چرا آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج ضروری است؟/ نادیده گرفتن آزمایشات قبل از ازدواج 7000 پیامد دارد


ساعت: 11:48
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۳
کد خبر: 1917774

این در حالی است که شهرستان سراوان دارای هفت هزار معلول است که اکثر آنها کم شنوا هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون ; بچه دار شدن یکی از مهم ترین بخش های زندگی زناشویی محسوب می شود و گاهی در ازدواج های غیر متاهلی خطر ابتلا به بیماری ژنتیکی در زوج ها حدود 2 تا 3 درصد و در ازدواج های متاهل دو برابر بیشتر است، بنابراین آگاهی خطر ابتلا به یک کودک مبتلا به یک بیماری بسیار مهم است.

علاوه بر موارد فوق، تولد کودکان مبتلا به بیماری های ژنتیکی همواره یکی از مهم ترین دلایل اختلافات خانوادگی و حتی طلاق است. مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج شرایطی را ایجاد می کند که زوجین با دید بازتری وارد ازدواج شوند، زیرا تولد نوزادی که دارای بیماری ژنتیکی است غیرقابل جبران است و شرایط عاطفی بسیار سختی را بر خانواده تحمیل می کند.


مشاوره ژنتیک در واقع نوعی تعامل دو طرفه برای حل مشکلات مربوط به تولد فرزندان و انتقال بیماری به نسل بعد است و در تشخیص زودهنگام بیماری ها از همه مهمتر در پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به اختلالات با روش های جدید

سعید تجلیلی فرماندار شهرستان سراوان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: این شهرستان دارای هفت هزار معلول است که اکثر آنها کم شنوا هستند.

وی افزود: باید با رصد مشکلات ژنتیکی و آگاه سازی خانواده ها در خصوص مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج که باید برای همه مرتبط باشد، از بروز این اختلال پیشگیری کرد.

پیش از این عباسعلی اویسی مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان از شناسایی بیش از 70 هزار معلول در استان خبر داده بود که متاسفانه از نظر آماری بالاتر از میانگین کشوری است و باید به آنها توجه بیشتری شود. برای پیشگیری از معلولیت در منطقه انجام شود.

به گفته وی؛ تمامی امکانات توانبخشی و جامعه کارشناسی سازمان بهزیستی سیستان و بلوچستان اعم از مسئولان دولتی و غیردولتی با تمام توان در حال خدمت رسانی به معلولان هستند.

این مسئول ادامه داد: یکی از طرح های سازمان بهزیستی که به صورت ویژه در سیستان و بلوچستان انجام می شود غربالگری شنوایی و بینایی نوزادان و کودکان است و در این استان هر سال بیش از 270 هزار کودک در طرح غربالگری بینایی شرکت می کنند. سال موارد مشکوک برای درمان به مراکز درمانی ارجاع می شوند.

اویسی تاکید کرد: تمامی نوزادان سیستان و بلوچستان در بدو تولد غربالگری می شوند و موارد مشکوک برای درمان به موقع به مراکز درمانی ارجاع می شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید