبط بدون کارت شناسایی

رضا راحت دهمرده، مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان چندی پیش در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: اکثر افراد فاقد شناسنامه در سیستان و بلوچستان فرزندانی هستند که از زنان ایرانی، ازدواج با مردان خارجی و طبق قانون برای فرزندی که به دنیا آمده است. وی دارای مادر ایرانی است.» وی همچنین پدر خارجی است و امکان تشکیل پرونده در ثبت احوال وجود ندارد و طبق قانون جدید این افراد باید برای ثبت نام به اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی مراجعه کنند.

وی با اشاره به وضعیت اخیر فاقدان شناسنامه در سیستان و بلوچستان گفت: علیرغم سابقه طولانی قدمت گذاری در استان و صدور اولین شناسنامه در سال 1307 در استان و اجرای طرح های مختلف در سال های اخیر. مردم همچنان مدعی تابعیت و بی تابعیتی ایرانی هستند.» اینها شناسنامه بود.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه افراد فاقد شناسنامه باید هویت ایرانی خود را با مدارک و سوابق اثبات کنند، ادامه داد: طبق قانون و دستورالعمل، تکلیف ثبت نام، طرح شکایت از افراد فاقد شناسنامه و موضوعات مشکوک است اما تحقیقات میدانی انجام می شود. شناسایی هویت و تابعیت این افراد از طریق مراجع ذیصلاح قابل انجام است.

وی با اشاره به تعداد مدارک صادر شده برای ثبت نام فاقدان شناسنامه در سیستان و بلوچستان، اذعان داشت: در سال 1400 تعداد 583 پرونده در کمیسیون های فاقد شناسنامه استان بررسی شد که از این تعداد 160 مورد تایید و 423 پرونده ارائه شد. توسط کمیسیون بدون کارت شناسایی از تابعیت محروم شده اند که نشان می دهد این افراد ایرانی نیستند و در تلاش برای اخذ تابعیت ایرانی هستند.

زاهدان و چابهار لیدرهای بدون کارت شناسایی هستند

راحت دهمرده با بیان اینکه اکثر مردم چابهار تابعیت خود را تایید کرده اند، افزود: اکثر افراد فاقد شناسنامه در زاهدان و چابهار و در حاشیه شهرهای بزرگ استان هستند.

وی با اشاره به اینکه چند گروه فاقد شناسنامه هستند تصریح کرد: افراد فاقد شناسنامه افرادی هستند که دارای پدر یا جد پدری ایرانی بوده و دارای مدارک هویتی بوده و به دلایل مختلف نتوانسته اند شناسنامه بگیرند که طبق قانون با ارائه مدارک ثبتی و ارثی انحصار، سازمان ثبت احوال شکایت می کند و پس از طی مراحل دادرسی و احراز هویت از طریق مراجع قانونی، کارت شناسایی صادر می شود.


80 هزار نفر در کشور پدران غیر ایرانی دارند

رضا عبدی مدیرکل پزشکی و حقوق سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار عصرهامون اظهار داشت: 80 هزار نفر در کشور پدران غیر ایرانی دارند.

وی ادامه داد: متأسفانه از این آمار 50 هزار نفر در سیستان و بلوچستان مشترک هستند، فرزندانی که پدران خارجی دارند که 90 درصد آنها افغانستانی و تنها 10 درصد پاکستانی و تبعات دیگر هستند.

این مقام مسئول افزود: اتباع خارجی در همه بخش‌ها پول زیادی به کشور وارد می‌کنند و تعداد قابل توجهی از متکی‌ان به پزشکی قانونی همان اتباع خارجی هستند که خدمات ارزان‌قیمت ایرانی دریافت می‌کنند.

پیدایش پناهگاه های غیررسمی؛ چالش بزرگ

وی پیدایش امامزاده های غیررسمی را یکی از بزرگترین چالش های استان عنوان کرد و گفت: متاسفانه برخی خانواده ها به دلایل مختلف و بدون مجوز دفن اموات خود را در زیارتگاه های غیرمجاز و غیر رسمی دفن می کنند. این امامزاده های غیررسمی در زاهدان عمدتاً در نواحی لار و اطراف نصرت آباد هستند.

عبدی گفت: شناسنامه این افراد پس از مرگ توقیف نمی شود و خانواده های این افراد نیز شناسنامه دیگران را با قیمت بسیار بالایی می فروشند.

مدیرکل پزشکی و حقوق استان خاطرنشان کرد: در سیستان و بلوچستان بیشتر متقاضیان خرید این شناسنامه ها اتباع خارجی هستند که متاسفانه هویت ایرانی خود و استان ما را زیر سوال می برند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید