انجام ندادن آزمایشات قبل از ازدواج و ازدواج غیررسمی دو دلیل مهم افزایش تالاسمی است.


ساعت: 15:10
تاریخ انتشار: 1401/03/11
کد خبر: 1843152

تعدادی از علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان اظهار داشتند که عدم توجه به تست های قبل از ازدواج و بارداری باعث افزایش تعداد مبتلایان به تالاسمی در این استان شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر هامون ، علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان پس از اعلام نیاز مراکز درمانی و سازمان انتقال خون برای اهدای خون و انعکاس رسانه ای از کاهش ذخایر خونی بر ضرورت و اهمیت خون تاکید کردند. اهداء

مولوی عبدالرحیم ریگیانپور; امام جمعه شهرستان میرجاوه در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز گفت: اهداکنندگان با اهدای مستمر خون، ضمن ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری در جامعه، به بیماران نیازمند خون جان می بخشند.

وی گفت: اهدای خون امری خداپسندانه و دینی است و کمتر از عبادت و صدقه نیست.


سخنگوی وزارت بهداشت افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون شاهد کاهش استقبال مردمی از اهدای خون بوده‌ایم، چرا که وضعیت اهدای خون در این مدت تقریباً ناپایدار بود، علی‌رغم اینکه بیماران استان ما به خون بیشتری نیاز داشتند. “شاد.

وی افزود: سیستان و بلوچستان با آمارهای زیادی از بیماران تالاسمی مواجه است که این امر مستلزم اهدای خون فراوان است که همگان باید در این امر مقدس قدمی ارزشمند بردارند و بیماران را بی توقع رها کنند.

ریگیانپور گفت: مراکز درمانی و مراکز بهداشت شهری و روستایی باید برای فرهنگ سازی اهدای خون و آزمایش قبل از ازدواج تدابیری اتخاذ کنند تا شاهد این گونه ازدواج ها و تولد فرزندان بیمار نباشیم.

وی گفت: اهدای خون یک کار خیر و عام المنفعه است و جان افراد زیادی را نجات می دهد. آزمایشات قبل از ازدواج باید از طریق مراکز بهداشتی درمانی روستایی به شهروندان اطلاع داده شود تا از تولد کودکان مبتلا به تالاسمی جلوگیری شود.


خطیب جمعه گفت: مومنان محلی بدون انجام آزمایشات عقد نکنند و باید به این موضوع توجه ویژه شود.


امام جمعه اهل سنت شهرستان میراوا اذعان داشت: موضوع تالاسمی در استان ما بسیار حائز اهمیت است که مردم و کارکنان باید به آن توجه کنند و توصیه های کارشناسان را جدی بگیرند تا آزمایشات قبل از ازدواج را برای پیشگیری از بیماری های صعب العلاج انجام دهند.


اهدای خون یک ضرورت دینی است

مولوی عنایت‌الله رسولی‌زاده، امام جمعه ق. گونجان در شهرستان سرباز عدم ثبت ازدواج را مشکل ساز دانست و گفت: بی توجهی به آزمایشات قبل از ازدواج و قراردادهای غیررسمی دو دلیل مهم برای افزایش بیماران تالاسمی است.

وی افزود: برای جلوگیری از تولد کودکان مبتلا به تالاسمی یا سایر بیماری های صعب العلاج نیاز به انجام آزمایشات قبل از ازدواج است.

به گفته این عالم اهل سنت; از آنجایی که حضور بیماران تالاسمی در سیستان و بلوچستان یک دغدغه اساسی است، همه باید هشدارهای مسئولان را جدی بگیریم و برای ترویج این مهم فرهنگ سازی کنیم.

وی حضور بیش از 3000 بیمار تالاسمی در استان را موجب مشارکت آنان در امر خداپسندانه اهدای خون دانست و افزود: اهدای خون موهبت الهی و نماد ایثار برای حفظ جان بیماران نیازمند به خون است. “

رسولی زاده گفت: شیعه و سنی در این نقطه از کشور همواره پیشتاز کارهای خیر بوده اند. اکنون به دلیل نیاز به منابع خونی برای کمک به سایر هموطنان باید وارد میدان شوند و خون خود را برای کمک به سلامتی دیگران اهدا کنند.»

به گفته رضا عباسی، مدیرکل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان، با توجه به تعداد زیاد تصادفات جاده ای که عمدتاً به دلیل کمبود جاده یا خطرناک رخ می دهد، بیماران خاص مانند 330 بیمار مبتلا به تالاسمی و هموفیلی وجود دارد. دیالیز و لوازم که هنوز به صورت سنتی انجام می شود. نیاز به خون در این نقطه از کشور بیش از سایر استان ها احساس می شود.

وی افزود: سالانه 80 هزار نفر در استان باید خون اهدا کنند تا بتوانیم خون مورد نیاز بیماران تالاسمی را تامین کنیم.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید