افزایش تعداد بیماران تالاسمی که آزمایشات قبل از ازدواج را نادیده می گیرند


ساعت: 15:13
تاریخ انتشار: 09/09/1401
کد خبر: 1914712

رئیس بخش تالاسمی بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان هش گفت: بی توجهی والدین در ازدواج های خانوادگی و انجام ندادن آزمایشات قبل از ازدواج هر ساله منجر به افزایش تعداد مبتلایان به تالاسمی می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون ، فاطمه ثوری رئیس واحد تالاسمی بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان خاش گفت: با توجه به درخواست های مکرر و افزایش آگاهی در خصوص اهمیت انجام آزمایشات قبل از ازدواج و پیشگیری از تولد بیماران تالاسمی متاسفانه والدین و زوجین حمایت لازم را انجام نمی‌دهند و هرساله شاهد افزایش بیماران تالاسمی هستیم.

وی بیان کرد: تعداد بیماران تالاسمی شهرستان 190 نفر است که امسال 6 بیمار تالاسمی دیگر در چند ماهه نخست سال شناسایی شدند که باید در انجام اقدامات قبل از ازدواج جدیت داشته باشند زیرا آینده و زندگی به آنها بستگی دارد.

توری با توجه به اینکه زندگی سالم حق هر انسانی است و والدین می توانند با کمترین هزینه در این راستا نقش مهم و اساسی ایفا کنند، گفت: با توجه به برگزاری کلاس ها و اطلاع رسانی و اظهارات دانشمندان در شهرستان، وجود دارد. آیا همه چیز هنوز خانواده هایی هستند که از این امر مهم و حیاتی غفلت می شود. فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به خانواده ها و زوج ها قبل از ازدواج می تواند در شکستن چرخه تالاسمی موثر باشد.

رئیس واحد تالاسمی بیمارستان امام خمینی (ره) هاش تصریح کرد: علائم تالاسمی عمدتاً از شش ماهگی با علائمی مانند بی حالی، نخوردن شیر، ضعف، بی قراری و تب است که پس از مراجعه تشخیص داده می شود. و آزمایشات و از همان سن نیاز به تزریق خون دارند.

توری در پایان از والدین، زوج‌ها، دانشمندان و همه کسانی که می‌توانند به فرهنگ‌سازی و توقف این بیماری ژنتیکی کمک کنند، خواست تا با اهدای زندگی بهتر به نسلی سالم‌تر، با اطلاع‌رسانی و انجام آزمایشات قبل از ازدواج از تولد بیماران تالاسمی جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید